۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۴۵۹۱۹۷
آیت الله مصباح یزدی:

اختلاف و تفرقه جامعه را ذلیل می کند/ دولتمردان نباید راهی بروند که در جامعه دو دستگی ایجاد شود

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: سیاستگذاران، مربیان و دولتمردان ما این راه را نروند که مردم را دو دسته کنند و بین مردم از لحاظ امکانات و بهره های مادی ایجاد شکاف شود، نباید کسانی در اوج قرار بگیرند و کسانی از کمترین امکانات زندگی محروم باشند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه در اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، عبرت گرفتن از تاریخ را ضروری دانست و با اشاره به عملکرد مستکبرانه فرعون در مصر گفت: فرعون برای اداره کردن مصر سیاست ایجاد اختلاف و تفرقه در بین مردم را در پیش گرفته بود.

وی استکبار را واژه ای قرآنی عنوان کرد و افزود: فرعون شخصی مستکبر بود که برای دوام حکومت خود مردم را دسته دسته کرد تا عده ای فقیر و ضعیف تحت مدیریت ثروتمندان و اغنیا باشند، مصر کشوری با قدرت و عظمت بود که سرزمین های حاصل خیزی داشت و از علم و صنعت برخوردار بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که فرعون می خواست کاری حکومتش را به گونه ای مدیریت کند که سر جنبانی در برابرش نباشد، اظهار داشت: سیاست اصلی اش ایجاد اختلاف در بین مردم بود، آیا این درس نیست.

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: سیاستگذاران، مربیان و دولتمردان ما این راه را نروند که مردم را دو دسته کنند و بین مردم از لحاظ امکانات و بهره های مادی ایجاد شکاف شود، نباید کسانی در اوج قرار بگیرند و کسانی از کمترین امکانات زندگی محروم باشند.

وی با اشاره به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان و دانش آموزان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند 90 درصد ثروت آمریکا برای یک درصد مردم آنجا است، این چیزه تازه ای نیست بلکه راه شیطانی است که از ابتدای تشکیل اجتماعات انسانی، شیطان پیش پای آدم گذاشته است.

وی ادامه داد: اگر بخواهید قدرت داشته باشید، اگر بخواهید هویتتان محفوظ باشد، ذلیل نشوید و زیر دست دیگران نباشید و عزت داشته باشید باید وحدت را حفظ کنید، عاملی که هر ملتی را اگر به آن مبتلا شود ذلیل می کند اختلاف است؛ فرعون این مسأله را خوب فهمیده بود و برای ذلیل کردن مردم اهل کشورش را گروه گروه کرد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که فرعون افراطیان و حامیان خود را تقویت و در مقابل عده ای را ضعیف کرد، ابراز داشت: عین این رابطه که یک فرد با افراد دیگر یا با جامعه دارد که می خواهد بر آن ها تسلط پیدا کند گاهی بین جوامع بشری چنین حالتی پیدا می شود یعنی یک جامعه می خواهد بر جوامع دیگر حکومت کند.

وی عنوان کرد: چنین جامعه ای هویت خود را جمعی می داند و از فرد سخن نمی گویند مثلا بیان می کند ملت آمریکا باید بر همه دنیا مسلط شود، همانگونه که فرعون فردی داریم فرعون اجتماعی هم داریم، همانگونه که در بین انسان ها یک نفر پیدا شد و انا ربکم الاعلی گفت در بین جوامع بشری هم یک جامعه گردن کلفت پیدا می شود که می گوید من کدخدای جهان هستم و همه باید تابع من باشند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همان شیوه ای که فرعون به کار برد تا مردم مصر را تحت فرمان را بگیرد همان شیوه ها را به کار می برند که کشورهای دیگر را تحت تسلط بکشند، هم در قرآن به این مسائل اشاره شده و هم در تاریخ وجود دارد، باید از آیات قرآنی برای خود سازی و اصلاح جامعه استفاده کنیم./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات