۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۴۵۹۸۴۱

مفاخر علمی تبریز همواره مهجور واقع شده اند

دبیر همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) با بیان این‌که مفاخر فقهی، دینی و علامه‌های تبریز همواره مهجور واقع شده اند، افزود: این مسأله تنها مختص علامه طباطبایی نیست.
حجت الاسلام رحیم شاهدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی سهند تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبربز، حجت الاسلام رحیم شاهدی، مسؤول نهاد رهبری دانشگاه سهند و دبیر همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: برگزاری این همایش دغدغه‌ای دیرین برای اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی استان بوده است.

وی با بیان این‌که همایش طی روزهای 19 و 20 آبان در تبریز و شهر جدید سهند برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: این همایش میزبان پژوهشگران و اندیشمندان بیش از 40 دانشگاه، حوزه علمیه و مرکز تحقیقاتی از سراسر کشور خواهد بود، با این توضیح که همایش در دو بخش بزرگداشت علامه طباطبایی و ارایه مقالات برگزیده برگزار می شود.

حجت الاسلام شاهدی با اشاره به این‌که بخش نخست همایش چهارشنبه هفته جاری از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر در مصلای اعظم تبریز و بخش دوم در دانشگاه صنعتی سهند واقع در شهر جدید سهند برگزار خواهد شد، گفت: مقالات برگزیده در قالب سخنرانی و پوستر با حضور صاحبان آثار برگزیده ارایه خواهند شد.

وی با ابراز تأسف از این‌که مفاخر فقهی، دینی و علامه‌های تبریز همواره مهجور واقع شده اند، افزود: این مسأله تنها مختص علامه طباطبایی نیست، امیدواریم این همایش فتح بابی برای بزرگداشت دیگر مفاخر منطقه آذربایجان نیز باشد، چراکه نسل جوان جامعه بایستی با تاریخ و هویت دینی خود آشنا شود.

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه سهند با تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم علامه طباطبایی اظهار داشت: علامه به لحاظ نوع نگرش، تربیت شاگردانی برجسته و آثارش در سطح جهانی مطرح است، به اذعان اهل سنت و فقهای شیعی تفسیر المیزان در نوع خود بی‌نظیر است.

وی با اشاره به این‌که 10 شهید برجسته انقلاب اسلامی و 15 مرجع تقلید جزء شاگردان علامه طباطبایی هستند، گفت: علامه طباطبایی ارادتمندان و شیفتگانی از سراسر نقاط جهان دارد؛ با توجه به این‌که همایش تامسال به صورت ملی برگزار می‌شود، درصدد برگزاری همایش در سالهای آتی با گستره بین ‌المللی هستیم.

دبیر همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) ادامه داد: سخنرانان افتتاحیه همایش آیت الله شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، جبارزاده، استاندار آذربایجان‌شرقی، دکتر غلامحسین دینانی، دکتر مهدی گلشنی، دکتر احمدی، حجت الاسلام محمدیان نماینده نهاد رهبری در دانشگاه های کشور خواهند بود.

حجت الاسلام شاهدی ادامه داد: روز دوم همایش غیر از مقالات ارایه شده، دو سخنران علمی نیز خواهد داشت که دکتر محسن جوادی و دکتر احمدحسین شریفی در رابطه با یکی از محورهای هشت گانه همایش سخنرانی خواهند کرد.

وی با بیان این‌که 102 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است، گفت: مقالات از 42 دانشگاه و مرکز علوم دینی کشور وصول شده است، اما حدود 40 مقاله حائز شرایط بررسی قرار نگرفتند؛ چراکه بخشی از مقالات غیرمرتبط با محورهای همایش بوده و اصالت بخش دیگری از مقالات حدود 30 مورد نیز احراز نشد.

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه سهند با بیان این‌که اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای با توجه به مکتب علامه طباطبایی محورهای اصلی این همایش هستند، گفت: منظور از اخلاق علم که در عنوان همایش ذکر شده، این است که به تبیین مسائل فرهنگی، اخلاقی و عملی علوم تجربی پرداخته شود.

وی با اشاره به این‌که همایش اخلاق علم برای نخستین بار با این عنوان در تبریز برگزار می شود، گفت: در بخش اخلاق حرفه‌ای همایش که مربوط به اصناف و عرصه‌های مختلف است، اخلاق سیستم آموزشی، پژوهشی، آزاداندیشی و نقد مورد بررسی قرار خواهد داشت، همان که در مکتب علامه طباطبایی به وضوح قالب مشاهده بوده است./935/202/ب3

 

ارسال نظرات