مخالفت دشمنان با رهبر معظم انقلاب بیانگر عدم پیروی ایشان از هوای نفس است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد باقر تحریری امشب در سلسله جلسات درس خود به شرح حدیث اربعمئه در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم پرداخت و گفت: در ادامه مباحث قبل، مبحث ما توضیح فرمایشات 400 گانه امیرالمؤمنین(ع) به اصحاب شان است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه ابراز داشت: در قسمتی از فرمایشات ایشان اشاره به دوران ظهور امام زمان(عج) می کنند و به تبیین این که خواص حاکمیت ولی الهی و دین الهی چه اموری است، می پردازند.
وی ادامه داد: حضرت گوشه ای از خواص حاکمیت سراسری حکومت دینی را بیان می فرمایند و سپس خطاب به یاران خود ادامه می دهند که شما الان به طور ضمنی از چنین حاکمیتی محروم هستید، چرا که زمینه کامل برای پذیرش آن حضرت وجود نداشت و این زمینه عدم پذیرش به دلیل وجود فساد در حکومت های بعد از رحلت پیامبر(ص) بود که انحراف جدی در جامعه دینی ایجاد شد.
آیت الله تحریری افزود: امام علی(ع) در فرمان شان به مالک اشتر فرمودند که این دین در دست اشراری پیش از ما و مبتلا به تحولاتی بوده که باید با سیاست خاصی زمینه را برای تحقق حاکمیت الهی فراهم کنیم تا بر محور حق دور بزند نه حول محور هوای نفسانی باشد.
وی اظهار داشت: حضرت به یاران می فرمایند شما که الان حاکمیت ولی الهی را پذیرفته اید با مشکلاتی رو به رو می شوید که باید این مشکلات را بپذیرید؛ در واقع هر کس که ائمه(ع) را دوست دارد محرومیت هایی را از نفوذ اهل هوا و شیاطین انسی خواهد کشید.
استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان داشت: امام علی(ع) می فرمایند که تا من هستم، قدرم را بدانید؛ همین حاکمیت فی الجمله امیرالمؤمنین(ع) به هر حال نعمتی بر امت اسلامی بود اما آن را هم قدر نداستند؛ حضرت بیان می کنند که اگر شما مرا از دست دهید، به امور ناگواری برخورد می کنید که هر کدام از شما تمنای مرگ می کند.
وی با بیان این که کسانی که اهل انکار دین الهی هستند با مؤمنان برخوردهای گوناگونی خواهند داشت، گفت: پیش بینی دین این بوده که مردم در جهت پذیرش دین الهی قرار گرفته و در این راستا به کمال حقیقی برسند و واقعه غدیر این شرایط را فراهم کرده است.
آیت الله تحریری اظهار داشت: ولایت الهی در غدیر از طریق ولایت امیرمؤمنان(ع) فراهم شد اما قوام اولیه تحقق این ولایت، پذیرش اختیاری مردم بود؛ شیطان و اولیای شیطان به هر صورت که شده می خواهند حاکمیت خود را تحقق بخشند و با نیرنگ ها و از بین بردن حقوق مردم، پایمال کردن حقوق ضعفا و ستمگری این کار را انجام می دهند.
نمونه انسانی استکبار شیطانی مخالفان ولایت هستند
وی ادامه داد: خدای متعال به شیطان فرمود که دلیل سجده نکردن تو به انسان، استکبار است؛ نمونه انسانی این استکبار افرادی هستند که در برابر ولایت ظهور پیدا می کنند؛ درباره انبیای الهی چنین چیزی تحقق پیدا کرد و درباره ائمه نیز وجود داشت.
استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: انتخاب مردم بسیار مهم است و یک امتیاز اساسی به انسان داده شده و هیچ نقطه ابهامی برای مردم نمی گذارد که در کسی در تاریکی مانده باشد؛ باید توجه داشت که بصیرت مقوم دعوت است.
وی افزود: اگر انسان ولایت را نپذیرد، قهرا طرف مقابل را پذیرفته است؛ در جوامع بشری دو ولایت الهی و شیطان مطرح است؛ ولایت الهی خروج از ظلمت به سمت نور است و ولایت شیطان به عکس آن است.
آیت الله تحریری ابراز داشت: هر کس که به تبعیت ولایت الهی می رود، به مشکلاتی در مسیر برخورد می کنند که اگر واقعا این پذیرش از قلب باشد، مشکلات را درک کرده و در برابر آن ها ایستادگی می کنند.
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی های امام علی(ع) همیشه در تاریخ تحقق پیدا کرده است و در زمان حجاج بن یوسف شاهد یک نمونه پیش گویی حضرت بودیم؛ در واقع به این دلیل که جامعه امیرالمؤمنین(ع) را تنها گذاشتند، این بلا به سرشان آمد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه اظهار داشت: ما باید همیشه آماده باشیم چرا که در پرتو تحقق حکومت دینی به صورت گسترده گرفتاری هایی شامل انسان می شود؛ این گرفتاری ها نباید باعث شود که انسان طلب مرگ کند، بلکه اگر کسی در حکومت یک ظالم قرار گرفت، باید امید داشته و دست از کار نکشد؛ کسانی هم که می توانند به نوعی دین الهی را پیاده کنند باید تلاش خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: از این متون برداشت غلط نباید بشود و در هر قسمتی از بیانات اولیاء باید به صورت مجموعه ای نظر شود که این منطق با سایر سخنان این گوینده همخوانی دارد یا خیر؟ زمانی که افراد تحت ولایت الهی قرار گرفتند باید با اتحاد به ریسمان الهی چنگ بزنند که این ریسمان اهل بیت(ع) و قرآن کریم است.
آیت الله تحریری تأکید کرد: اگر این ارتباط حفظ شود، قهرا دستگیری خدای متعال شامل حال ما خواهد شد و این سفارشی به همگان است؛ حتی عالمانی که حرکتشان در دنیا بر محور بصیرت پیدا کردن دین است و با جامعیت این دنیا کمالات حقیقی را در زندگی بیان می کنند تا جامعه در پذیرش حاکمیت دینی ترغیب شود.
وی افزود: حاکمیت دینی قوامش به تعلیم و تربیت است و باید برای جامعه تبیین شود که دین چه مزایایی دارد تا مسیر را به خوبی پیدا کنند؛ دشمنان مسیر را گمراه کرده اند و همه در این مسیر مورد امتحان قرار خواهند گرفت.
استاد سطح عالی حوزه علمیه ابراز داشت: خدای متعال در قرآن کریم فرمودند که در این امت، عذاب ریشه کن کننده نازل نمی شود در حالی که در امت های گذشته زمانی که حجت بر مردم تمام می شد، اگر نمی پذیرفتند عذاب ریشه کن کننده نازل می شد و قوم عاد و ثمود هم نمونه این عذاب ها است.
وی تصریح کرد: عذاب این عالم اختلاف است که مسلمانی نسبت به مسلمان دیگر تکفیر می کند و حق را نمی خواهد درک کند و حاضر نیست در حاکمیت کسی باشد که حق را درک کرده است.
ترس از خدای متعال بعد از ابلاغ ولی الهی اسلام شخصی است
آیت الله تحریری تأکید کرد: ترس از خدای متعال بعد از ابلاغ ولی الهی معنایش این است که به حسب ظاهر تحت حاکمیت اسلام هستید اما نمی خواهید اسلام از طریق خودش تحقق شود و اسلامی که خودتان درک کرده اید و منافع شما را برطرف می کند را می خواهید؛ این هشدار بعد از اکمال دین و واقعه غدیر داده شده است.
وی اظهار داشت: بیعت باید عملی شود و در غدیر بیعت گرفته شد اما عملی نشد و برخی سران کفر دایه دار بیعت با امام علی(ع) بودند؛ هر زمانی که یک نوع بیعت با امام حق خواست تحقق پیدا کند، امام باطل در مقابل او بود و امام حق قدرتی پیدا نکرد که امام باطل را کنار بزند و این مشکلات به وجود آمده است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در صحنه عاشورا ابتدایش اعلام طرفداری و دعوت از امام حسین(ع) شد و حضرت به سمت کوفه حرکت کردند و وظیفه داشتند که دعوت مردم کوفه را اجابت کنند.
وی ادامه داد: امام حق هیچ گاه کنار نرفته و هر کدام یک وظیفه خاص داشته و وظیفه امام حسین(ع) خاص بوده است؛ امام سجاد(ع) پس از شهات پدر بزرگوارشان به ایراد سخن پرداختند و مردم تحت تأثیر قرار گرفتند و گفتند که ما حاضریم با قاتلان امام حسین(ع) جنگ کنیم، اما امام سجاد(ع) فرمودند که شما یک بار امتحان خود را پس داده اید.
آیت الله تحریری گفت: تحت حاکمیت الهی بودن یک صبر خاص می طلبد و محبان و موالیان اهل بیت(ع) باید به گونه ای باشیم که هر وقت ولی الهی آمد و حاکمیت را به دست گرفت، تا پای جان ایستادگی کنیم.
وی افزود: شرط تحقق ولایت الهی، پایمردی و ثبات قدم تحت ولایت ولی خدای متعال است و این امر در هر زمانی باید برای ما باشد و هر موقع ما این شرایط را فراهم بکنیم، حضرت حجت(عج) ظهور خواهند کرد؛ هر کس هم که این شرایط را داشته باشد و از دنیا برود، همچون شخصی است که در خیمه امام عصر(عج) حضور داشته است.
مخالفت دشمنان با رهبر معظم انقلاب بیانگر عدم پیروی هوای نفس است
استاد سطح عالی حوزه علمیه در پایان تصریح کرد: انقلاب اسلامی یکی از امتحانات برای همه ماست که چه مقدار در این جهت، یعنی در جهت حمایت از حاکمیت دینی و ولی مسلمین ثابت قدم هستیم؛ رهبر معظم انقلاب اگر چه معصوم نیست اما مخالف با هوای نفس است و این را فهیمده و در تجربه هم دیده ایم که یکی از این تجربه ها مخالفت دشمنان با این ولی دینی است که با توجه به این تجربیات باید این راه را ادامه دهیم./840/پ201/ج