۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۴۵۹۰۶۵
عضو شورای عالی فضای مجازی خبر داد؛

سالانه بیش از 3 تریلیون دلار در جیب منتشرکنندگان محتوای مستهجن در فضای مجازی

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با ابراز خرسندی از قرار گرفتن بیش از 25 هزار صفحه در مورد مسائل علوم انسانی در فضای مجازی، گفت: از هر 25 میلیون صفحه یک صفحه مستهجن است ولی در مجموع سالانه بیش از سه تریلیون دلار درآمد از انتشار امور مستهجن در فضای مجازی شکل می گیرد.
حجت الاسلام حمید شهریاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری امروز در افتتاحیه مرکز تبادل ترافیک قم که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد با ابراز خرسندی از اینکه قم نیز داخل در رینگ مرکز تبادل ترافیک قرار گرفته است، اظهار داشت: هرکار اقتصادی یا فرهنگی و غیرآن باید همراه با تولید محتوا باشد و قم که یکی از بزرگترین مراکز تولید محتوای اصیل فرهنگی در کشور است.

دو سونامی اطلاعاتی در کشور در بیست سال گذشته

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: ما در کشور با دو سونامی اطلاعاتی مواجه هستیم؛ نخست سال 1375 با افتتاح شبکه اطلاع رسانی نور بود؛ این شبکه مرکزی را در قم راه اندازی کرد و نخستین فیلترینگ نیمه هوشمند در مراکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی آغاز شد و سونامی دوم انباشتگی اطلاعات بعد از سال 85 در کشور بود که به بیش از شش و نیم میلیون پتابایت رسیده است که این مسأله طبق آمار در سال 2014 به دست آمده و هرثانیه رو به رشد است.

وی با بیان اینکه خاستگاه سونامی دوم اتصال بیش از سه ونیم میلیارد انسان به یک شبکه واحد بود، ابراز داشت: طبق پیش بینی های صورت گرفته این میزان تا سال 2020 به چهار و نیم میلیارد نفر خواهد رسید؛ امروز بیش از دو سوم جمعیت جهانی به فضای مجازی متصل است و طبیعتا در این سونامی ها ما منفعل بوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تأکید کرد: درست است که در این انباشتگی اطلاعات نسبت صفحات خوب به صفحات مستهجن بسیار بالاتر است به گونه ای که از هر 25 میلیون صفحه یک صفحه مستهجن است ولی در مجموع بیش از سه تریلیون دلار درآمد از انتشار امور مستهجن در فضای مجازی شکل می گیرد و اگر همه دنیا به این شبکه متصل بشوند ببینید به کجا می رسد.

وی توسعه روشمند فضای مجازی را نیازمند پیگیری هفت حوزه در این مسأله دانست و تأکید کرد: یکی از این مسائل توسعه زیرساخت شبکه ای است که امروز با افتتاح مرکز تبادل ترافیک استان قم شاهد گوشه ای از تلاش های دوستان هستیم و یک گام بزرگ برای شبکه ملی اطلاعات برمی داریم که این خود حاکمیت ما در صحنه جهانی نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه جامعه جهانی با اطلاعات و جمعیت گسترده در حال تبادل است، ابراز داشت: بنده برای نظارت بر ذبح شرعی در سال 75 به کشور نیوزیلند رفته بودم که در روز یک ربع ساعت با یک رادیو قوی ده دقیقه اخبار ایران را پیگیری می کردم که آن هم همراه با پارازیت بود و دیگر هیچ اطلاعاتی از کشور نداشتم، ولی امروز مواجه با سونامی اطلاعات هستیم تا جایی که بچه هایمان اگر در اتاق خواب هم باشند به ذهن می رسد شاید با کسی در گوشه ای از دنیا صحبت می کند.

ضرورت ایجاد امینت شبکه ای، دولت شبکه ای و سیاست گذاری شبکه ای

عضو شورای عالی فضای مجازی با ضروری خواندن آموزش شبکه ای در اقتصاد به عنوان حوزه دوم پیگیری توسعه روشمند فضای مجازی اظهار داشت: بعد حوزه تشکیل جامعه شبکه ای، سه حوزه دیگر در این مسأله امینت شبکه ای، دولت شبکه ای و سیاست گذاری شبکه ای است که بومی سازی شده است.

وی تأکید کرد: اتفاقی که در جهان امروز افتاده بی نظیر است به گونه ای که دو سوم جمعیت جهان در کسری از ثانیه با هم ارتباط می گیرند؛ گاهی برای ما سؤال می شود مگر انقلاب ما در سال 57 رخ نداد پس چرا بیداری اسلامی از سال 85 آغاز شد که دلیل آن همان گسترش فضای مجازی از همین سال در کشور است؛ و ما توانستیم پیام انقلاب را با ابزاری های ارزان به دنیا برسانیم.

نقش فضای مجازی در فتنه 88 و انتخابات خبرگان اخیر

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی خیر و شر هر دو وجود دارد، ابراز کرد: نمونه خیر آن در ایران بیداری اسلامی و نمونه ای شر آن هم در فتنه 88 و انخابات خبرگان تهران دیده ایم که از طریق جامعه شبکه ای خواسته های خود را بر مردم تحمیل کردند و این امر به سرعت در حال گسترش است و به همین دلیل دو حاکمیتی شدن جهان در پیش است.

عضو شورای عالی فضای مجازی در حوزه علمیه قم تأکید کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب دستور دادند، حوزه ها باید مجهز به فناوری های روز بشود و همه ما می توانیم یک شبکه باشیم تا پیام ائمه اطهار و پیامبر را که پیام نور و حرکت به سمت بهشت و سعادت است به جهان برسانیم.

وی در پایان تصریح کرد: امروز شبکه راه انداختن پول نمی خواهد و فقط باید یک محتوا به شکل روز آمد روی کار بیاید، چراکه امروز دیگر کتاب به آن صورت جواب نمی دهد؛ باید مسائل دینی به صورت کوتاه و مختصرو مفید و قابل گسترش تولید و به جهانیان عرضه کنیم هرچند خوشبختانه در فضای تبادل اطلاعات امروز 10 میلیون صفحه از مسائل علوم انسانی در فضای مجازی قرار گرفته است./1330/پ201/س

ارسال نظرات