۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۴۵۶۶۳۸
عضو هیأت علمی پژهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطرح کرد؛

لزوم تبیین شخصیت امام حسین و ترویج شاخصه های رفتاری ایشان در جامعه

حجت الاسلام هدایت نیا بر لزوم تبیین شخصیت امام حسین(ع) و ترویج شاخصه های رفتاری ایشان تاکید کرد و گفت: متأسفانه جامعه ما شناخت درستی از سبک زندگی و شخصیت برجسته رفتار اجتماعی و نحوه ارتباط خانوادگی امام حسین(ع) ندارد زیرا بسیاری از مشکلات اجتماعی ما عدم پیروی از این الگوها است.
فرج الله هدایت نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام فرج الله هدایت نیا گنجی، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در شهرک دانش بابل با اشاره به ویژگی های انسان کامل، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) و معصومین(ع) انسانهای کاملی بودند که در سه سطح زندگی فردی، روابط خانوادگی و روابط اجتماعی متوازن عمل می کردند.

وی افزود: سبک زندگی اسلامی، تعریف دقیق و جدی از این سه حوزه را برای مسلمانان بیان کرده است اما متأسفانه جامعه امروز ما با سطح آرمانی تعریف شده فاصله زیادی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه به تعریف نگاه اسلام در حوزه فردی پرداخت و خاطرنشان کرد: منظور اسلام در حوزه فردی رابطه انسان با معبود خود و برنامه های عبادی او است که برای سلوک معنوی، در کنار انجام عبادات روزمره، توجه به سجده در مقابل خداوند تعالی این درجات را برای انسان افزایش می دهد.

وی با اظهار نگرانی از فروپاشی خانواده ها در جامعه امروز اظهار داشت: متأسفانه بر اساس آمار چهار استان البرز، تهران، گیلان و مازندران بالاترین ضریب طلاق را در سطح کشور دارا هستند که این مساله زنگ خطر مهم و هشداری جدی در حوزه اجتماعی در کشور است.

حجت الاسلام هدایت نیا سه ساحت تعریف شده از دیدگاه اسلام را در زندگی اجتماعی و سبک زندگی اسلامی مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: آخرت گرایی، خانواده دوستی و مردمداری از ویژگی های برجسته یک انسان کامل در حوزه سبک زندگی اسلامی است.

وی افزود: انسان مومن باید تمام کارهای خود در دنیا را با در نظر گرفتن محاسبه این اعمال در قیامت انجام دهد و این نگاه او را از انجام اموری که مرضی خداوند نباشد، دور می سازد.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خانواده دوستی را دومین ساحت یک انسان کامل برشمرد و گفت: انسان مومن فردی خانواده دوست است که با گرم نگه داشتن کانون خانواده فضای توام با آرامش و نشاط را برای اعضای آن فراهم می سازد.

وی تاکید کرد: امام حسین(ع) الگوی برجسته رفتاری در میان اعضای خانواده خود است ولی متأسفانه جامعه ما شناخت درستی از این رفتار و سبک زندگی ایشان ندارد.

حجت الاسلام هدایت نیا با اشاره به بیانی از همسر سیدالشهدا(ع) در خصوص ویژگی های ایشان در خانواده، افزود: امام حسین(ع) از نگاه همسرشان همچون کوه و تکیه گاهی برای همسر و فرزندان بود و این علاقه به حدی وجود داشت که بنا بر روایات در تاریخ، رباب تا یکسال پس از شهادت سیدالشهدا(ع) در کنار قبر ایشان ماند.

وی افزود: خانواده دوستی از ویژگی های برجسته سیدالشهدا(ع) بود و ابراز محبت آشکار و علنی ایشان در تاریخ به ثبت رسیده است.

استاد حوزه و دانشگاه بر لزوم تبیین شخصیت امام حسین(ع) و ترویج شاخصه های رفتاری ایشان تاکید کرد و اظهار داشت: اگر جهان غرب شخصیت بی نظیری مانند امام حسین(ع) را داشتند تا حالا صدها فیلم و آثار هنری فاخر را در خصوص شخصیت ایشان تولید می کردند و آن را به جهان معرفی می نمودند.

وی با تشریح ابعاد رفتار اجتماعی انسان کامل از دیدگاه اسلام، تصریح کرد: احترام به افراد و حقوق اجتماعی در میان ائمه اطهار(ع) در بالاترین سطح بود و نسبت به مشکلات دیگر افراد جامعه به ویژه بستگان و همسایگان بی تفاوت نبودند.

حجت الاسلام هدایت نیا به نمونه از برخورد سیدالشهدا(ع) در مقابل فردی نیازمند پرداخت و گفت: امام حسین(ع) حتی اجازه نمی داد تا فرد نیازمند حاجت خود را حقیرانه به ایشان بیان کند زیرا نگران آسیب دیدن شخصیت و حفظ کرامت او بود.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) از فرد نیازمند خواست تا به صورت مکتوب نیازهای خود را به ایشان بیان کند و این از ویژگی انسان کامل است که مانع شکستن حرمت افراد دیگر می شود.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر این نکته که مسلمانان باید با داشتن شخصیتهای برجسته و الگویی مانند سیدالشهدا(ع) باید در رفتار اجتماعی خود نمونه باشند، تاکید کرد: کسی که به امام حسین(ع) نسبت دشنام دادن به دشمن خود را می دهد، در حق ایشان جفا کرده است زیرا این بیان به علت عدم آگاهی و معرفت از عمق شخصیت سیدالشهدا(ع) بر می خیزد.

وی افزود: بیان صفت حرامزاده به دشمن از سوی سیدالشهدا(ع) نه از باب دشنام بلکه بیان صفت مشهور آن فرد و قبول این مساله از سوی خود او بود.

حجت الاسلام هدایت نیا ابعاد اخلاق و رفتار درست اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز جامعه اسلامی با فقر فرهنگی و آموزشهای لازم روبرو است زیرا در مسائلی مانند محیط زیست، رفتارهای متقابل اجتماعی و احترام به یکدیگر عقب هستیم.

وی ادامه داد: حجم بالایی از مراجعات افراد به دادگاهها از عدم تعاملات اجتماعی بر می خیزد و باید با ترویج سیره اخلاقی ائمه اطهار(ع) و ترویح سبک زندگی اسلامی جامعه را به سمت تعالی رهنمون سازیم./202/1313/ب1

ارسال نظرات