۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۴۶۰۳۸۴

همایش بین‌المللی ادبیات عاشورایی آذربایجان در تبریز برگزار شد

دومین همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان با حضور شاعران و مداحانی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، گرجستان و ایران در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار ‌شد.
شعر عاشورایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دومین همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان امروز با حضور تعدادی از شاعران و مداحان و مرثیه‌سرایان اهل بیت عصمت و طهارت از کشورهای آذربایجان، ترکیه، گرجستان و جمع کثیری از علاقمندان و فعالان این عرصه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار ‌شد.

احمد فرشبافیان، دبیر همایش و مدیر مؤسسه تحققاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز در سخنانی با اشاره به اهداف برگزاری همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان اظهار داشت: شعرای آئینی و مداحان اهل بیت بهتر از هر قشر دیگری می توانند هویت اصلی منطقه‌ آذربایجان را نشان دهند.

وی افزود: اگر علم با فیوضات معنوی و آموزه های اخلاقی اهل بیت عصمت و طهارت همراه نباشد، ثمری نخواهد داد. از این رو آذربایجان بدون مکتب عاشورایی در ذهن هم تصور نمی‌شود، امروز در صحنه‌ تاخت و تاز تروریسم باید عاشقان مکتب عاشورایی با این نقطه‌ اتحاد، یکدیگر را بیمه کنند.

فرشبافیان با بیان این‌که مکتب عاشورا محور وحدت و همدلی امت اسلامی و شیعیان جهان است، خاطرنشان کرد: هر کس به نحوی در نشر فرهنگ اصیل عاشورا سهیم است، مداحان و شعرای آئینی و رثایی نیز باید خود را وامدار قیام عاشورا دانسته و از هیچ کوششی در این راه دریغ نکنند.

همچنین محمدرضا پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز در سخنانی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزری این همایش با اشاره به نقش ادبیات عاشورایی در ترویج مفاهیم و ارزش‌های نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: ادبیات عاشورایی بخشی از ادبیات دینی است که تاریخ آن به 14 قرن پیش بر می گردد.

وی عبیدالله جعفی را نخستین کسی دانست که در رثای حضرت سیدالهشهدا(ع) شعر سرود و خاطرنشان کرد: نویسندگان بزرگی چون سید علی موسوی گرمارودی، علی معلم، استاد شهریار، استاد عابد، سیدحسن حسینی و قیصر امین پور در شعر فارسی و بزرگی همچون دخیل، منزوی، یحیوی، شکوهی در شعر ترکی نسبت به ادبیات عاشورایی ادای دین کرده اند.

پورمحمدی از استاد شهید مطهری، دکتر شریعتی،  استاد حکیمی، آیت الله شهیدی و استاد محدثی را از جمله پژوهشگران و محققان عرصه عاشورایی یاد کرد و گفت: از نقاط قوت ادبیات عاشورایی پرداختن قریب به اتفاق شاعران به بخش های مرثیه و تعزیه آن است؛ اما متاسفانه در ادبیات کلاسیک به بُعدهای اخلاقی، عرفانی و حماسی عاشورا آن چنان که باید، پرداخته نشده است./202/935/ب1

ارسال نظرات