۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۴۶۰۴۹۸
آیت الله سبحانی:

علما برای آتشی که به جان اسلام افتاده فکری کنند/ از دو قطبی سازی جامعه باید پرهیز شود

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که اگر به حبل وحدت چنگ بزنیم تمام مشکلات حل می شود، گفت: گوش شنوا و دید بینا لازم است که انسان معنای وحدت را درک کند، علمای فریقین باید در اجتماع بزرگی جمع بشوند منهای مسائل سیاسی و جناحی آتش را خاموش کنند.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیه«وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» گفت: امروز نیاز مسلمانان در این آیه جمع است.

وی افزود: امروز جنگ فقط در منطقه اسلامی است، در غیر منطقه اسلامی جنگ نیست و تمام خونریزی ها، آدمکشی ها و از بین بردن زیرساخت ها همه و همه در کشورهای اسلامی است، از سوریه تا عراق و کشورهای دیگر جنگ در خاورمیانه و کشورهای اسلامی وجود دارد، این درد را اسلام دوا کرده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که چرا در آیه اعتصام بحبل الله مطرح شده است، اظهار داشت: چرا در آیه نمی فرماید که اعتصام به قرآن و اسلام باید باشد، قرآن در اینجا تشبیه عجیبی دارد و می فرماید امت متفرق همانند انسانی است که درون چاه بیفتد.

وی ادامه داد: اگر انسانی در چاه بیفتد راه نجاتش این است که ریسمانی و طنابی را چنگ بزند و خود را نجات دهد، از نظر قرآن ملت امروز مسلمانان که گاهی شیخ الازهر علیه ما سخن می گوید و گاهی ما علیه او مثل ما مثل کسی است که در درون چاه افتاده است اگر بخواهیم نجات پیدا کنیم باید به حبل وحدت متمسک شویم و چنگ بزنیم.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که اگر به حبل وحدت چنگ بزنیم تمام مشکلات حل می شود، ابراز داشت: گوش شنوا و دید بینا لازم است که انسان معنای وحدت را درک کند، علمای فریقین باید در اجتماع بزرگی جمع بشوند منهای مسائل سیاسی و جناحی آتش را خاموش کنند.

وی عنوان کرد: امیدی به سیاستمدران دنیا نیست و آن ها فقط منافع خود را می خواهند، کسانی که علمای اسلام هستند و دلشان برای اسلام می سوزد و قلبشان برای اسلام می تبد باید مشکل را حل کنند، نباید دور بنشینند و علیه یکدیگر سخن بگویند بلکه باید جمع شده و مشترکات را ببینند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: شرق و غرب با این که فاصله فراوانی با یکدیگر دارند اما در مشترکات یکی هستند، علمای اسلام باید جمع شوند و درباره آتشی که دامنه آن روز به روز بیشتر می شود فکری کنند، آیه اعتصام به حبل الهی باید مجسم شود؛ علمای اسلام بدانند وضعیت امروز همانند وضعیت کسی است که در چاه افتاده و راه نجات جز وحدت چیز دیگری نیست.

وی اضافه کرد: خدا، کتاب و قبله و بسیاری دیگر از مسائل ما واحد و مشترک است، کلید حل این مشکلات دست علما و عقلا از فریقین است، گاهی در برخی از آیات تفرق همانند عذاب الهی معرفی شده است؛ تفرق در کنار عذاب های الهی است، عین همین مسأله در کشور ما وجود دارد؛ اگر تفرق بین وزرا، عقلا و نویسندگان بوده و کشمکش باشد و دو قطبی و چند قطبی کردن وجود داشته باشند مصداق آیه ای است که تفرق را عذاب الهی می داند.

حضرت آیت الله سبحانی محور و قطب واحد اسلام، قانون اساسی و رهبری است، گفت: با رعایت این مواد همه مسائل ان شاءالله حل می شود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات