۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۴۵۳۶۸۲
حجت الاسلام مرادی تشریح کرد؛

راه‌های جلب اعتماد والدین و کاهش اضطراب در خانواده ها

حجت الاسلام مرادی سکوت فرزندان درباره فعالیتهای روزانه در خانواده را عاملی برای تشدید اضطراب دانست و گفت: عموماً با بحث و جدل نمی توان تفکر والدین نگران را نسبت به پدیده ها تغییر داد و از آنها رفع نگرانی کرد، فرزندان با تعریف یک اتفاق ساده روزانه برای والدین می توانند اعتماد آنها را جلب کنند.
حجت الاسلام شهاب مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس مسائل خانواده، سه شنبه شب در هیأت عاشوراییان اصفهان، گفت: در بسیاری از موارد نگرانیها و ترس والدین نسبت به فرزندان منطقی و به جا است اما در مواردی این ترس تبدیل به وسواس و نگرانیهای بیمارگونه می شود که این اختلال در مادران به دلیل روحیه لطیف زنانگی بیشتر است.

وی ادامه داد: وسواس فقط به والدین اختصاص ندارد و شامل فرزندان نیز می شود، در بسیاری مواقع ترس فرصتهای مهم زندگی را از انسان می گیرد، برخی خیال می کنند که با ترس از اتفاق افتادن حوادث می توانند حوادث را مدیریت کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: ترس میوه درخت اضطراب است و اینجور موارد را باید حتماً درمان کرد و به پزشک مراجعه کنید، البته می توان به وسیله فرزندان و زوجین هم این موارد را درمان کرد و با رفتار مناسب در خانواده اضطراب را در والدین کاهش دهند.

حجت الاسلام مرادی بیان داشت: گاهی فرزندان در مورد فعالیتهای روزانه خود در جامعه صحبت نمی کنند و دلیلی برای مطلع شدن والدین از فعالیتهای خود نمی بینند، اما این کار مخرب است و فرزندان بدون آنکه بدانند سبب تشدید اضطراب در میان والدین خود می شوند.

وی اظهار داشت: پدر یا مادری که نگران فرزند خود است، رفتارش با فرزندش مناسب نخواهد بود و ناگزیر طوری رفتار می کند که باعث می شود ارتباط عاطفی لازم بین فرزند و والدین برقرار نشود و فرزند به ناچار به دوستی و ایجاد روابط عاطفی با خارج از خانواده روی بیاورد.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: پس وقتی که می دانیم اضطراب در والدین به دلیل احساس وظیفه نسبت به فرزندان خود سبب می شود تا روابط خانوادگی تحت تأثیر قرار بگیرد، چرا خود ما تلاش نکنیم تا این اضطراب را به حداقل ممکن برسانیم، باید حتما این کار را انجام دهیم.

حجت الاسلام مرادی ‏گفت: اگر فرزند هر چند وقت یکبار حتی بدون هیچ مقدمه و دلیلی یکی از اتفاقات روزانه خود را به صورت کامل در خانواده مطرح کند، یک تصویر کلی از کارهای او در ذهن والدین نقش می بندد و نگرانیها بسیار کاهش می یابد، البته باید بدانیم تا از میان فعالیتهای خود، اتفاقاتی را برای والدین تعریف کنیم که خودش سبب تشدید اضطراب در آنها نشود.

وی بیان داشت: گاهی تعریف اتفاقات بسیار ساده از فعالیتهای روزانه فرزندان در خانواده می تواند یک مادر مضطرب را بسیار آرام کند و همان سبب می شود تا آن مادر در شرایط روحی و روانی و عاطفی مناسب بتواند وظیفه خود را در خانواده به بهترین نحو انجام دهد.

کارشناس مسائل خانواده افزود: ‏گاهاً مواردی داشته ایم که پدری برای فرزندش رایانه نمی خرد و دلیلش هم این است که رایانه عامل انحراف جوانان است، اگر ما کارهای روزانه خود با رایانه که مثبت هستند و گره ای را از کار خانواده باز می کند و یا سبب یادگیری علمی و اخلاقی فرزندان می شود را برای پدر و مادر شرح دهیم، آنگاه دید آنها عوض می شود و حساسیتها تغییر خواهد کرد.

 حجت الاسلام مرادی ‏اظهار داشت: اینکه والدین یاد بگیرند که اینترنت تنها فضای فحشا نیست از ضروریات امروز جامعه است، برای اینکه به آنها بفهمانیم که اینطور نیست باید کارکردهای خوب اینترنت را به آنها نشان دهیم تا متوجه شوند، با تعریف یک کاربرد خوب اینترنت در قالب یک فعالیت روزانه م توانیم اعتماد والدین را جلب کنیم.

وی تأکید کرد: البته باید بدانیم وقتی یک نوع تفکر منفی از مثلاً اینترنت در ذهن والدین به وجود آمده باشد بحث و جدل کردن در متقاعد کردن آنها عموماً فایده ای ندارد و فرزندان هم چون با دلیل و استدلال نمی توانند آنها را متقاعد کنند بعد از مدتی تاامید می شوند و دیگر از فعالیتهای خود در جامعه با والدین صحبت نمی کنند و این بسیار مخرب است، در حالی که می توانند با طرح کردن یک موضوع مناسب ساده از کارهای روزانه خود و بدون هیچ جدلی اعتماد والدین را برای خود کسب کنند، گفتگو مهم ترین رکن در خانواده است‏.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: زوجین باید بدانند که نباید همیشه وارد حریم خصوصی همسر خود شوند، من بارها گفته ام که بدون اجازه وارد ‏گوشی ‏همراه ‏همسر خود نشوید چرا که او احساس می کند که نسبت به همسرتان بدبین شده اید و این نوع تفکر در خانواده ها ‏امروز ‏بسیار ‏مخرب شده است و آثار بعدی بسیاری را به دنبال دارد، این حس بدبینی طرف مقابل سبب تشدید اضطراب در خانواده می شود./202/869/ب1

ارسال نظرات