۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۴۶۰۴۷۹
رییس همایش ملی بزرگداشت علامه طباطبایی:

علم بدون اخلاق نمی تواند سبب توسعه، پیشرفت و امنیت جامعه شود

رییس همایش ملی بزرگداشت علامه سیدمحدحسین طباطبایی(ره) گفت: علم بدون اخلاق نمی تواند سبب توسعه، پیشرفت و امنیت جامعه شود، آگاهی از این چالش اساسی نیازمند آموزش و پژوهش است.
همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دکتر آذری خسروشاهی، رییس همایش ملی بزرگداشت علامه سیدمحدحسین طباطبایی(ره) صبح امروز در مراسم افتتاحیه که در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی(ره) در حال برگزاری است، اظهار داشت: علامه طباطبایی از علمای کم‌نظیر جهان اسلام و به ویژه جهان تشیع بوده است.

وی با بیان این‌که علامه طباطبایی نقش مهم و انکارناپذیری در غنی‌سازی و ترویج ترویج اسلام ناب و همچنین تحول در عرصه علمی و فکری جامعه داشته است، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی حکیم وارسته، فیلسوف، متکلم، عارف، فقیه، مفسر قرآن و اسلام شناسی بود که انوار الهی بر وجودش تابید و وی را به مقالات عالی رساند.

آذری خسروشاهی با بیان این‌که علامه طباطبایی فرزانه ای بود که اسوه فضیلت و عرفان اسلامی است، خاطرنشان کرد: تفسیر المیزان با توجه ویژگی هایی دارد، آئینه تمام نمای شخصیت علمی، اخلاقی و فرهنگی و در بردارنده تمام ابعاد فکری و معرفتی ایشان است، این اثر ارزشمند زمینه است که تشنگان معرفت با آمادگی بیشتری به خدمت قرآن درآمده و از این اقیانوس استفاده کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی سهند با همکاری جمع قابل توجهی از مراکز علمی، حوزوی و دانشگاهی به همت تعدادی از شاگردان آن بزرگوار به تبیین دیدگاه های علامه در عرصه اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی را برگزار می کند.

آذری خسروشاهی با بیان این‌که بشر عصر معاصر با بحران اخلاقی مواجه است، تصریح کرد: اخلاق موضوعی است که در برخی از آیات قرآن کریم به صراحت در باب اهمیت آن پرداخته شده و پیامبر گرامی اسلام هدف از رسالت خویش را تعالی اخلاق می داند.

رییس همایش ملی بزرگداشت علامه سیدمحدحسین طباطبایی(ره) ادامه داد: ارتباط عمیقی میان علم و اخلاق وجود دارد، برخی شاید چنین تصور کنند که اخلاق معلول علم است، در حالیکه دانشمندانی هستند که به ارزش های مورد انتظار اخلاقی در حوزه علمی خود پایبند نبوده و آسیب هایی را برای بشریت به بار آورده اند.

وی با بیان این‌که علم بدون اخلاق نمی تواند سبب توسعه، پیشرفت و امنیت جامعه شود، افزود: آگاهی از این چالش اساسی نیازمند آموزش و پژوهش است، نوآوری های علمی و کاربرد فناوری های روز باعث بروز بحران های اخلاقی و حقوقی شده است که اهمیت اخلاق حرفه ای را بیش از پیش نشان می دهد.

آذری خسروشاهی با بیان این‌که همایش در محورهای مختلف به تبیین ابعاد مختلف اخلاق علم و اخلاق حرفه ای خواهد پرداخت، افزود: آثار ارزشمندی از سوی پژوهشگران و محققان حوزوی به دبیرخانه همایش رسیده که هر یک به تشریح ابعاد مختلف شخصیت اخلاقی آن عارف فرزانه پرداخته است.

همایش بزرگدلشت مقام علمی و معنوی علامه طباطبایی(ره) با عنوان « اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای در مکتب علامه طباطبایی(ره)» دقایقی پیش با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه در تبریز آغاز شد./935/202/ب2

 

ارسال نظرات