۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۴۵۵۹۲۱
مسؤول شورای راهبردی بانوان ستاد اربعین:

قلب تپنده ستاد اربعین بخش فرهنگی است

افتخاری با اشاره به اینکه قلب تپنده ستاد اربعین بخش فرهنگی است، گفت: بخش بانوان بخشی جدیدی است که امسال در کمیته فرهنگی اربعین تببین شده است، سال گذشته در حدود 500 هزار نفر از بانوان ایرانی در راهپیمایی اربعین حضور پیدا کردند و این نشان می‌دهد که قشر بانوان هم در این مراسم حضور پررنگ دارند، بنابراین باید از تمام ظرفیت برای ساماندهی آنها استفاده کرد.
لاله افتخاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، لاله افتخاری، مسؤول شورای راهبردی بانوان ستاد اربعین بعدازظهر امروز در نشست خبری شورای راهبردی فعالیت‌های بانوان که در کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین برگزار شد ضمن عرض تشکر از کمیته اربعین برای اهمیت ویژه به بخش بانوان در اربعین امسال، اظهار داشت: نباید فراموش کرد که قلب تپنده ستاد اربعین بخش فرهنگی است، اربعینی که میلیون‌ها نفر از عالم بشریت در آن حضور دارند و همه باید تلاش کنند با دست پر از این مراسم باز گردند.

وی ادامه داد: بخش بانوان بخشی جدیدی است که امسال در کمیته فرهنگی اربعین تببین شده است، سال گذشته در حدود 500هزار نفر از بانوان ایرانی در راهپیمایی اربعین حضور پیدا کردند و این نشان می‌دهد که قشر بانوان هم در این مراسم حضور پررنگ دارند بنابراین باید از تمام ظرفیت برای ساماندهی آنها استفاده کرد.

افتخاری با بیان اینکه هدف ما این است که همانند حلقه تسبیح بین بانوان ایرانی و خارجی رفتار کنیم، خاطرنشان کرد: برای ایجاد نظم مذکور و استفاده از ظرفیت موجود شورای راهبری بانوان اربعین شکل گرفت، در این شورا صدا و سیما، امور بانوان وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد، بسیج اساتید، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ریاست سازمان بسیج بانوان، تشکل‌های مردمی و.... به کمک برای این کمیته رسیده‌اند.

مسؤول شورای راهبردی بانوان ستاد اربعین تأکید کرد: در این شورا وظایف ما در سه بخش خلاصه می‌شود، ابتدا بخش برگزاری نشست‌ها و هماهنگی‌های لازم برای آغاز کار، سپس قسمت دوم ما از شهریور ماه آغاز شد که بخشی از وظایف ما به مرحله اجرا رسید و در انتها آخرین بخش فعالیت ما در نزدیکی مراسم اربعین آغاز می‌شود که مرحله اجرا کامل فعالیت شورا است.

وی یادآور شد: در مراسم اربعین امسال موکب‌هایی ویژه بانوان در نظر گرفته‌ایم که در جهت فعالیت‌های فرهنگی مستقر خواهند شد، تلاش ما از برنامه‌هایی که امسال ویژه بانوان در نظر گرفته‌ایم این است که از حرکات خودجوش و انفرادی مردم جلوگیری کنیم.

نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه در سه شهر کربلا، کاظمین و نجف برنامه ویژه برای بانوان خواهیم داشت، تصریح کرد: در این سه شهر سعی داریم نیازهای پشتیبانی و آموزشی مردم را مرتفع سازیم، برای این امر بانوانی در داخل دوره‌های آموزش لازم را پشت سر گذاشته‌اند، در این کلاس‌ها ظرفیت‌های موجود در کشور عراق به همراه اهداف موردنظر به بانوان آموزش داده شده است.

مسؤول شورای راهبردی بانوان ستاد اربعین افزود: هدف ما این نیست که میزبانی را از کشور عراق بگیریم، این کشور در طی سال برای برپایی این مراسم زحمات زیادی می‌کشند، تلاش ما بر این است که اقدامات مشترک بین دو کشور انجام شود، در اصل هدف ما این است در عرصه‌هایی چون بهداشت، وسایل مورد نیاز برای راه‌پیمایی، نکات شرعی و... آنچه در سفر نیاز است همکاری داشته باشیم.

وی ابراز داشت: یک بخش مورد نظر ما استفاده از اساتید قرآنی از سوی خانم‌ها برای آموزش قرآن در طی سفر است، موضوعی که مورد تاکید رهبری نیز می‌باشد، همچنین از اساتید حوزه و دانشگاه برای پاسخگویی به نیاز مردم استفاده شده است.

افتخاری بیان کرد: یکی از موضوعات مهم ما بحث روایت‌گری جریان کربلا است که  همانطور که شاهد هستیم این موضع خیلی تاثیرگذار است، ما تاثیر آن را در وقوع انقلاب اسلامی خود کامل می‌بینیم، به همین منظور برای این کار برنامه‌ریزی شده است.

نماینده سابق مجلس تأکید کرد: برنامه‌هایی در رابطه با انقلاب اسلامی و شهدا در نظر داریم که برای این کار هماهنگی‌های لازم با خانواده شهدای دفاع مقدس، منا و مدافع حرم شده است، در ضمن طرح ترغیب آیاتی که سر بریده امام حسین(ع) بر روی نیزه خوانده است نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: حفظ سوره فجر نیز یکی دیگر از کارهایی است که در روز اربعین صورت می‌گیرد، قرار بر این است در روز اربعین بعد از نماز ظهر جمع‌خوانی بزرگ سوره فجر انجام شود.

افتخاری با اشاره به اینکه در شورای راهبردی بانوان کمیته‌های زیادی وجود دارد اظهار داشت: کمیته محتوایی(مربوط به قرآن)، کمیته کودک و نوجوان، کمیته پشتیبانی، کمیته اعزام، کمیته علمی و کمیته بین الملل که هرکدام از این کمیته‌ها به تولید محتوا خاصی می‌پردازند.

مسؤول شورای راهبردی بانوان ستاد اربعین ادامه داد: کمیته علمی در طول سال فعال خواهد بود، این کمیته با برپایی نشست‌ها و تولید و چاپ مقالات در کل سال فعالیت می‌نماید، همچنین کمیته پشتیبانی و اعزام که کارهای اعزام و بهداشتی زائرین را بر عهده دارد با وزارت کشور هماهنگ است.

وی در پایان گفت: بخش پایانی فعالیت ما در شورا مربوط به برگزاری مسابقات و آگاهی‌سلزی زائران از طریق رسانه‌های جمعی است، ضمنا در شورا از سازمان بازسازی عتبات و بسیج برای انجام فعالیت‌های شورا نمایندگانی وجود دارد./816/201/ب2

ارسال نظرات