۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۴۶۳۱۶۸
آیت الله مکارم شیرازی:

دولت خیرین را در اجرای برنامه ها یاری کند

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی از دولت خواست خیرین را در اجرای برنامه ها یاری دهد و از خیران نیک اندیش خواست مناطق آسیب پذیر را بیشتر در اولویت قرار دهند.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شامگاه چهارشنبه در دیدار رییس مجمع خیرین کشور و حوزه های علمیه با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان علی(ع) گفت: حضرت می فرماید انسان واعظ هایی دارد و یکی از بهترین واعظ ها مردگانی هستند که روی دست انسان به محل دفن منتقل می شوند.

وی افزود: حضرت در ادامه فرمودند که اینها بدون این که خودشان بخواهند می روند، ایشان اشاره می فرمایند چنان بعد از چند روز فراموش می شوند که گویی اهل این دنیا نبودند و پرونده آنها بسته می شود نه می توانند چیزی بر حسنات افزوده و نه می توانند چیزی از سیئات کم کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که 1400 سال از کلام حضرت و نهج البلاغه گذشته اما مطالب همچنان نو و تازه است، اظهار داشت: معمولا کتاب ها با گذشت زمان دچار کهنگی می شوند اما کلام امیرمؤمنان همانند کلام خداوند متعال کهنگی ندارد.

وی ادامه داد: هر عامی استثنایی دارد و عام یعنی پرونده انسان بسته می شود بر اساس روایات سه استثنا دارد، یکی تربیت فرزند صالح است تا کار خیر انجام شود و در پرونده پدر بنویسند، دیگری به یادگار گذاشتن علم، دانش و شاگردانی است که کار خیر کنند و مورد سوم صدقه جاریه است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که گاهی صدقه به گونه ای است که تمام می شود، ابراز داشت: صدقه جاریه، صدقه ای است که دوام و بقا دارد، آثاری که از خیران باقی می ماند صدقه جاریه است، اگر انسان بتواند هر سه مورد را داشته باشد خیلی خوب است اما اگر همه را نتوانست باید هر کدام را که می تواند داشته باشد.

وی عنوان کرد: محروم کسی است که هیچ کدام از موارد مذکور را برای خود تهیه نکند و پرونده اعمال آن به صورت کامل قفل شود به ویژه کسانی که می توانند اما انجام ندهند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: درباره کارهای خیر باید این نکته در نظر گرفته شود که کجاها آسیب پذیرتر است که تبعا آنها اولویت دارند، مطالعه در این باره کار مشکلی نیست که انسان موارد را پیدا کند، یکی از موارد مسائل و مشکلات مربوط به خواهران است.

وی اضافه کرد: ما در زمانی زندگی می کنیم که ابزار گناه بسیار زیاد شده است، از همه مهم تر فضاهای مجای آلوده هستند که واقعا به محل گناه تبدیل شده و در اختیار همه قرار گرفته است، هرچه عوامل فساد بیشتر باشد تلاش  و کوشش انسان به همان نسبت باید بیشتر باشد که خداوند هم قول یاری داده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که نباید بگوییم که اوضاع خراب شده و آب از سر گذشته و دیگر فایده ای ندارد، گفت: ابدا نباید این گونه باشد و به هر اندازه ای که می توانیم باید کار کنیم، اگر انسان نتوانست در تمامی سطوح کار انجام دهد در جایی که می تواند باید کار کند.

وی افزود: انجام دادن کارها از هر زمانی مهم تر است چون خطر و آسیب شدیدتری وجود دارد، خوشبختانه جامعه خیرین متوجه شدند که کارهای فردی خیلی به سامان نمی رسد و باید کار جمعی انجام شود، تجربه نشان داده که هر کاری  به صورت جمعی باشد پیشرفت و اثرگذاری بیشتری دارد؛ کارهای فردی گاهی تکراری است اما وقتی به صورت جمعی باشد فکر و برنامه ریزی صورت می گیرد و اثرگذاری بسیاری دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان انقلاب اسلامی افزون بر برکات متنی برکات حاشیه ای هم داشته است، اظهار داشت: در حاشیه کارهایی انجام شده که از متن کمتر نیست، یکی از برکات همین کارها است که در دوران گذشته انجام نمی شد.

وی ادامه داد: بنده قبل از انقلاب مجله ای به نام نجات نسل جوان داشتم، من را به ساواک بردند و رییس ساواک گفت که نسل جوان خطری ندارد که شما نوشتید نجات نسل جوان، شما بنویسید که جوانان باید مسکن تهیه کنند و سراغ مسائل دیگر نروید، آن زمان نمی شد قدمی برای نجات برداشت اما اکنون در افق نظام اسلامی کارها خیر نه تنها مانع ندارد بلکه افراد کمک هم می کنند.

این مرجع تقلید با بیان این که دولت باید در اینگونه مسائل و کارهای خیر کمک کند، ابراز داشت: دولت باید بداند که خیرین بار او را از دوشش بر می دارند بنابراین باید کمک هم بکند، متأسفانه آن مقداری که لازم است انجام نمی شود.

وی عنوان کرد: درباره خواهران مشکلات بسیار است، سابقا مسأله ازدواج به این سختی نبود و دختران زود به خانه بخت می رفتند اما حالا مشکلاتی پیدا شده و سن ازدواج بالا رفته و در دانشگاه ها جمعیت دختران بیش از جمعیت پسران است، این ها فارغ التحصیل می شوند و کاری ندارند و همسر گرفتن به دلایلی برایشان آسان نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تحصیل خواهران در حوزه های علمیه را بسیار مؤثر و دارای آثار و برکات فراوان برای جامعه ارزیابی کرد.

وی اضافه کرد: وهابی ها اصلا اجازه نمی دادند که دختران تحصیل کنند اما اکنون به صورت گسترده حوزه علمیه خواهران درست کردند و در مقابل آنها نمی توانیم ساکت بنشینیم، آن ها چیزهایی بسیار سطحی می آموزند اما ما مسائلی را می آموزیم که واقعا عمقی است؛ آنها وقتی بتوانند صحیح بخاری را بخوانند و معنا کنند جشن می گیرند اما طلبه های خواهر و برادر ما در سال های نخست تحصیل این کار را می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که نباید قانع بود بلکه باید به کارها ادامه داد، گفت: هرجا انسان درجا بزند به معنای عقب گرد است، همیشه باید به سوی جلو حرکت کرد، وقتی انسان کار خیری می کند ابتدا نتیجه آن به خودش و سپس به دیگران می رسد.

وی افزود: روح انسانیت، سخاوت، گذشت و کار خیر در انسان پرورش پیدا می کند، با اوضاع و شرایط موجود انسان هرچه زودتر بتواند کاری کند بهتر است از این رو نباید منتظر نشست./1323/پ202/ج

ارسال نظرات