۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۴۵۸۹۱۲
رییس پژوهشکده حج و زیارت مطرح کرد؛

نقد مبانی فکری سلفی ها عامل جلوگیری از گرایش به جریان تکفیر است

رییس پژوهشکده حج و زیارت، خطر جریان های تکفیری در عصر حاضر را بسیار زیاد دانست و گفت: جنگ آینده ما جنگ ایدئولوژی و عقیده است و ما باید با نقد مبانی سلفی گری، مانع پیوستن افراد جدید به جریان تکفیری شویم.
سید مهدی علیزاده موسوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی در نشست بررسی جریان های تکفیری در منطقه خاورمیانه که امروز در مؤسسه شیعه شناسی برگزار شد، با اشاره به خطرات جریان تکفیری در جهان، عنوان کرد: شاید کمتر منطقه ای در اسلام باشد که با مشکلات ناشی از جریان تکفیری مواجه نباشد  و در بخش بزرگی از جهان؛ از آفریقا گرفته تا آسیا و منطقه غرب آسیا، درگیر تفکر تکفیری و بخش نظامی آن هستند.

وی افزود: انصار السنه در الجزایر، بیش از 200 هزار نفر را در طول 10سال از بین برده اند و بوکوحرام در نیجریه، انصارالشریعه در تونس، گروه های تکفیری در مصر و کشورهای دیگر مشکلات فراوانی برای مردم به وجود آورده اند.

آلبوم تکفیر در منطقه

این پژوهشگر حوزوی، ظهور طالبان جدید و دیگر گروه های تکفیری در کشورهای همسایه ایران را عامل ناامنی در منطقه دانست و تأکید کرد: گروه موسوم به شاخه ولایت خراسان در شمال افغانستان و بخشی از پاکستان بسیار فعال هستند و به دنبال ایجاد داعش عجم در این منطقه هستند تا کشورهای اطراف را تحت تأثیر خود قرار دهند.

وی با اشاره به برخی از جنایات این گروه، افزود: این گروه در ایالت پیشاور به مدرسه ای هجوم برده و چند دانش آموز را سر بریده و آن مدرسه را به آتش کشیده است و جنایات زیادی در حق اهل سنت این منطقه مرتکب شده و نشان داد که شیعه و سنی برایش مهم نیست.

حجت الاسلام علیزاده موسوی، حضور داعش در منطقه را نیز حاصل تفکر سلفی گری خواند و اظهار کرد: در سوریه بیش از 46 گروه تکفیری فعال هستند و در عراق نیز گروه های مختلفی به فعالیت می پردازند و برعلیه شیعه و جبهه مقاومت مجهز شده اند  و تمام تلاش خود را برای تجزیه سوریه، عراق و عربستان انجام می دهند.

نقد مبانی فکری سلفی ها، عامل جلوگیری از گرایش به جریان تکفیر

رییس پژوهشکده حج و زیارت، تحقیقات انجام شده پیرامون تفکر تکفیری را بسیار ضعیف دانست و تصریح کرد: تمام تلاش محققان ما پیرامون بررسی تاریخی و توصیف جنایات تکفیری ها است و ما بهتر از خود آن ها تاریخشان را بررسی کرده ایم.

وی افزود: نیاز ما در حال حاضر بررسی و نقد مبانی فکری و عقیدتی سلفی گری و جریان تکفیر است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده است و محققین و پژوهشگران ما باید در این زمینه فعالیت کنند تا بتوانیم از این طریق مانع پیوستن افراد جدید به این جریانات شویم.

این پژوهشگر حوزوی، شکست تکفیری ها از حشد الشعبی را امری قطعی خوانده و ابراز کرد: ما نیاز به حشد الشعبی علمی داریم تا مبانی فکری تکفیر را نقد کنند چرا که ما دیده ایم که اگرچه طالبان در سال های گذشته از بین رفت؛ اما نسخه جدید آن به وجود آمد و اکنون به داعش پیوسته است و این حاصل عدم مقابله فکری با این جریان بود.

فرصت طلایی تبلیغ تشیع

حجت الاسلام علیزاده موسوی، فرصت به وجود آمده در سطح جهانی برای گسترش تفکر شیعی را بسیار عالی ارزیابی کرده و خاطر نشان کرد: با این جنایاتی که تکفیری ها در دنیا مرتکب شده اند، بسیاری از اهل سنت از آن ها روی گردان شده و تشنه دریافت معارف تشیع هستند و وظیفه ما بسیار سنگین است چرا که باید با برنامه ریزی در جهت ایجاد ارتباط و بیان مبانی حقه مکتب تشیع، آن ها را به سمت خودمان جذب کنیم.

وی تلاش عمده این جریانات را مقابله با تشیع دانست و افزود: استراتژی اصلی استکبار، ایجاد جنگ داخلی در اسلام است؛ همان گونه که در قرن 16 میلادی این اتفاق رخ داد و جنگ های درونی مسیحیان باعث از بین رفتن میلیون ها مسیحی شد و اکنون نیز تقابل شیعه و اهل سنت، هدف اصلی دشمن است.

این مقام مسئول، کار حوزه های علمیه در این مسیر را بسیار حساس قلمداد کرده و خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه ما در قم باید ایدئولوژی لازم را ایجاد کنند تا در نبرد گفتمانی و عقیدتی بتوانیم بر جریان تکفیر غلبه کرده و با تأکید بر همگرایی و نقاط مشترک میان شیعه و اهل سنت، قبل از جذب آن ها به سمت گروه های تکفیری، توجه آن ها را به سوی خود جلب کنیم.

وی در پایان ضمن ضروری خواندن مجهز شدن روحانیون شیعه به علم روز، یادآور شد: در حالی که جریان های مختلفی در درون جامعه شیعه برای اختلاف افکنی و با حمایت دشمن ایجاد شده است و هر روز شبهات جدیدی ایجاد می کنند، ما باید به علم روز مجهز بوده و با رصد مسائل موجود در جامعه، پاسخ قانع کننده ای برای سؤالات نسل جدید داشته باشیم./872/202/ب3

ارسال نظرات