۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۴۵۸۳۴۰
آیت الله مجتهد شبستری:

وحدت کلمه روحانیت بازدارنده جامعه از منکرات اجتماعی است

امام جمعه تبریز با تأکید بر وحدت کلمه در میان روحانیت در موضع گیری ها در برابر برخی منکرات و ترک معروفات، گفت: اگر روحانیت یک صدا در برابر امری بایستند مؤثر خواهد بود.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شریقی در جلسه درس خارج فقه امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به برخی فروعات امر به معروف و نهی از منکر در تحریرالوسیله امام خمینی(ره)، اظهار داشت: برخی فروعات ذیل شرط تأثیر امر به معروف در کتاب تحریر الوسیله بیان می شود.

وی با اشاره به فرع نخست تحریرالوسیله، ابراز داشت: دو نفر شاهد عادل گواهی بر عدم تأثیر امر به معروف و موعظه دارد، این بیان دو عادل بینه است و از بینه یقین حاصل نمی شود و تنها در مقام شهادت حجیت دارد و شرعا برای ما تبعیت از آن واجب است و وجدانا یقین آور نیست، البته اگر یقین حاصل شد این فریضه ساقط است، اما چون احتمال تأثیر باقی است ساقط نمی شود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در صورت یقین و یا احتمال تأثیر در صورت تکرار موعظه، امر به معروف و نهی از منکر لازم می شود، ادامه داد: بنابراین اگر شخص احتمال تأثیر و یا یقین به تأثیر در تکرار فریضه باشد، در این صورت تکرار واجب است و باید شخص مؤمن شخص مرتکب را با تکرار از این معصیت باز دارد.

وی ابراز داشت: در صورتی که تذکر خصوصی مؤثر نیست و معصیت و فسق علنی است، جایز است به شرط تأثیر در حضور جمع گفته شود تا تأثیر بگذارد، از این رو اگر معصیت مخفی است بیان آن در جمع و بردن آبرو صلاح و جایز نیست، همان طور که در برخی روایات آمده است آبروی مسلمان از حرمت خانه کعبه بالاتر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر بداند که امر به معروف و نهی از منکر نسبت به شخصی مؤثر نیست اما در آینده عامل ترک معصیت و یا انجام معروف خواهد شد، در این جا نیز لازم است، ابراز داشت: بنابراین برای مثال با بیان مضرات و معصیت شرب خمر فی الحال مؤثر نیست اما نسبت به بعد از این امر دوری خواهد کرد، در اینجا نیز ضرورت دارد.

وی افزود: فرع دیگر آنکه اگر دو فاسق باشد و بدانیم در نفر نخست مؤثر نخواهد بود اما با امر به معروف و نهی از منکر شخص نخست در نفر دوم تأثیر خواهد گذاشت و حال آنکه امر به معروف مستقیم در شخص دوم تأثیر ندارد در اینجا نیز لازم است به داعی شخص دوم نفر اول را خطاب قرار داد و او را به معروف امر کرد و یا از منکر نهی داشت تا در شخص دوم تأثیر بگذارد.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه در صورت تأثیر واسطه در امر به معروف و نهی از منکر، در این صورت شخص لازم است به فرد واسطه امر کند که شخص مرتکب را به معروف امر کند، ادامه داد: بنابراین اگر شخصی از منکر یک فرد اطلاع یابد و بداند سخنش تأثیر ندارد اما امر شخص واسطه مؤثر خواهد بود باید او را واسطه قرار دهد.

وی ابراز داشت: در صورتی که امر به معروف ملتزم انجام منکر از سوی شخص آمر شود، در این صورت جایز نیست مگر اینکه معصیت شخص مرتکب از معصیت و مفسده بزرگتری برخوردار باشد، مانند اینکه برای جلوگیری از قتل نفس وارد منزل دیگری بدون اذن شود تا از ارتکاب قتل نفس جلوگیری کند در اینجا جایز است.

آیت الله مجتهد شبستری ابراز داشت: بر اساس فریضه امر به معروف و نهی از منکر در نظام جمهوری اسلامی لازم است تشکیلاتی باشد تا کسانی را که بدون داشتن شرایط روحانیت متلبس به لباس روحانیت شده اند و گاه در منابر به ترویج خرافه می پردازند را خلع لباس کنند و با این کار از جایگاه روحانیت صیانت شود.

وی با تأکید بر وحدت کلمه در میان روحانیت در موضع گیریها در برابر برخی منکرات و ترک معروفات، ادامه داد: اگر روحانیت یک صدا در برابر امری بایستند مؤثر خواهد بود، همچنین باید عامل به معروفات بود تا داعی مردم به احکام اسلامی با عمل باشیم./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات