۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۴۵۷۲۲۳
سردار جلالی:

نگاه ما به شبکه ملی اطلاعات به عنوان نظام دفاعی کشور است

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تقویت و ارتقاء شبکه ملی اطلاعات و پیش بینی برنامه های لازم در این شبکه برای مقابله با تهدیدات و تحریمهای پیش رو گفت: نگاه ما به شبکه ملی اطلاعات به عنوان نظام دفاعی کشور است.
سردار جلالی

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری  رسا به نقل از شبستان، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل گفت: موضوع فناوری ارتباطات و اطلاعات و توسعه آن در دنیا موضوع مهمی است که حوزه‌های مختلفی را در برمی گیرد که ابتدا به عنوان یک حوزه فرعی آغاز به کار کرده و سپس در حوزه زیرساختها جای گرفته است.

وی افزود: توسعه فعالیتهای ارتباطات و سایبری امروز جای خود را به عنوان مهمترین زیرساختها در تمام حوزه ها نشان می دهند.

وی با اشاره به قابلیت پردازش سرعت و انتقال اطلاعات در فضای سایبری گفت: تلفیق شبکه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حوزه‌های صنعتی رسانه دفاعی و حتی اقتصادی بحثهای جدیدی را ایجاد می کند که می تواند بیش از گذشته در حوزه‌هایی مانند اطلاعات تبادل و دسترسی به اطلاعات را فراهم کرده و به همین جهت باید متناسب با حوزه موردنظر برای مقابله با تحریمها و تهدیدهای احتمالی حفاظتهای امنیتی لازم صورت بگیرد در حقیقت اقتصاد سایبری ضرورتهای خود را اقتضا می کند.

وی تصریح کرد: امروز شاهدیم که در حوزه رسانه نیز رسانه های سنتی جای خود را در فضای سایبری به رسانه‌های نوین داده اند و امکان تبادل اطلاعات از فرد به فرد و یا به فرد به گروه در سطح کشور و منطقه و دنیا ایجاد شده است و هر کشوری که بتوانند سرویس لازم را برای ارایه این خدمات را داشته باشند برنده میدان است.

وی اظهار کرد: توسعه فضای سایبری با حوزه دفاعی راهبردهای جدیدی از دفاع و حمله را ایجاد می کند که بسیاری از کشورها در حوزه زیرساختها ارتش نظامی سایبری را راه اندازی کرده اند و در پی آن سیستم فرماندهی کنترل و یا جابجایی و ترابری را در فضای سایبری و نظامی پیش بینی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در آمریکا زیرساختهای فضای سایبری بسیار مهمتر از زیرساختهای حایتی در برنامه ها تلقی می شوند تصریح کرد: در حقیقت زیرساختهای سایبری در این کشورها به عنوان زیرساختهای کنترل کننده بقیه زیرساختهای فرعی محسوب می شود و به همین جهت از اهمیت بالایی برخوردار هستند در حقیقت این زیرساختها با توجه به گستردگی و تلفیق آن با حوزه های دیگر از الزامات و خطرات دیگری نیز برخوردار می شوند که نیازمند توجه ویژه هستند.

وی افزود: حوزه ارتباطات و اطلاعات نقش کلیدی در توسعه کشور دارد و به عنوان یک زیرساخت حاکمیتی محسوب می شود که این نقش را ابتدا باید خود این وزارتخانه و سپس کل کشور بپذیرد.

سردار جلالی تصریح کرد: وزارت ارتباطات با توسعه فناوری و اطلاعات می تواند نقش ارزشمندی در دفاع از ارزشهای سایبری و تمام حوزه های مشترک با فضای سایبری داشته باشد و از این منظر وزارت ارتباطات را می توان وزارت دفاع سایبری نامید.

رییس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: تهدیدات در حوزه های گوناگون و در مقاطع مختلف موجب شده است که از حالت نظامی عبور کرده و لایه های ترکیبی و تخصصی از تهدیدات شکل گرفته شود مانند حمله سایبری در فضای اقتصادی.

وی گفت: در جنگهای سایبری تهدیدات لایه به لایه هستند و با سناریوهای خاصی این حملات دنبال می شود.

وی با اشاره به ارایه طرح جدیدی از سوی کشور آمریکا در فضای سایبری و تهدیدات جدید اظهار کرد: لازم است که محققان و اندیشمندان این طرح ها را بررسی کنند و بدانند که از کجا مورد هدف قرار گرفته می شویم در این طرح که بررسی شده است شبکه های سایبری لابه لایه مورد بررسی قرار گرفته اند و تمام مقامات این کشور نیز این موضوع را تایید کرده و آن را نقض نمی کنند در این طرح تمام شبکه های ارتباطی از جمله برق، آب و سایر شبکه های خدماتی ارتباطات به عنوان هدف محسوب می شود.

وی با اشاره به ضرورتهای فضای سایبری افزود: به نظر می رسد اساسی ترین کار در این فضا تقویت و ارتقاء شبکه ملی اطلاعات است طرح شبکه ملی ارتباطات پدافند غیرعامل تری طرح وزارت ارتباطات است.

وی گفت: اساسی ترین رویکرد ما در شبکه ملی اطلاعات و تمام فضاهای سایبری توسعه و تقویت شبکه ملی ارتباطات است نگاه ما به شبکه ملی ارتباطات به عنوان نظام دفاعی کشور است تا اگر مشکلی در تحریمها نسبت به شبکه ارتباطات و یا شبکه های اینترنتی پیش آمد و این شبکه ها بسته شد بخشی از ارتباطات و اطلاعات خود را حفظ کنیم و تداوم کارکرد و عملکرد خود را علی رغم تهدیدها و تحریمهای پیش رو حفظ کنیم.

وی گفت: فضای ملی اطلاعات باید حیطه بندی شده و طبقه بندی شده باشد و برای استفاده از پهنای باند باید سرعت قابل کنترل باشد در شبکه ملی اطلاعات باید قابلیت فرماندهی حوزه مدیریت سایبری نیز داشته باشیم. شبکه ملی ارتباطات نقش مهمی در پدافند غیرعامل داشته و می تواند زیرساختهای دیگر کشور را امن کند و امنیت پایدار در فضای سایبری ایجاد کند.

وی با اشاره به نسخه ضدبدافزار پادویش گفت: پادویش ضدبدافزار ملی در کشور است که به عنوان جلودار در حوزه سایبری حرکت می کند./836/د102/ل

ارسال نظرات