۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۴۶۰۲۸۴
مدیر حوزه علمیه مازندران:

اخلاق و معنویت بخشی از هویت طلبگی است/ ضرورت تبیین مسأله نفوذ از سوی روحانیت

مدیر حوزه علمیه مازندران منش اخلاقی و سلوک معنوی را بخشی از هویت طلبگی برشمرد و گفت: یک طلبه باید با رعایت اخلاق و تقوا دینی الگویی برای دیگر افراد جامعه باشد.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب حوزه علمیه نکا از روحانیت به عنوان ادامه دهندگان راه و مسیر ائمه اطهار(ع) یاد کرد و گفت: در شرایطی که امامان معصوم(ع) برای تبلیغ دین خدا حضور ندارند، مراجع، علما و روحانیت این رسالت مهم را عهده دار هستند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که روحانیت باید عمل خود به تبلیغ دین خدا بپردازد، افزود: تبلیغ عملی دین بهتر و اثرگذارتر بر قلوب مخاطبان می نشیند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که تبلیغ زبانی دین به تنهایی نمی تواند اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: یک مبلغ دین باید در عمل در خدمت دین باشد و ارزش های دینی را با عمل و رفتار صحیح خود در جامعه نشر و گسترش دهد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به این که اعمال و رفتار یک طلبه و روحانی همواره در دیدگان عموم جامعه قرار داد، تصریح کرد: اگر مردم خدای ناکرده عمل ناصحیحی از یک طلبه ببیند دیگر سخن و ارشادات او در جامعه هیچ اثرگذاری نخواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه مازندران بر ضرورت همراهی و نزدیکی طلاب و روحانیان با عموم مردم تأکید کرد و گفت: یک روحانی باید همواره و در همه امور در کنار باشد تا مردم اون را پناه گاهی امن برای خود بدانند و مسائل و مشکلات را با او در میان بگذارند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که تلاش همواره تلاش می کند تا جامعه را نسبت به عملکرد و جایگاه روحانیت بدبین کند، تصریح کرد: به همین دلیل روحانیت باید مراقب باشد تا اعمال و رفتارش موجب سوء استفاده دشمنان اسلام و انقلاب نشود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که طلاب و روحانیان باید دستورات فردی و اجتماعی اسلام را به خوبی برای جامعه تبیین کنند، گفت: تربیت انسان هدف عالی تعالیم اسلامی است و این دستورات دینی زمینه ای برای رشد و تعالی انسان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران منش اخلاقی و سلوک معنوی را بخشی از هویت طلبگی برشمرد و افزود: یک طلبه باید با رعایت اخلاق و تقوا دینی الگویی برای دیگر افراد جامعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که اخلاق و رفتار یک طلبه و روحانی باید به گونه ای باشد که مردم با دیدن یک طلبه درس دین بیاموزند، خاطرنشان کرد: در شرایطی که همه توان دشمن برای تضعیف دین و آموزه های اسلامی به کار گرفته شده است، طلاب حوزه های علمیه باید الگوی اصیا جامعه دینی باشند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که یک طلبه با مسائل اخلاقی و معنویت پیوندی ناگسستنی دارد، تصریح کرد: اگر خدای ناکرده یک طلبه از اخلاق و معنوی دور شود دیگر نمی توان او را در جایگاه یک طلبه و روحانی با اخلاق دید.

وی با بیان این که یک طلبه باید بدانند که پس از ورود به حوزه علمیه رسالت او هدایت انسان ها و تبلیغ شریعت محمدی است، خاطرنشان کرد: هیچ وظیفه ای در دنیا سنگین تر از نشر و تبلیغ دین خداوند متعال نیست، پس طلاب نباید جایگاه خود را سبک بشمارند بلکه باید بدانند اگر امروز در این لباس هستند مورد لطف خداوند متعال قرار گرفته اند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که هدایت انسان ها یکی از مهم ترین رسالت پیامبران بود که خداوند بر عهده آنها قرار داد، ادامه داد: بی‌شک بر دوش کشیدن چنین بار سنگینی نیاز به آن دارد که طلبه ابتدا خود را از رذائل و نفسانیات پاک کرده و پا در مسیر تعالی گذاشته باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که وقتی یک طلبه و روحانی از دین و ارزش های اسلامی سخن می گوید خود ابتدا باید در مقام عمل نیز پیشگام باشد، افزود: عمل یک طلبه و روحانی باید نشانه ای برای جلد اعتماد و آرامش مخاطب قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با تأکید بر این که طلاب حوزه علمیه باید مراقب باشند تا خدای ناکرده میان رفتار و گفتارشان فاصله ای نباشد، ادامه داد: اگر مخاطب فاصله ای میان این دو حس کند به حتم از او گریزان خواهد شد و همین مسأله زمینه فاصله میان مردم و روحانیت را فراهم خواهد کرد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که در گذشته مردم پیوندی عمیق و ناگسستنی با علما و بزرگان دینی داشتند، گفت: البته امروز نیز این پیوند عمیق خوشبختانه با عملکرد صحیح علمای حاضر حفظ شده است، اما باید مراقب بود چون دشمن همواره در کمین است تا این پیوند عمیق را بشکند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که علما و فقهای دینی همواره تزکیه را مقدم تر از تعلیم می دانستند، افزود: این رویکرد امروز نیز در مدارس علمیه ما باید حفظ شود، چون علم بدون تزکیه و اخلاق نمی تواند تعالی بخش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری بر ضرورت تقویت دروس اخلاق در مدارس علمیه تأکید و با بیان این که نباید نسبت به سلوک معنوی طلاب بی توجه بود، ادامه داد: اگر یک طلبه از لحاظ اخلاق و معنویت در یک حد مطلوب قرار گیرد به حتم در علم آموزی نیز از رشد قابل توجهی برخوردار خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که همان طور که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند توجه به مسائل تهذیبی باید از همان ابتدای ورود به عرصه طلبگی مورد توجه قرار گیرد، افزود: امروز جامعه اسلامی نیازمند طلابی مهذب، انقلابی و با علم بالا است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری در بخش دیگری از سخنان خود به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره حوزه انقلابی اشاره کرد و با بیان این که خوشبختانه حوزه های علمیه و روحانیت کشورمان آگاه و با بصیرت بوده اند، گفت: روحانیت با بصیرت همواره گوش به فرمان ولی فقیه در دفاع از آرمان های انقلاب در صحنه حضور دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که دشمن امروز پروژه نفوذ را با کمرنگ کردن مبانی اصولی انقلاب دنبال می کند، افزود: روحانیت آگاه و با بصیرت باید با تبیین صحیح مسأله نفوذ از تضعیف آرمان های اصیل انقلاب جلوگیری کند./1317/202/ب2

ارسال نظرات