۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۵۵۱۷۴
محقق آلمانی:

قرآن یک کتاب منحصر به فرد است

محقق برجسته آلمانی و خالق اثر «مروري بر تركيب سوره‌های مكی» در گفت‌وگو با يك نشريه آلماني از منحصر به فرد بودن قرآن كريم گفت.
قرآن کریم

به گزارش خبرگزاری رسا، «آنجليكا نيوورث»، استاد دانشگاه «فراي» برلين و استاد مدعو در دانشگاه‌هاي اردن است كه پژوهش‌هاي قرآني وی جزو مهم‌ترين پژوهش‌هاي قرآني انجام شده در آلمان محسوب می‌شود.

وي با انتشار پژوهشی در مورد «مروري بر تركيب سوره‌های مكي» مشهور و اين اثر به يكي از مهم‌ترين آثار اروپا در زمينه اسلام تبديل شد.

نيوورث در گفت‌وگو با يك نشريه آلماني در مورد قرآن كريم گفت: قرآن فقط ارائه دهنده اطلاعات نيست بلكه حاوي ويژگي‌هاي شعري و ادبي متعدد است كه پيام‌هاي زيادي را در سطح زباني منتقل مي‌كند.

وي گفت: منحصربه‌فرد بودن قرآن به دليل لايه‌هاي متعدد، آهنگين بودن، دستگاه‌هاي بلاغي و قدرت انتقال آن است.

نیوورث همچنين در مورد روحيه يادگيري در قرآن مي‌گويد: زبان نيز واسطه دانش است به همين دليل است كه چنان تأكيدي بر دستيابي به دانش در سنت اسلامي وجود دارد. تمركز قرآن بر دانش چيزي است كه در تورات و انجيل وجود ندارد.

وي در اثر پژوهشي خود با تمركز بر ويژگي‌هاي زباني و شفاهي قرآن، نوشته است: قرآن يك ديكته نيست بلكه محاوره‌اي ميان بندگان و خداوند است.

نيوورث همچنين با اشاره به ظهور اسلام در يك قلمرو زماني و فرهنگي مشابه با مسيحيت و يهوديت، افزود: همه ما خاستگاه مشتركي داريم اما اين اشتراك در طول تاريخ فراموش شده است.

به نوشته ایکنا، در بيان تفاوت‌هاي انجيل و تورات با قرآن، نيوورث مي‌افزايد: از ديدگاه قرآن رستگاري محدود به پيروان آن دين نمي‌شود، بلكه رستگاري نصيب هر انساني مي‌شود كه از رويه‌هاي خاصي پيروي مي‌كنند. از ديدگاه قرآن هر انساني مسوول اعمال خود است.

در باب مسئله زنان نيز نيوورث معتقد است كه در ايجاد عدالت ميان زن و مرد قرآن يك گام انقلابي به جلو برداشته است و ارزش را نه به جنسيت بلكه به جايگاه هر كس در برابر خدا مي‌داند. اين آموزه قرآني در آن زمان كه عصر جاهليت جنسيتي بوده، قابل تصور نيست./982/ب102/د

 

ارسال نظرات