۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۴۶۳۴۵۲
آیت الله مهدوی در خطبه های نماز باران شهر اصفهان مطرح کرد؛

آب تأمین کننده حیات جسم است و حیات روح انسان با برخوداری از علم و ایمان تأمین می شود/ روح استثغاء، استغفار است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) گفت: همانطور که برای حیات جسم به آب نیاز داریم، حیات روحمان با علم و ایمان تأمین می شود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی پیش از ظهر امروز در نماز بارانی که در خیابان پروین اصفهان برگزار شد، گفت: روح استثغاء، استغفار است.

وی در ابتدا با استناد به روایات متعددی از معصومین(ع) افزود: اهل بیت(ع) برای طلب نزول باران سه روش را بیان کرده اند، روش اول دعا کردن است، روش دوم خواندن دو رکعت نماز ساده و سپس دعا کردن است و روش سوم که کاملترین روش است، خواندن نماز باران به همراه دو خطبه است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: نماز باران دو رکعت است و با صدای بلند خوانده می شود و روح این نماز خضوع و خشوع در برابر پرردگار است به همین سبب لازم است افراد حاضر، از گناهان گذشته خود توبه کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع) توضیح داد: برای استجابت دعای باران توصیه شده است که کودکان و چهارپایان در جمع مردم حضور داشته باشند تا خداوند به سبب پاکی آنها، استجابت دعا را نزدیک کند.

امام جمعه موقت اصفهان با توجه به آیات دهم تا دوازدهم سوره مبارکه نوح که می فرماید« فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَارًا» ابراز کرد: وقتی قوم حضرت نوح(ع) در برابر دعوتهای ایشان به توحید لجاجت ورزیدند، خداوند به مدت 40 سال آنها را از آب باران محروم کرد تا جایی که زنانشان عقیم شدند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان گفت: وقتی حضرت نوح(ع) آنها را مضطر دیدند به آنها فرمودند اگر می خواهید خداوند شما را ببخشد و مدد کند به باران و فرزند و همچنین باغهایتان رونق پیدا کند، استغفار کنید، از این آیه مشخص استکه روح استثغاء یعنی طلب باران، در استغفار است.

استاد درس خارج فقه و اصول با توجه به نظر شهید ثانی در زمینه استثغاء گفت: یکی از کارهای دیگری که توصیه به انجام آن شده ایم، پرداخت ردّ مظالم است، حتی برای حقوق مالی که در کودکی از دیگران ضایع کرده ایم باید ردّ مظالم پرداخت کنیم، البته این در صورتی استکه فردی که حقش را ضایع کرده ایم نشناسیم.

وی مجتهد جامع الشرایط را ولیّ همه انسانها دانست و افزود: انسانی که قصد پرداخت ردّ مظالم دارد نباید خودش مستقیماً پولی را به فقیر بدهد، بلکه باید آن پول را به مجتهد جامع الشرایط که ولی افراد جامعه و بدیهاً ولی فرد طلبکار است بدهد، تا او راجع به این پول تصمیم گیری کند.

آیت الله مهدوی در خطبه دوم نماز باران افراد را به رعایت حدود الهی دعوت کرد و ابراز داشت: یکی از حدود الهی رعایت حقوق افراد است و اگر فردی از کسی حقی را ضایع کرده است، باید از او حلالیت طلب کند و اگر آن فرد را نمی شناسد و غیبتی از او کرده است، برای گناهانش طلب استغفار کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه بیست و هشتم سوره شوری که می فرماید«وَهُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِنْ بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَیَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَهُوَ الْوَلِیُّ الْحَمِیدُ» اظهار کرد: نزول باران رحمت الهی بعد از مأیوس شدن مردم اتفاق می افتد، البته در روایتی از امام معصوم(ع) منقول استکه تعداد قطرات باران در هر شهر به یک اندازه است ولی خداوند به سبب گناهان مردم ابرهای باران زا را به جایی هدایت می کند که سودی برای مردم نداشته باشد.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه شانزدهم سوره جن که می فرماید«وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لأسْقَیْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا» ابراز کرد: بارش باران رحمت الهی معلول پا برجا ماندن افراد در صراط مستقیم است.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان گفت: در ذیل این آیه دو روایت منقول است که در یکی از آنها امام صادق(ع) می فرمایند، اگر افراد در صراط مستقیم پا برجا باشند، علم فراوانی از جانب ائمه به آنها عطا می شود و در روایتی دیگر امام باقر(ع) می فرمایند، اگر افراد در صراط مستقیم پا برجا باشند و اوامر ما را انجام دهند و نواهی ما را ترک کنند، قلوبشان مملؤ از ایمان می شود.   

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه در پایان گفت: آب حیات جسم انسان را تأمین می کند و حیات روح انسان در گرو برخورداری از علم و ایمان است، البته علمی که سرانجامش به خدا شناسی منتهی شود./867/202/ب3

 

ارسال نظرات