۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۴۵۲۴۶۲
سخنران حرم مطهر رضوی:

مهریه بالا مانعی برای ازدواج است

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی با بیان این‌که انسان بدون زوج ناقص است و باید ازدواج کند، گفت: مهریه‌های بالا یکی از مشکلاتی است که مانع ازدواج می‌شود در حالی که مهریه مناسب سبب استحکام زندگی می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی در حرم امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی، استاد حوزه علمیه و سخنران حرم مطهر رضوی، شب گذشته در حرم مطهر رضوی با موضوع سیره اهل بیت (ع) به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: ما نقشه زندگی خود را باید از زندگی رسول خدا (ص) بگیریم و توجه کنیم که ایشان در زندگی خود به چه شکلی عمل کرده‌اند و ما نیز به همان شیوه عمل کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که یکی از قوانین خلقت قانون زوجیت است، افزود: خداوند در قرآن کریم نیز می‌فرماید که ما هر چیزی را زوج آفریدیم، این زوج آفریدن شامل همه موجودات عالم می‌شود از کوچکترین ذره که اتم است تا کهکشان‌ها و سیارات، همه زوج آفریده شده‌اند. تنها چیزی که تنهاست خداوند تبارک و تعالی است.

سخنران حرم مطهر رضوی با بیان این‌که یکی از موجوداتی که در عالم به صورت زوج آفریده شده است، انسان است، تصریح کرد: مردی که زن نداشته باشد یا زنی که شوهر نداشته باشد ناقص است، زن و مرد اگر بخواهند کامل شوند باید ازدواج کنند حتی زن و مرد تنها مانند فردی هستند که روی یک پا راه می‌رود و نمی‌تواند تعادلش را حفظ کند. ازدواج می‌تواند تعادل این دو شخص را برگرداند.

وی افزود: نداشتن همسر مانند یک نقصان است که اگر فردی دویست سال قبل کتابی نوشته باشد و مجرد باشد اکنون یک کارشناس آن را بخواند متوجه می‌شود که آن شخص مجرد بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی با بیان این‌که در قرآن کریم پاسخ این غریزه داده شده است، گفت: خداوند دو راهکار برای پاسخ به غریزه انسانی داده است. فرد در مرحله اول می‌تواند ازدواج کند اما اگر شرایط ازدواج را نداشته باشد به فرموده قرآن کریم باید عفت بورزد تا خداوند وسایل ازدواج را فراهم کند.

وی اظهار داشت: در علم کلام می‌خوانیم که خداوند تکلیف مالایطاق نمی‌کند. یعنی تکلیفی که انسان نتواند آن را انجام دهد به انسان نمی‌دهد بنابراین اگر خداوند می‌دانست که انسان نمی‌تواند عفت به خرج دهد هیچگاه او را به عفت ورزیدن سفارش نمی‌کرد.

استاد حوزه علمیه در پایان یکی از موانع ازدواج را یادآور شد و تأکید کرد: مهریه‌های بالا یکی از مشکلاتی شده که مانع ازدواج می‌شود. در حالی که مهریه مناسب باعث استحکام زندگی می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات