بيشترين ضربه را افرادي به انقلاب زدند كه در بطن انقلاب بودند
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در ادامه توضيح و تفسير آيه 82 سوره مباركه اسرا، كه مي فرمايد «وَ لا يَزِيدُ الظلِمِينَ إِلا خَساراً»، گفت: اين قرآني كه رحمت و بركت و هدايت است، براي افراد ظالم چيزي جز خسارت و گمراهي به دنبال ندارد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: مشابه اين آيه در آيه 124 سوره مباركه توبه مي فرمايد «فَأَمَّا الَّذینَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إیماناً›› براي مؤمن سبب افزايش ايمان مي شود و در ادامه مي فرمايد «أَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» كساني كه درونشان مرض و بيماري باشد و به دنبال انحراف و فساد باشند «فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلى رِجْسِهِمْ»، همين قرآن براي همان انسانها، پليدي به دنبال پليدي مي آورد و انسانهاي ظالم را نه تنها هدايت نمي كند بلكه گمراه تر ميكند «وَمَاتُوا وَهُمْ كَافِرُونَ» و اينها مي ميرند در حالي كه كافر هستند.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در رابطه با خودش نيز مي فرمايد، من نيز كارم همينگونه است و مؤمنان را هدايت مي كنم اما مُهر بر قلب و گوش و چشم كفار مي زنم.
وي افزود: اين نكته خيلي مهمي است كه هم خداوند و هم قرآن و پيامبراكرم(ص) و ائمه معصومين و انسانهاي مؤمن نيز اينگونه هستند و كارهاي خوب نيز همين ويژگي را دارد، به اين معني كه هر چه خوب است و در مسير خوبي است و براي مؤمنان منفعت است اما براي كفار خسارت است.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: زماني كه يك انسان مؤمن و متقي در جايي بروز و ظهور ميكند، هم سبب هدايت يك عده اي مي شود و هم سبب گمراه شدن يك عده ديگر مي شود و اگر يك كتاب خوب و يا يك مطلب خوب نوشته مي شود از يك طرف سبب هدايت برخي مي شود و از طرف ديگر سبب ذلت و گمراهي برخي ديگر مي شود.
وي يادآور شد: در آيه 7 سوره مباركه آل عمران خداوند مي فرمايد «مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ» برخي آيات محكمات است «وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ» و برخي ديگر متشابه است «أَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ» و در قلب انسانهايي كه انحراف و پليدي است از آيات متشابه قرآن «ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ» براي فتنه درست كردن استفاده ميكنند «وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ» تا آيات قرآن را به سمت آنچه خودشان مي خواهند ببرند.
دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: همه فرقه هاي اسلامي كه برخي از آنها از كفار نيز پليدتر هستند براي اهداف خودشان از قرآن استفاده ميكنند از جمله داعشيها، تصور نكنيد قرآن را كنار مي گذارند، داعشي ها حتي لا اله الا الله و محمد رسول الله نيز ميگويند و قرآن هم تلاوت ميكنند و همه كارهاي خود را مستند به قرآن ميكنند اما چون در قلبشان انحراف دارد از قرآن نيز در مسیر انحراف استفاده ميكنند.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: در صدر اسلام نيز افرادي بودند كه از همه به پيامبراكرم(ص) نزديكتر بودند اما از همه پليدتر بودند، بنابراين اكنون اين سؤال مطرح مي شود كه اگر پيامبر اكرم(ص) پيامبر هدايت و رحمت است، چرا اينها هدايت كه نشدند بلكه از همه گمراهتر و منحرفتر شدند، اين ويژگي انسانهای خوب است كه انسانهايي را كه بخواهند هدايت ميكنند و انسانهايي كه نخواهند به وسيله همان انسان و كتاب خوب، براي انحراف استفاده ميكنند.
وي ادامه داد: خداوند راه انحراف را نبسته و جلوی انحراف را سد نكرده است، كسي كه بخواهد مسير ذلالت را طي كند از هر وسيله اي براي گمراه شدن استفاده ميكند.
دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به اينكه انسانهاي ظالم، زماني كه در برابر دستورات دين قرار ميگيرند به دليل اينكه مي دانند دين از آنها چه مي خواهد، عكس آن را انجام ميدهند، گفت: اگر انسان صالحي متوجه نباشد، جرم و كفر او بيشتر نمي شود، چرا كه انساني مي تواند بيشتر بر عليه دين شورش كند كه دين را بهتر بشناسد و فردي مي تواند به انسان صالحي ضربه بزند كه او و اهداف او را بهتر بشناسد، بنابراين قرآن به ظالمين ضربه و خسارت بيشتري وارد ميكند.
حجت الاسلام شاه فضل اظهار داشت: آنهايي كه بيشترين ضربه را به انقلاب اسلامي ايران وارد كردندكساني بودند بيشتر در بطن انقلاب قرار داشتند و بيشتر رنگ و لعاب انقلاب را داشتند و فرمايشات امام و رهبري را بيشتر ميتوانستند تحريف كنند.
به گفته وي، يكي از ويژگيهاي منافق اين است كه به مركزيت مكاني كه مي خواهد ضربه وارد كند شناخت كافي دارد و خودش را با آن هماهنگ ميكند و تيشه به ريشه مي زند، چرا مي داند كجا را بايد هدف قراردهد.
دبير جامعه روحانيت كاشان با بيان اينكه همه ما درمعرض خطر زيان ديدن از دين و قرآن از سوي افرادي هستيم كه خيلي در بطن دين نيستند، ابراز داشت: به دليل اينكه ما نيز داراي اطلاعات و دريافتهايي از دين هستيم، چنانچه اين انحراف به ما نيز سرايت كند ممكن است به نام دين و بر عليه دين دست به اقداماتي بزنيم، چرا كه افرادي كه با دين آشنايي ندارند نمي توانند به دين ضربه بزنند، از اين رو انسانها بايد به شدت مراقب درون خود باشند و نيت و انحراف هاي دروني خود را مراقبت كنند.
وي با اشاره به اينكه، دنياطلبي و حب به دنيا انسان را منحرف خواهد كرد چرا که افراد بسياري بودند كه براي رسيدن به دنيا، ابتدا به دين نزديك شدند و به رنگ دين در آمدند تا به اهداف دنيايي خود برسند، افزود: چنين افرادي بهره كمتر اما ذلالت و گمراهي بيشتري از دين دارند، بنابراين انسان اگر خواستار استفاده از دين است، قرآن تعبيرات جالبي دارد كه مي فرمايد، براي خداوند دين خالص است و انسان براي بهره بردن از دين بايد خالصانه از دين استفاده كند.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اگر انسان بخواهد از دين براي بهره برداري دنيا استفاده كند هر چند كه ممكن است مدتي به پيشرفتها و موفقيت هايي برسد، اما در ادامه از دين چنان ضربه اي خواهد خورد كه نتواند جبران كند، چرا كه انسانهايي كه عالما و عابدا به طرف سوء استفاده از دين مي روند، راه بازگشت سختي خواهند داشت.
دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به تفسير و ترجمه آيه 83 سوره مباركه اسرا كه مي فرمايد «وَإِذَآ أَنْعَمْنَا عَلَى الإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ كَانَ یَؤُوسًا»، گفت: اين آيه مشابهات زيادي در قرآن دارد كه مي فرمايد، هنگامي كه به انسانها لطف داشته و بيماري آنها را برطرف و يا فقر آنها را به ثروت تبديل كرديم، رويگردان مي شوند و هنگامي كه به آنها شر مي رسد مأيوس و نا اميد مي شوند.
حجت الاسلام شاه فضل افزود: آيات 9 و 10 سوره مباركه هود در همين زمينه مي فرمايد «وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ» وقتي به انسان لطفي مي كنيم اما بعد كه نعمتي را از او مي گيريم، نه تنها مأيوس و نااميد مي شود بلكه به خدا كفر هم مي ورزد كه چرا من بايد چنين سرنوشتي داشته باشم، در ادامه مي فرمايد ‹‹وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ» اما اگر مشكلي داشته باشد آن را برطرف كنيم خيلي خوشحال مي شود و به ديگران فخر مي فروشد كه خدا فقط به او لطف و محبت داشته است، بنابر اين خداوند مي فرمايد، اكثر انسانها اين چنين هستند، مگر افرادي كه اهل صبر باشند./1307/202/ب2