۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۴۶۱۵۱۱
آیت الله طباطبایی نژاد:

کتابداران نسبت به کتاب‌‌هایی که به مخاطبان ارائه می دهند، مسؤول اند

نماینده ولی فقیه در اصفهان در دیدار مسؤولان نهاد کتابخانه های عمومی استان، کتاب را منبع تغذیه روحی جامعه دانست و گفت: کتابداران نسبت به کتابهایی که به مخاطبان ارائه می دهند، مسؤول اند.
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان امروز به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در دیدار مسؤولان و جمعی از کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی استان به نقش مطالعه و کتابخوانی در بالا بردن سطح سواد و قدرت تعقل جامعه اشاره کرد و گفت: خداوند انسان را محل امتحان قرار می دهد و در قرآن کریم می فرمایند: إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً، در حقیقت ما انسان را از نطفه ای مرکب از مختلطها آفریدیم در حالی که او را از حالی به حالی در می آوردیم که بیازماییم ، و سرانجام او را موجودی شنوا و بینا قرار دادیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه فوق تصریح کرد: در این آیه پس از اینکه موضوع آزمودن انسان مطرح می شود، خداوند به نعمت چشم و گوش انسان اشاره می کند، که نشانگر آن است که برای سربلندی از امتحان الهی نقش این دو نعمت شاخص است.

آیت الله طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: در ادامه این آیه آمده است: إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً یعنی همانا او را به راه راست (در ابعاد زندگیش به هدایت تکوینی و تشریعی) راهنمایی کردیم، خواه سپاسگزار باشد خواه ناسپاس.

وی دهان و بینی را محل تغذیه جسم دانست و افزود: طبق آیات ذکر شده محل تغذیه جان انسان گوش و چشم است، از این رو باید همانگونه که در انتخاب غذا و هوا دقت و وسواس به خرج می دهیم، بیش از آن به غذای روحمان توجه داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: خداوند پس از آنکه به شنوایی و بینایی انسان اشاره می کند، می فرماید ما راه فهم و رشد را به او دادیم حال می تواند از نعمتهای خدا استفاده کند یا کفران نعمت کند.

امام جمعه اصفهان مجدد به آیات قرآن استناد کرد و افزود: وقتی مأموران انسانی را به سوی جهنم می برند، از او می پرسند تو چگونه با وجود این همه رحمت و بزرگی خدا توبه نکردی و راهی جهنم شدی؟ در جواب می گویند: وَ قالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فی‏ أَصْحابِ السَّعیرِ، که در این آیه نیز راه سعادت انسان استفاده درست از گوش و عقل ذکر شده است.

آیت الله طباطبایی نژاد یکی از راههای سعادت انسان را چشم دانست و گفت: کتابدار باید حواسش باشد که چه کتابی را به مخاطبش می دهد، که اگر فاسد باشد و آن شخص به گناه بیفتد در گناه او شریک است.

وی خاطر نشان کرد: برخی با این استدلال که باید همه کتابها را چاپ کنیم و مردم خودشان قدرت تشخیص خوب از بد را دارند، به ممیزی کتابها اشکال می گیرند، پس با این استدلال نباید غذاهای فاسد و مواد مخدر را هم جمع کنیم، مردم آزادند و با قدرت تشخیص خود از آنها استفاده می کنند.

نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری به دستور شرع مقدس برای سوزاندن کتب ضاله اشاره کرد و گفت: گاهی یک محقق و دانشمند برای تحقیقات خود نیاز دارد که تفکرات و نظرات مختلف را بداند و بر اساس آنها تجزیه و تحلیل کند، اما جوانی که هنوز راه و روش خود را پیدا نکرده است، ممکن است با مطالعه یک کتاب فاسد از مسیر حقیقی منحرف شود.

آیت الله طباطبایی نژاد دقت در انتخاب کتابهای خوب و مفید را از ویژگی های یک انسان تیزبین خواند و افزود: مطالعه کتابهایی که محتوای آموزنده ای ندارد، گناه نیست، لیکن اسراف در عمر آدمی است.

وی بر توزیع دقیق و کارشناسی کتابها در کتابخانه ها تأکید کرد و گفت: باید تیمی متشکل از روانشناس ها و جامعه شناس ها بر نحوه توزیع کتب در کتابخانه ها نظارت داشته باشند، چه بسا کتابی که مورد نیاز مردم یک منطقه استف سالهای سال در قفسه های کتابخانه دیگری خاک می خورد.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان کتاب خوب را زرهی در مقابل تهاجم فرهنگی دانست و یاد آور شد: در حال حاضر دشمن با همه توان برای تهاجم فرهنگی به کشور ما سرمایه گذاری کرده است، لذا باید با چاپ کتب مفید و آموزنده در حد ممکن این حمله ها را خنثی کنیم.

گفتنی است در ابتدای این دیدار امیر هلاکویی با اشاره به رشد شاخص های کتاب و کتابخوانی در استان گفت: در حال حاضر از مجموع 292 باب کتابخانه در استان 176 کتابخانه نهادی، 112 کتابخانه مشارکتی و 4 کتابخانه بصورت مستقل مشغول فعالیت و خدمت رسانی هستند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به گوشه ای از فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی استان اظهار داشت: برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی با بیش از 10 هزار نفر شرکت کننده و کسب رتبه اول مشارکت در سطح کشور، برگزاری بیش از 1000 نشست کتابخوانی در شش ماهه اول سال جاری و معرفی و به اشتراک گذاری بیش از 5000 کتاب در این نشست ها نمونه ای از فعالیت شاخص در استان اصفهان است.

وی با اشاره به فعالیت 58 کانون ادبی، 50 گروه مطالعاتی و 42 کانون قرآن و نهج البلاغه در کتابخانه های عمومی استان گفت: از ابتدای سال جاری در قالب طرح کتاب‌خوان ماه، ماهانه 4 عنوان کتاب بصورت پوستر ارائه شده که این کتابها محور فعالیت های مسابقات کتابخوانی، قصه گویی، جمع خوانی در کتابخانه های عمومی بوده است.

هلاکوئی برگزاری 20 نشست صبحگاه کتابخوانی، نشست های حکمت و مثنوی و اراده بسته های مطالعاتی را از دیگر فعالیت های فرهنگی ذکر کرد و افزود: در حوزه عمرانی 25 پروژه در حال احداث است که با بهره برداری از این پروژه ها تعداد کتابخانه های نهادی استان به 200 باب خواهد رسید.

وی با اشاره به افزایش 20 درصدی اعضای کتابخانه های عمومی در دو ماه اخیر ادامه داد: در سال 94،‌84 هزار و پانصد جلد کتاب و 92 هزار و پانصد عنوان نشریه به کتابخانه های عمومی ارسال شده که این سرانه در شش ماه نخست امسال  به 44 هزار نشریه و بیش از 80 هزار جلد کتاب رسیده است./201/1305/ب1

ارسال نظرات