۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۴۶۲۲۸۳
امام جمعه محمود آباد:

اعتلای فرهنگی کشور در گرو گسترش توجه به کتاب است

امام جمعه محمود آباد، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی را موجب اعتلای فرهنگ عمومی در جامعه دانست و گفت: توسعه فرهنگ کتابخوانی باید از اولویت های مهم جامعه اسلامی است.
امام جمعه محمود آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمود آباد، حجت الاسلام سید داوود موسوی، امام جمعه محمود آباد بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب این شهرستان، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی را موجب اعتلای فرهنگ عمومی در جامعه دانست و گفت: توسعه فرهنگ کتابخوانی باید از اولویت های مهم جامعه اسلامی است.

وی به نقش خانواده ها در گسترش فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و افزود: خانواده ها با ترغیب فرزندان خود و سنت حسنه اهدای کتاب می توانند در توسعه فرهنگ کتابخونی و رشد سطح فرهنگی مردم در جامعه نقش ویژه ای داشته باشند.

استاد حوزه علمیه مازندران، کتاب را بهترین وسیله انتقال ارزش‌های دینی، تاریخی و فرهنگی از نسلی به نسل دیگر دانست و تصریح کرد: توسعه کتابخانه از درجه اهمیت کمتری نسبت به توسعه فرهنگ کتابخوانی برخوردار است و مردم و مسؤولان باید در این زمینه تلاش کنند.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که در دین مبین اسلام به موضوع کتاب توجه ویژه ای شده است، افزود: اما متأسفانه علیرغم سفارش های بسیار هم اکنون فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در جامعه ما ضعیف شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه در نزد عده ای از مردم جامعه با آمدن فضای مجازی منسوخ شده است، خاطرنشان کرد: اما هیچ گاه فضای مجازی نمی تواند اثرگذاری کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی فاخر را بگیرد.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) با کتاب قرآن مبعوث شده بودند و این نشان از اهمیت بسیار بالای کتاب دارد، گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی بهترین راهکار مقابله با آسیب های پنهان تهاجم فرهنگی است.

وی با اشاره به این که متأسفانه کتاب به عنوان یک ابزار فرهنگی در جامعه اسلامی غریب مانده است، تصریح کرد: این کالای فرهنگی عامل نشر و افکارها و اندیشه های متعالی در جامعه اسلامی است.

استاد حوزه علمیه مازندران، کتاب را میراث فرهیختگان و اندیشه های ارزشمند دانشمندان و علماء گذشته دانست و گفت: کتاب میراث ارزشمند جامعه بشری و مکتوبی از علم، تاریخ، ادبیات و فرهنگ است.

امام جمعه محمود آباد با بیان این که نباید در یک جامعه دینی آمار کتابخوانی پایین باشد، افزود: در یک جامعه دینی که فرهنگ به عنوان محور اصلی انقلاب بوده باید شاهد توجه ویژه به مسأله کتاب و کتابخوانی باشیم.

وی با اشاره به اینکه جامعه ما یک جامعه اسلامی است، گفت: فرهنگ قرآنی و دینی بهترین فرهنگ در میان جوامع بشری است و به همین دلیل ترویج و توسعه فرهنگی دینی با بهره گیری از کتاب نقش مهمی در جامعه دارد.

امام جمعه محمود آباد با بیان این که امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی است بلکه واجب دینی است، خاطرنشان کرد: توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به کتاب و کتابخوانی نشان دهنده دغدغه ایشان نسبت به این مسأله مهم فرهنگی است.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که انسان با مطالعه و انس با کتاب می تواند سطح علمی خود را ارتقا دهد و با انتقال معلومات خویش به دیگران سبب رشد و پیشرفت دیگران شود، افزود: مطالعه و کتابخوانی بهترین مسیر مهم توسعه و اشاعه فرهنگ هر کشور و جوامع بشری است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که کتاب مهربان ترین رفیق انسان است و خسران و ضرر برای ملتی است که با کتاب و کتابخوانی انس نداشته باشد، گفت:  دین اسلام و تاریخ ما انسی همیشگی با کتاب دارد تا جایی که بزرگترین معحزه و آیت دین مبین اسلام کتاب قرآن کریم بوده است.

امام جمعه محمودآباد با اشاره به اینکه توجه به فرهنگ کتابخوانی باید در اولویت برنامه های فرهنگی کشور قرار گیرد، افزود: نسبت در یک جامعه فرهنگی شاهد بی مهری های متعدد مسؤولان نسبت به مسأله کتاب باشیم.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان این که جامعه‎ای رنگ و بوی سعادت، سلامت و عزت مندی را می‎گیرد و می‎تواند خودش را سرپا داشته که اهل مطالعه و نشاط باشد و نشاط هم در کتاب و کتابخوانی است، گفت: امروز یکی از شاخص های مهم رشد علمی هر کشوری توجه به تولیدات فرهنگی نظیر کتاب است.

وی با بیان این که ایران اسلامی میراث‌دار یک فرهنگ غنی و عالی در دین مبین اسلام است، تصریح کرد: اما متأسفانه پایین بودن میزان ساعت مطالعه در کشورمان یک نقیضه بزرگی است که باید با برنامه ریزی مناسب رفع شود.

امام جمعه محمود آباد درباره توصیه مردم به کتابخوانی و اثر آن در جامعه، گفت: اگر بخواهیم جامعه‎ای شاداب و پویا و سرزنده داشته باشیم باید هر روز و هر هفته ما روز و هفته کتاب باشد و یک نویسنده چند سال زحمت می‎کشد و خون دل می‎خورد و ما با یک‌بار مطالعه کتاب و آثار وی باید خودمان را در شرایط نویسنده قرار دهیم تا از دغدغه وی اطلاع کسب کنیم.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: فرهنگ هدیه دادن کتاب برای جشن تولد و اعیاد گسترش یابد و کتاب را به عنوان کالایی گران بها در بین فرزندانمان باب کنیم و همه باید کار کنیم که اگر به بچه‎ها کتاب دادیم آنها از سایر وسایل دل بکنند و به سمت کتاب بروند و این در سایه تلاش همگان میسر خواهد بود.

وی تصریح کرد: باید همه مسؤولان دست به دست هم دهند تا جوانان را به سمت کتاب ترقیب کنیم و از داخل فضای مجازی و سایت‎های مختلف دور کنیم و معجزه کتاب این است که هر کسی وارد کتابخانه‎ای شود فضای کتاب بر آن مستولی می‎شود و با وجود همه فضاهای مجازی کتاب چون خورشیدی می‎درخشد./1317/202/ب2

ارسال نظرات