۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۵۳۲۶۳
حجت‌الاسلام شرفخانی خبر داد؛

اعزام 713 مبلغ به سراسر کشور/ 32 هزار موقوفه برای عزاداری امام حسین در سراسر کشور

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف گفت: مبلغان در 713 امامزاده کار خود را آغاز خواهند کرد که برای این امر دوره‌های تخصصی را پشت سر گذاشته‌اند.
شرفخانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز در نشست خبری سوگواره بصیرت عاشورایی که در سازمان اوقاف برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم ما اجرای امینانه واقفان خیر اندیش است، اظهار داشت: کسانی که اموال خود را برای کل کشور وقف کردند در 708 نوع نیت واقف خلاصه می‌شود که سر فصل اصلی آن برای امام حسین(ع) است، با توجه به عشق مردم به امام حسین(ع) شاهد هستیم که تعداد قابل توجهی از موقوفات مربوط به امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: در کل کشور حدود 32 هزار و 244 موقوفه داریم که در رابطه با امام حسین(ع) است که با نیت تعذیه ثبت شده است، همچنین 15 هار و 85 موقوفه در رابطه با روضه خوانی است، تعداد محدودی هم در رابطه با شبیه خوانی است که در 89 مکان می‌باشد.

حجت الاسلام شرفخانی یادآور شد: در کل کشور 20 هزار و 330 موقوفه در زمینه اطعام به ثبت رسیده است که این امر بخش عمده آن مربوط به اطعام عزاداران امام حسین(ع) است، نقطه قابل توجه این است که بیشترین موقوفات مربوط به امام حسین(ع) در ماه محرم و صفر است، ما وظیفه داشتیم برای اجرای دقیق نیات واقفان برنامه‌ریزی دقیق انجام دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یکی از اهداف ما در وقف قطبی شدن فرهنگی بقاع متبرکه است، تصریح کرد: در مجموع فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در اوقاف مدنظر است که در سوگواره بصیرت عاشورایی نیز در 2 هزار و 956 از حسینیه‌ها، تکایا، هیات‌ها و مساجد نیات واقفان را در این زمینه انجام خواهیم داد.

وی افزود: هدف ما از بصیرت عاشورایی ایجاد یک بصیرت همراه با سیره امام حسین(ع) و قیام عاشورایی است، همچنین در پی تقویت باورهای مردم و تبیین اهداف قیام عاشورا نیز هستیم، یکی از سرفصل‌های قیام عاشورا استکبار ستیزی است که ما این موضوع را جز اهداف خود قرار داده‌ایم، از سوی دیگر در جهت تقویت باورهای دینی مردم اعزام مبلغان دینی را از سایر استان‌ها داریم که حدود 5000 نفر می‌باشند که مسائل شرعی، گفتمان دینی، مشاوره و تبیین قیام عاشورا با روش نوین تبلیغی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

حجت الاسلام شرفخانی تاکید کرد: مبلغان ما در 713 امامزاده کار خود را آغاز خواهند کرد که برای این امر دوره‌های تخصصی را پشت سر گذاشته‌اند، در این سوگواره عنوان ویژه برنامه تجمع عظیم لبیک یا حسین(ع) در روز دوم ماه محرم که همزمان با ورود امام حسین(ع) و یارانش به کربلا است که هدف ما لبیک گویی به امام حسین(ع) می‌باشد، هدف مجموعه اوقاف این است که پرچم امام حسین(ع) در کشور سرافراز باشد، همچنین مراسم شیرخواران حسینی را خواهیم داشت که اولین جمعه ماه محرم در مراکز استان‌ها به صورت زنده برگزار و پخش می‌شود.

وی بیان داشت: امسال برنامه ویژه نوجوانان با عنوان احلی من العسل در امامزادگان با حضور نوجوانان برگزار می شود، اجرای مراسم عاشورا و شام غریبان در امامزادگان و بقاع متبرکه و همایش رهروان زینبی که ویژه بانوان است در روز 12 محرم در بقاع متبرکه از دیگر برنامه‌های اوقاف است، در همایش زینبی تلاش شده است الگوی بانوان به عنوان زنان عالم و پیروی از سیره حضرت زینب را داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف با اشاره به اینکه بحث برپایی نماز باشکوه ظهر تاسوعا و عاشورا در 2 هزار و 337 بقعه برگزار خواهیم کرد، ابراز داشت: ماه محرم ماه خوبی است که می‌توان روحیه فداکاری، ظلم ستیزی، جوانمردی، آزادگی و شهادت طلبی را که در قیام عاشورا رخ داده است ترویج کنیم، امسال ضمن تجلیل از شهدای مدافع حرم، نمایشگاهی با عنوان چراغ هدایت برپا می‌شود که کتاب شوق لبیک گویی به عنوان کتابچه لبیک یا حسین  در سراسر کشور توزیع می‌شود.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه یک مسابقه نیز در فضای مجازی راه اندازی کرده‌ایم گفت: این مسابقه‌ در فضای مجازی در بقاع متبرکه با عنوان نرم افزار "سلام بر حسین(ع)" شکل گرفته است و در این کتب سبک زندگی مجاهدین لبیک‌گو یاحسین(ع) طرح شده است که در سایت سازمان می‌توان کتاب‌های مختلفی تهیه کرد، در ضمن کتابی در زمینه اثرات اسارت حضرت زینب چاپ شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف با اشاره به اینکه اشعار محوری سوگواری بصیرت عاشورایی امسال "همیشه پشتوانه دین خواهم بود" است ظهار کرد: این شعار برگرفته ار رفتار حضرت عباس(ع) گرفته شده است، برای مبلغان نیز شعار محتوایی از خطبه امام حسین گرفته شده است، همچنین در بحث ایستگاه واقف باشیم برای ایجاد موقوفات جدید آن را هم در نظر گرفته‌ایم.

وی در پایان گفت: برای حمایت از هیأت‌ها برنامه‌هایی در نظرگرفته شده که هیأتی‌ها باید موضوعاتی قرآن محور، سخنران محور و رویکر بصیرت افزایی داشته باشد، هیأت‌ها ما نباید سکولار باشد و موضوعات خرافه پرستی را ترویج دهند، بنابراین باید شاخصه‌هایی رعایت شود که یکی از آن وحدت کلمه است، هیأت منطقه‌ای، محلی و در سطح استان اولویت بندی شده است./202/816/ب1

ارسال نظرات