۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۴۵۵۷۸۳
در پایگاه اطلاع رسانی امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت؛

شناسایی بیش از 1300 مصداق معروف و منکر

حجت الاسلام احمدی به معرفی بخش‌های پایگاه اطلاع رسانی امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: در بخش «فرهنگ مصادیق» این پایگاه اطلاع رسانی بیش از 1300 مصداق معروف و منکربررسی شده است.
پایگاه اطلاع رسانی امر به معروف و نهی از منکر پایگاه اطلاع رسانی امر به معروف و نهی از منکر پایگاه اطلاع رسانی امر به معروف و نهی از منکر پایگاه اطلاع رسانی امر به معروف و نهی از منکر پایگاه اطلاع رسانی امر به معروف و نهی از منکر پایگاه اطلاع رسانی امر به معروف و نهی از منکر پایگاه اطلاع رسانی امر به معروف و نهی از منکر حجت الاسلام احمدی

اشاره: رهبر معظم انقلاب در رهنمودهایشان، اهمیت فضای مجازی را به اندازه انقلاب دانستهاند که این سخن، بیانگر جایگاه فوقالعاده فضای مجازی و نشانگر عمق نگاه رهبری به این فضا است.

امروزه گوشی تلفن همراه در دسترس همه مردم است و حتی کودکان و نوجوانان ما این وسیله را در اختیار دارند و از انواع بازی ها، سایتها، شبکه‌های اجتماعی و آپهایی که روی گوشی‌ها نصب می‌ شود استفاده می‌کنند و فکر و ذهنشان در تسخیر آن است؛ اگر سابق بر این، ترس و واهمه‌ای از تلویزیون یا شبکههای ماهوارهای وجود داشت، امروزه فضای مجازی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تبدیل به دغدغه اصلی شده است. فضای و بستری که سرعت گسترش و توسعه آن، قابل مقایسه با دیگر عرصه های اجتماعی نیست.

رهبر بصیر و چشم بیدار انقلاب از چندین سال قبل، درباره سرعت تحولات در فضای مجازی و وظایف اهالی نظام و انقلاب اسلامی رهنمودها و هشدارهای لازم را داده اند و این وظیفه همه دلسوزان اسلام و انقلاب و مردم است که برای اداره و استفاده بهینه از این فضا که فرصت و امکان بسیار مهمی برای تبلیغ باورهای دینی و رساندن پیام حق و تعالیم حیات بخش اسلام عزیز به تشنگان حقیقت است برنامه ریزی و تلاش کنند تا خدای نخواسته بر اثر کوتاهیها این فرصت تبدیل به تهدید نشود.

راه اندازی پاپگاه های اینترنتی برای عرضه محتوای غنی دینی یکی از راههای بهرهمندی صحیح از فضای مجازی است و پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر قم که وابسته به ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر است، در این راستا قدمهای خوبی برداشته است. برای آگاهی از چند و چون فعالیتهای پژوهشکده در فضای مجازی، گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام مهدی احمدی انجام دادهایم که تقدیم خوانندگان عزیز میشود:

رسا ـ مختصری از تحصیلات، فعالیت علمی و اجرایی خویش را بیان کنید.

اینجانب سال 72 وارد حوزه علمیه قم شدم و بعد از گذراندن دروس مقدمات و سطح یک، در کنار دروس معمول حوزه، سطح دو مرکز تخصصی تاریخ اسلام و سطح سه تاریخ اهل بیت‌(ع) را نیز گذراندم و اکنون در درس خارج علما و حضرات مراجع تقلید شرکت می‌کنم.

همزمان با تحصیل دروس حوزوی، با هدایت اساتید بزرگوارم دست به قلم برده و تا کنون چهار کتاب به نام هاای «شیخ محمد عبده، رایت اصلاح»؛ «شیخ محمدجواد مغنیه، فقیهی نوگرا»؛ «مأخذشناسی پیشگیری از جرم» و «چهل حدیث گلهای آفرینش» تألیف کردهام که منتشر شده و بیش از سی مقاله در نشریات مختلف به چاپ رساندهام.

نگاشتههای بنده حول دو محور اصلی سامان یافته است: یکی تاریخ و سیره اهل بیت‌(علیهم السلام) و دیگری بیوگرافی و شخصیت‌ شناسی علما و اندیشمندان تاریخی. هرچند در حوزه حدیث و غیره هم آثاری به نگارش درآورده‌ام.

از سال 83 فعالیت‌های اجرایی را شروع کردم و مدیر داخلی مجله فرهنگ کوثر  ـ نشریه آستان مقدس حضرت معصومه(س) ـ شدم، بعد از آن، مسؤولیت کتابخانه حرم مطهر را بر عهده گرفتم و بعد از مدتی مدیر فرهنگی هنری و پس از آن، مدیر تبلیغات شدم و در نهایت معاونت فرهنگی حرم مطهر بر عهده بنده قرار گرفت.

بهترین ساعات عمرم در حرم مطهر قم گذشته و با افتخار می‌گویم که خادم حضرت معصومه‌(س) بوده‌ام و هنوز هم این خدمت در کتابخانه این آستان مقدس ادامه دارد و مشغول فعالیتهایی در آن نهاد هستم.

از بهمن ماه سال 94 تا کنون بیشتر وقتم را در پژوهشکده امر به معروف و نهی ازمنکر قم صرف کردهام و همچون سایر اعضای مجموعه در راه ترویج و نشر فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر مشغول خدمتم.

رسا ـ در راه اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر چه اهدافی را دنبال می کردید؟

یکی از رسالت های پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر این است که در بستر فضای مجازی فعالیت کند. هرچند زمانی که نام پژوهشکده بر نهادی گذاشته می‌شود، آثار مکتوب به ذهن تبادل می‌کند، اما پژوهشکده امر به معروف تلاش کرده در بستر فضای مجازی فعالیت کند تا آثار امر به معروفی در این بستر ارائه شود.

از این رو، تصمیم گرفتیم به هر میزانی که می‌توانیم، محتوا و مطلب راجع به امر به معروف و نهی از منکر و مصادیق معروف و منکر گردآوری کنیم تا برآوردی از مقدار مطالب موجود در این زمینه داشته باشیم.

 

 

مطالب گردآمده، از نظر محتوایی توسط گروهی از عزیزان پژوهشکده کنترل و بعد از تأیید، در فضای مجازی بارگذاری می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر متناسب با محتواهای فراهم آمده، به 9 بخش تقسیم و راهاندازی شده است؛ این بخشها از این قرار است: اخبار، کتابخانه، دانشنامه، فرهنگ مصادیق، پرسش و پاسخ، بوستان، چند رسانه ای، کودک و نوجوان و فروشگاه.

 

رسا ـ چه مطالبی در بخش اخبار پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده امر به معروف بارگذاری می شود؟

یکی از رسالتهای اصلی پژوهشکده این است که اخبار پژوهشی و علمی درباره امر به معروف و نهی از منکر را انتشار و انعکاس دهد؛ از این رو، بخش اخبار در پایگاه اطلاع‌رسانی ایجاد شد. در این بخش، گرچه انگیزه اولی و اصلی ما انتشار اخبار پژوهشی و علمی است؛ اما به خاطر تنوع در اخبار، مهمترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را تهیه کردیم تا اخبار آن مصادیق هم بارگذاری شود.

این بخش شامل اخباری است که خبرگزاریها و سایت‌های خبری کار کردهاند، اخبار تولیدی پژوهشکده امر به معروف در زیرسرویس «اخبار پژوهشکده» ارائه می‌شود.

در سرویس خبر، بخش «دیدگاه» هم اضافه شده که برای ما اهمیت زیادی دارد، با توجه به اینکه ستاد احیای امر به معروف به ستاد امر به معروف و نهی از منکر تبدیل شد، برداشتمان این است که یکی از رسالت های ما در پژوهشکده امر به معروف، بررسی نقاط قوت و ضعف در نهادها، مجموعه‌ها و جریانات مختلف است و صرف نظر از اینکه جزء یا طرفدار کدام جریان، حرکت، حزب یا جناح باشیم ـ یعنی ما حزبی و جناحی عمل نمی کنیم و کارمان فراجناحی است ـ مواردی را که در جامعه دیده می‌شود و مصداق معروف یا منکر است، در پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده مطرح کنیم، تلنگری بزنیم و تشویق یا تذکر بدهیم، بنابراین بخش «دیدگاه» با این هدف، در پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده ایجاد شد.

تاکنون حدود 20 محتوای تولیدی خود مجموعه، در پایگاه اطلاع‌رسانی بارگذاری شده است. همچنین اگر خبرگزاریها یا سایت‌های دیگر دیدگاه های خوبی درباره مسائل روز و مباحث مورد ابتلای مردم داشته باشند این دیدگاه ها انتخاب و در این بخش بارگذاری میشود.

این بخش می تواند با کمک دوستان خبرگزاری رسا محملی برای ایجاد موج معروف گرایی و منکر ستیزی در جامعه باشد.

رسا ـ پیرامون سرویس چند رسانهای پایگاه اطلاع‌رسانی توضیحاتی بفرماید؟

 صفحه چند رسانهای شامل بخش های کلیپ، عکس نوشته، پوستر، کاریکاتور، اینفوگرافی و صوت است. در چند رسانهای تلاشمان این است که آنچه مربوط به امر به معروف و نهی از منکر یا مربوط به مصادیق معروف و منکر است گردآوری شود و خود ما نیز سراغ تولید این موارد برویم.

تا کنون سه هزار کلیپ و صوت در خصوص مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و مصادیق آنها گردآوری شده است. از این سه هزار کلیپ، پانصد کلیپ در پایگاه اطلاع‌رسانی قبلی پژوهشکده بارگذاری شده و امکان ارتباط با آنها برقرار است. کلیپها و صوتهای بعدی را در پایگاه اطلاع‌رسانی جدید پژوهشکده به نشانی  F. MAROOF.IR در بخش چند رسانهای بارگذاری میکنیم.

در حال حاضر در این بخش حدود 200 کاریکاتوری که گردآوری شده در حال بارگذاری است و بیش از 150 عکس نوشته که در پژوهشکده تولید شده و برگرفته از آیات قرآن، احادیث شریف اهل بیت‌(ع)، کلمات رهبر معظم انقلاب، پرسش و پاسخ‌ها و احکام امر به معروف است بارگذاری شده و عزیزان میتوانند این مجموعهها را مشاهده کنند.

رسا ـ  مخاطبان پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده چه کسانی هستند و چه محتوایی برای آنها آماده سازی شده است؟

بر اساس آنچه در قانون امر به معروف و نهی از منکر مصوب مجلس شورای اسلامی آمده، مخاطبان امر به معروف تمام مردم و نهادها هستند؛ بنابراین ما باید برای تمام قشرها در زمینه امر به معروف و نهی از منکر فکر و برنامهریزی داشته باشیم. فضای مجازی یکی از بخشهایی است که میتوانیم برای سنین مختلف در این زمینه محتوا آماده کنیم. به عنوان نمونه میتوان از عملکرد پژوهشکده در حوزه کودک نام برد که تا الآن 10جلد کتاب کودک در حوزه امر به معروف و نهی از منکر تولید و چاپ کرده و در آینده نزدیک هم سرویس کودک و نوجوان در پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده فعال خواهد شد و به زودی شاهد ارائه صدها کتاب و محتوای امر به معروفی مخصوص کودکان خواهیم بود.بخشی از این محتواها آماده شده و بخشی دیگر هم در حال گردآوری و آماده سازی است.

رسا ـ پیرامون سرویس ویکی معروف پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده توضیحاتی بیان کنید.

قالب ویکی که پایگاههای مهمی مانند ویکی پدیا، ویکی فقه، ویکی شیعه در این قالب فعالیت می کنند یک قالب ویژه برای ارائه محتواهای علمی است. حالت دانشنامهای و امکانات جستجوی خوبی دارد و تقسیمبندی خوبی میتوان در آن حاکم کرد. ما این قالب را برای اینکه بتوانیم محتواها را در آن ارائه کنیم انتخاب کردیم.

بخش علمی پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده در قالب ویکی معروف ارائه شده و شامل پنج بخش: کتابخانه، دانشنامه، فرهنگ مصادیق، پرسش و پاسخ و بوستان است.

رسا ـ لطفا درباره بخش کتابخانه ویکی معروف توضیحاتی بفرمایید.

یکی از بخشهای ویکی معروف بخش کتابخانه است؛ و همانگونه که از اسمش پیداست یک کتابخانه مجازی است. این کتابخانه دارای دو بخش اصلی: کتابخانه مفاهیم معروف و نهی از منکر و کتابخانه مصادیق معروف و منکر است.

بخش مفاهیم معروف و منکر شامل آثاری است که در خصوص خود امر به معروف و نهی از منکر و مفهوم آن نگاشته شده که از پنج بخش: کتابها، مقالهها، نشریهها، شخصیتها و کتابشناسی تشکیل شده است.

در قسمت کتابخانه امر به معروف و نهی از منکر، 55 کتاب تولیدی پژوهشکده و کتابهای دیگری که سایر نهادها، افراد حقیقی و حقوقی درباره امر به معروف منتشر کردهاند و تهیه و بارگذاری فایلهایش برایمان مقدور بوده در اختیار مخاطبان قرار دادهایم.

 

در بخش مجموعه فقه و زندگی هم 36 جلد از این مجموعه را که به احکام بازاریان و صنف های مختلف آن میپردازد، ارائه کردهایم.

فایل کتابهایی که میخواستیم در داخل ویکی بارگذاری کنیم باید فعالیتها بسیاری همچون اصلاح تمام تیترها و پاورقی‌ها بر آن اعمال میشد، پاورقیهای کتابهای بارگذاری شده به صورتی است که محقق به محض اینکه موس را بر روی شماره پاورقی میبرد محتوای پاورقی را نشان میدهد و همه اینها پشت صحنه دارد که این کار فنی را دوستان در پژوهشکده انجام دادهاند تا محتوای آماده در اختیار محقق قرار گیرد.

شناسنامه همه این کتابها در قالب یک جدول زیبا در سمت چپ صفحه آمده و امکان دانلود فایل پی دی اف کتابها نیز وجود دارد، افزون بر این، هر کدام از این کتابها که نسخه وردی داشته در پایگاه اطلاع‌رسانی گذاشته شده است تا محقق بتواند در قالب جستجو به محتوای کتابها دست پیدا کند.

هدف ما در سرویس ویکی معروف و بخش کتابخانه، آزادسازی متون مجازی در بند برخی پایگاههای اینترنتی است که این متون را حبس کردهاند یا به صورت صفحه به صفحه در سایت خویش ارائه میکنند و محقق نمیتواند فایل را یکجا دریافت کند.

ما این زحمت را به جان خریدهایم و با جمع آوری صفحه به صفحه این متون و تبدیل آن به یک فایل مناسب، این کتاب ها را در اختیار محقق قرار دادهایم تا بتواند یکجا کتاب را ملاحظه کند و در محتوایش جستجو کند.

در بخش «کتابخانه مفاهیم معروف و منکر»، قسمتی با عنوان «مقالات» وجود دارد که تا کنون 555 مقاله در این قسمت بارگذاری و در اختیار مخاطبان قرار داده شده است.

همچنین قسمتی به نام «شخصیتها» وجود دارد که به زندگی مهمترین عالمان دین که در راه امر به معروف و نهی از منکر تلاش جدی کردند و برخی از آنان در این مسیر به شهادت رسیدند یا آسیب فراوانی دیدند میپردازد.

درباره شهدای غیر روحانی امر به معروف هنوز کار نکرده ایم و امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک به این بخشها بیفزاییم.

بخش دیگر «کتابخانه مفاهیم معروف و منکر»، «نشریهها» است که آرشیو سه نشریه در آن بارگذاری شده است؛ یکی نشریه «پیام پیشگیری» است که 19 شماره از آن که از سوی پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده قرار دارد. دیگری نشریه «آیینه رشد» است که برای مدیران سراسر کشور منتشر می شود و متن همه شمارههایش بارگذاری شده است. نشریه «راه برتر» هم که محصول ستاد امر به معروف خراسان است چند شمارهای که موجود بوده بارگذاری شده است.

همان گونه که عرض کردم کتابخانه سایت، بخش دیگری دارد به نام کتابخانه مصادیق معروف و منکر؛ این بخش همچنان که از اسم آن پیدا است کتابهایی را ارائه می کند که به مصادیق معروف و منکر پرداخته، اتقان لازم را داشته و فایلش نیز در دسترس بوده است.

این کتابها در موضوعات سیزده گانه مصادیق معروف و منکر تقسیم بندی شده است؛ اگر بخواهم آماری از این بخش ارائه کنم میتوانم بگویم تا کنون بیش از 800 کتاب در این قسمت بارگذاری شده است.

رسا ـ درباره سرویس فرهنگ مصادیق توضیحاتی بفرماید؟

«فرهنگ مصادیق» عنوان یکی دیگر از بخشهای پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده امر به معروف است. در این بخش بیش از 1300 مصداق معروف و منکر را گرد آوردهایم.

معروفها شامل واجبات هستند و منکرها دربردارنده حرام های شرعی. این دو مجموعه معروف و منکر به دو صورت ارائه شده اند: یکی به صورت الفبایی و دیگری به شکل موضوعی؛ موضوعات مصادیق معروف از این قرار است: معروف اجتماعی، معروف اخلاقی، معروف اداری، معروف اعتقادی، معروف اقتصادی، معروف بهداشتی درمانی، معروف عبادی، معروف خانوادگی، معروف سیاسی، معروف فرهنگی، معروف قضایی، معروف نظامی و معروف متفرقه.

موضوعات مصادیق منکر هم همین تعداد است با این عناوین: منکر اجتماعی، منکر اخلاقی، منکر اداری، منکر اعتقادی، منکر اقتصادی، منکر بهداشتی درمانی، منکر جنسی، منکر خانوادگی، منکر سیاسی، منکر فرهنگی، منکر قضایی و منکر نظامی و منکر متفرقه.

تلاش کردهایم برای هر کدام از این مصادیق، بهترین مقالات را با جستجو در فضای مجازی و نرم افزارها، گردآوری و بارگذاری کنیم. بنابراین بسیاری از این مصادیق محتوا دارد؛ البته خود پژوهشکده هم اقدام به نگارش مقاله و محتوا در خصوص هر یک از مصادیق کرده است؛ چون پژوهشکده با دید جامع امر به معروفی به مصادیق نگاه می‌کند و راهکارهای ترویج معروف‌ها و از بین بردن منکرات در جامعه را نیز ارائه میکند.

تا کنون، برای 80 مصداق، مقاله تدوین و در پایگاه اطلاع‌رسانی بارگذاری شده است و این روند ادامه دارد و امیدواریم در سالیان آتی بتوانیم برای همه مصادیق معروف و منکر، آثاری را تولید و در پایگاه اطلاع‌رسانی بارگذاری کنیم.

 

 

در بخش «فرهنگ مصادیق»  افزون بر مقالات مرتبط، کتابهایی هم که به طور کامل درباره آن مصداق نوشته شده یا بخشهایی از کتاب، در خصوص این مصداق است به مخاطب ارائه میشود.

همچنین در صفحه هر مصداق، قسمتی هم برای لینک مصادیقی که با این مصداق مرتبطند قرار داده شده تا مخاطب برای تکمیل تحقیقاتش، محتواهای نزدیک به این مصداق را هم مشاهده کند. افزون بر این، اگر در متن مقالات، نام یکی از مصادیق 1300 گانه آمده باشد آن کلمه به صفحه آن مصداق پیوند خورده است و مخاطب را به آن صفحه هدایت میکند.

در کنار این محتواهای متنی، چند رسانهایها، عکس نوشتهها، نرم افزارها و متنهای ترویجی متناسب که با آن مصداق مرتبط است به آن صفحه لینک داده میشود و مخاطب میتواند آن را ببیند.

هدف پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر این است که مخاطب با مراجعه به هر صفحه از فرهنگ مصادیق، آنچه مورد نیاز مخاطب است اعم از متنی، علمی، ترویجی، سمعی و بصری یکجا در اختیار او قرار بگیرد، البته هنوز کامل نیست و امیدواریم با حرکتی که به این سمت داریم، در آینده کامل شود.

رسا ـ بخش دانشنامه ویکی معروف را معرفی بفرمایید.

بخش بعدی ویکی معروف «دانشنامه» است. محتواهایی که در بخش دانشنامه ارائه شده از این قرار است: معرفی دانشنامه، شیوهنامه برای نگارش مقالات دانشنامه، ساختار درختی مدخلهای دانشنامه، متن درس خارجهایی که درباره امر به معروف تاکنون برگزار شده، مقالاتی که پژوهشگران دانشنامه تولید کردهاند، موضوعات مناسب برای نگارش پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری، همچنین تحقیقات و خروجیهای گروههای ششگانه دانشنامه (فقه، حدیث، کلام، تاریخ و سیره، اخلاق و رسانه). این محتواها که حدود 4 هزار صفحه است در صفحه دانشنامه بارگذاری شده و در اختیار محققان قرار میگیرد.

بخش دانشنامه برای محققان قابل استفاده است و برای اقشار مردم قابل بهره برداری نیست؛ چراکه بیشتر متون آن عربی است.

رسا ـ لطفا درباره بخش های دیگر ویکی معروف توضیح دهید.

«پرسش و پاسخ» عنوان بخش دیگر ویکی معروف است. این قمست حاوی 700 سؤال و جواب درباره امر به معروف و نهی از منکر است که در سه بخش اصلی پرسشهای نظری، فقهی و اجرایی ارائه شده است؛ پرسش‌های نظری به مباحث تئوری امر به معروف و نهی از منکر میپردازد، پرسش‌های فقهی به احکام امر به معروف و نهی از منکر، و پرسشهای اجرایی، زوایای مختلف اجرای امر به معروف و نهی از منکر را بررسی میکند.

البته تعدادی از سؤالات بدون پاسخ است که همکاران ما تلاش دارند پاسخ آنها را آماده کنند تا در پایگاه اطلاع‌رسانی بارگذاری شود.

از طلاب و محققان ارجمند نیز دعوت میکنیم چنانچه در این بخش به سؤالی بدون جواب برخوردند که پاسخش را داشتند لطف کنند و برای ما بفرستند تا پس از تأیید شورای علمی در پایگاه اطلاع‌رسانی استفاده شود.

بخش دیگر «ویکی معروف»، «بوستان» نام دارد. این بخش دارای شش زیر مجموعه است:

گلشن وحی: شامل آیات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر همراه با ترجمه. همه این آیات، عکس نوشته شده و در قسمت چند رسانه ای نیز بارگذاری شده است.

گلشن حدیث: در بردارنده احادیث امر به معروف به همراه ترجمه.

گلشن حکمت: شامل سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی و قوانین موجود درباره امر به معروف و نهی از منکر.

گلشن احکام: چهار جلد کتاب «گلشن احکام» که مجموعهای از احکام دو دقیقه ای و کوتاه است در این قسمت بارگذاری شده و مناسب برای استفاده طلاب و مبلغان است.

 گلشن پیام: شامل محتوای چند جلد کتاب «پندها و اندرزها» نوشته آیت‌الله حائری شیرازی و پیام های مفید دیگری که به دست آورده ایم.

گلشن پیامک: در بردارنده پیام های خیلی کوتاه در خصوص امر به معروف و نهی از منکر یا مصادیق معروف و منکر.

مطالب بخش «بوستان» برای انتشار در شبکه های اجتماعی و پیامک بسیار مناسب است.

رسا ـ آیا مخاطبان میتوانند در صحفات مختلف پایگاه اطلاع‌رسانی نظرات خود را قرار دهند؟

بله؛ اگر فکر می کنند این مصداق باید بازتر شود و یا مقالات دیگر به آن افزوده شود یا نقصی دارد و به ذهنشان می رسد و می خواهند مطرح کنند پایین هر صفحه می توانند این نظرات خود را ارائه کنند، ما اینها را می بینیم و به آن ترتیب اثر میدهیم.

رسا ـ درباره نرم افزار های تولید شده توسط پژوهشکده امر به معروف و نهس از منکر هم توضیح بفرمایید.

نرم افزار «گلشن معروف» در سال 1393 تولید شده است که تلاش شد محتواهای امر به معروفی گردآوری شده تا آن زمان از متن و کلیپ و صوت، در آن نرم افزار بیاید. این کار انجام و در قالب مولتی مدیا ارائه شده است.

با توجه به دسترسی و استفاده اکثر مردم از تلفن همراه و برنامه های اندروید، در صددیم از آن قالب هم برای ارائه محتواهایمان استفاده کنیم؛ بنابراین قصد داریم تا پایان سال 95 محتواها و آثار تولیدی پژوهشکده امر به معروف را در قالب نرم افزار اندروید تولید کنیم. همچنین تلاش می کنیم تعدادی آپ تلفن همراه هم در حوزه کودک عرضه نماییم.

رسا ـ پژوهشکده چه برنامههای برای آینده دارد؟

یکی از برنامه های ما برای نسل جدید و جوان این است که متون تولید شده را تا جایی که میتوانیم به محتواهای اینفوگرافی و عکس نوشته تبدیل کنیم و در صورت لزوم، کلیپ های امر به معروفی جذاب و مفید که به راحتی در شبکههای اجتماعی ارسال و دریافت شود تولید و عرضه کنیم.

یکی دیگر از برنامه های پژوهشکده این است که بتوانیم در شبکه های اجتماعی حضور فعالتری داشته باشیم البته افزون بر کانالی که در تلگرام داریم در اینستاگرام و کلوپ هم فعال هستیم و صفحه داریم و این اطلاعات آنجا هم بارگذاری می‌شود اما امیدواریم بتوانیم در آینده فعالیت هایمان را در شبکههای اجتماعی بیشتر کنیم.

رسا ـ درباره کانال تلگرام پایگاه اطلاع‌رسانی توضیح بفرمایید.

کانال تلگرام به نشانی fmaarof.ir@ فعال است و تلاش میکنیم اعضای بیشتری را جذب کنیم. فعلا در حال آمادهسازی محتواهای مورد نیاز آن هستیم و در مرحله بعد، به تبلیغ بیشتر آن خواهیم پرداخت، اگرچه شما از هم اکنون می توانید نشانی کانال ما را اعلام کنید.

رسا ـ پژوهشکده چه تعداد اعضا و نیروی فعال دارد؟

پژوهشکده بنا دارد تا جایی که میتواند فعالیتهای خود را از طریق برون سپاری انجام دهد، نیروهایی که در داخل مجموعه کار میکنند، در نهایت هفت نفرند و تمام اتفاقاتی که در بخش سایت؛ پژوهش، دانشنامه و کتابهایی که عرض شد با همین تعداد محدود انجام میشود و بقیه نیروها در قالب پروژه فعالیت میکنند و آثار را مینویسند و تحویل میدهند و حق الزحمههای خود را دریافت میکنند.

در حقیقت میتوان گفت اعضای پژوهشکده با روحیه جهادی کار می کنند وگرنه تحقیق، گردآوری، ساماندهی، تأیید، ویرایش و بارگذاری این حجم از اطلاعات با این تعداد محدود نفرات قابل انجام نیست.

رسا ـ آیا دروس خارج فقه علما و مراجع تقلید در زمینه امر به معروف بارگذاری شده است؟

بله! تا کنون متن دو دوره از دروس خارج فقه را بارگذاری کردهایم و در تلاشیم دروس دیگری را که در این زمینه وجو دارد، گردآورده و بارگذاری کنیم.

رسا ـ طلاب و پژوهشگران چگونه میتوانند با پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر همکاری کنند؟

عزیزانی که در زمینه پژوهش، آماده همکاری با ما باشند به پژوهشکده مراجعه میکنند و بعد از سنجش توانایی ایشان، موضوعات مورد نظر به آنان ارائه می شود. بعد از انتخاب موضوع، لازم است ابتدا طرح پژوهشی ارائه شود که در صورت تأیید از سوی هیأت علمی پژوهشکده، مقاله توسط پژوهشگر تدوین و ارائه میشود.

رسا ـ در بخش فروشگاه پایگاه اطلاع‌رسانی چه محصولاتی عرضه می کنید؟

از آنجا که پژوهشکده از تولید آثار، قصد درآمدزایی نداشته و تنها هدفش نشر معارف قرآن و اهل بیت‌(ع) در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بود؛ لذا تمام آثار تولیدی خود را به صورت رایگان در پایگاه اطلاع‌رسانی قرار داده و همگان می توانند از آن استفاده کنند؛ اما در عین حال اگر مخاطبی تمایل داشته باشد نسخه فیزیکی این آثار را به دست بیاورد ـ چون سیستم توزیع و پخش کتاب در کشور قوی نیست ـ صفحهای به عنوان فروشگاه در نظر گرفته ایم تا آثار و محصولات این پژوهشکده با قیمتی نازل در آنجا ارائه شود. مخاطبان عزیز می توانند در آن صفحه سبد خرید را انتخاب و آثار مورد نظر را خریداری کنند.

رسا ـ با تشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.

بنده هم از شما سپاسگزارم همچنین از دوستان خبرگزاری رسا که انعکاس دهنده دیدگاههای حوزویان و رویدادهای حوزه و اماکن مذهبی و دینی هستند و تمام کسانی که در راستای ترویج معارف قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) فعالیت میکنند، تشکر می کنیم، انشاءالله بتوانیم با کمک همدیگر در برابر استکبار جهانی که امروز ایمان جوانان ما را مورد هدف قرار داده بایستیم و ان‌شاءالله این جهاد از همه ما پذیرفته شود./998/

خبرنگار: میثم صدیقیان

ارسال نظرات