۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۴۵۹۴۱۰
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستم نژاد:

تشکیل حکومت اسلامی از بارزترین مصادیق احیای امر الهی است

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) جایگاه امامت را همان حاکمیت دینی توصیف کرد و گفت: تشکیل حکومت یکی از بارزترین و زیربنایی‌ترین مصادیق احیای امر الهی است.
حجت الاسلام مهدي رستم نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی رستم نژاد امروز در برنامه زنده زمزم معرفت که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اینکه حکومت برمدار عدالت حقیقت حکومت خدا بر زمین است، اظهار داشت: دیگران که حکومت را به چنگ می‌کشند حکومت را غصب کرده‌اند و بر اساس نص آیات قرآن حکومت الهی را از سوی ولی خدا در زمین برای احیای امر الهی شکل می‌گیرد

معاون آموزش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه امام حسین(ع) برای احیاء امر الهی امام قیام کرده‌اند، ابراز داشت: برای بررسی و تحلیل واقعه عاشورا باید توجه داشت که شواهد حاکی از آن است که اصل قیام به‌منظور احیای مبانی حکومت اسلامی بوده است چراکه 20 سال قبل از قیام امام حسین(ع) در صلح‌نامه امام حسن مجتبی(ع) احقاق این حقیقت به‌عنوان یک ماده از مواد صلح بیان شده است.

وی ادامه داد: یکی از مفاد صلح‌نامه امام حسن(ع) این بود که پس از مرگ معاویه حکومت حق تعیین حاکم ندارد؛ بر این اساس تاریخ گواه داده است که معاویه در این ماده صلح‌نامه همچون سایر مفاد نقض پیمان کرد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که مستندات تاریخ در بیان مواجهه امام حسین(ع) با سپاه حر عباراتی را آورده‌اند که احیای امر الهی در آن صراحت شده است، گفت: باید توجه داشت که کوفیان امام حسین(ع) را دعوت به چه چیزی کردند؛ پاسخ نامه‌های ایشان را امام با عباراتی همراه فرمودند که برای تاریخ بسیار گره‌گشاست را که امام فرمودند اما بعد، هانی و سعید همراه با نامه‌های شما نزد من آمدند و آنان آخرین فرستادگان شما بودند که نزد من آمدند و من دریافتم آنچه را بازگو کردید و یادآور شدید و سخن اکثر شما که«ما امامی نداریم پس به‌سوی ما بیا تا شاید خداوند به‌وسیله تو ما را بر حق و هدایت گردآورد؛ لَیْسَ لَنَا إِمَامٌ فَأَقْبِلْ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ یَجْمَعَنَا بِکَ عَلَى الْهُدَى».

وی افزود: امام حسین در بخشی از همین نامه به‌صراحت فرموده است «امام کسی نیست جز آن‌کس که مطابق کتاب خدا حکم براند و به عدل و قسط به پا خیزد و به دین حق پایبند باشد و خود را به آنچه خداوند گفته و دستور داده مقید کند.»

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستم نژاد جایگاه امامت را همان حاکمیت دینی توصیف کرد و ادامه داد: امامت یک معنای کاملی دارد و آن امامت بر انس و جن و بر عالم افلاک است که نظیر این مدل از امامت را در تاریخ امامت سلیمان نبی شاهد بوده‌ایم؛ بنابراین یکی از شئون امامت به معنای اعم حاکمیت دینی است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که یکی از فلسفه‌های بعثت و رسالت پیامبران الهی احیای امر خداوند متعال است، اظهار داشت: تشکیل حکومت یکی از بارزترین و زیربنایی‌ترین مصادیق احیاء امر الهی است؛ بنابراین در ابتدایی‌ترین سال‌های ظهور اسلام تاریخ شاهد نامه‌نگاری پیامبر اکرم(ص) است که همین حقیقت از محکم‌ترین استناد تاریخ در شکل‌گیری حکومت اسلامی است چراکه در نامه‌های ارسال‌شده از سوی پیامبر گرامی اسلام(ص) به مطیع در متن نامه‌ها صراحت شده است.

وی با اشاره به این‌که این حقیقت در آیه 18 سوره آل‌عمران تأکید شده است، یادآور شد: خداوند متعال در این آیه فرموده است «لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ؛ خداوند از ازل به علم خود و پس از خلقت جهان به صنع خود و سپس به زبان انبیا و خرد و کتب آسمانی درحالی‌که قیام به عدالت دارد و کارهایش بر پایه عدل استوار است گواهی داد که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش نیز گواهی دادند آری جز او معبودی نیست، مقتدر شکست‌ناپذیر و دارای اتقان صنع در تکوین و تشریع است.»

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستم نژاد با بیان این‌که علم امام در قیام و علم به شهادت منافاتی با هدف قیام ندارد، اظهار داشت: باید توجه داشت اصلی‌ترین دلیل این است که تشکیل حکومت یک تکلیف الهی است و خبر از واقعه شهادت یک خبر است و تکلیفی بر عهده امام معصوم نمی‌گذارد؛ بر این اساس امام خمینی(ره) در جریان قطعنامه فرمودند«ما برای آزادی کربلا می‌رویم و مأمور به تکلیف هستیم».

وی ادامه داد: امام برای احیاء امر الهی و امربه‌معروف قیام می‌کند و بر اساس تکلیف و رسالتی که از سوی خداوند متعال بر عهده دارد قیام می‌کند؛ بر اساس این تحلیل می‌توان گفت که نتیجه قیام امام همان چیزی است که خداوند متعال مقدر فرموده است؛ بنابراین امام حسین(ع) به دنبال تشکیل حکومت بود نه حکومت شخصی بلکه حکومتی که حاکمیت الهی را به همراه دارد و اگر قیام امام حسین(ع) نبود حکومت عدل جهانی امام عصر(عج) محقق نمی‌شد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) انقلاب اسلامی ایران را نتیجه قیام کربلا و مکتب ایثار عاشورای امام حسین(ع) دانست و گفت: این حقیقت برمدار هیچ معادله منطقی قابل‌تکذیب نیست که«هر حکومت الهی بخواهد در زمین محقق شود وام‌دار عاشورا و قیام امام حسین است».

وی با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) در ایدئولوژی جنگی قیام عاشورا برعکس همه فرماندهان جنگی عمل می‌کند، تصریح کرد: نوع دعوت امام به قیام و برداشتن بیعت در شب عاشورا و از طرفی زن و بچه همراه با امام نشان از این بود که قیام امام معنای متفاوتی با تمام جنگ‌های رایج آن زمان دارد./837/پ202/ب1

ارسال نظرات