۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۴۶۳۵۴۶
استاد حوزه علمیه:

همنشینی با علما سبب دوری از گناه می شود

استاد حوزه علمیه نشست و برخاست با علما را از مهم‌ترین برنامه‌های زندگی روزانه دانست و گفت: ما در بسیاری از مواقع چون نشست و برخاست با علما را از زندگی خود حذف کرده‌ایم خداوند متعال ما را عذاب می‌کند وقتی که انسان در محضر یک عالم یا رساله عملیه عالم باشد چون بسیاری از مطالب را می‌بیند و می‌فهمد از این رو دچار گناه نمی‌شود.
حجت الاسلام غلامعلی فرمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام غلامعلی فرمانی استاد حوزه علمیه قم امشب در حسینیه امامزاده حسین(ع) با اشاره به شخصیت امام حسین(ع) گفت: وجود مقدس سیدالشهدا(ع) بسیاری از معارف و مسائلی را که باید برای هدایت بشر بیان می‌شد برای مردم آن روزگار در قالب دعا بیان کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به کتاب پرفیض و ارزشمند صحیفه سجادیه افزود: وقتی در محضر کتاب صحیفه سجادیه می‌نشینیم مشاهده می‌کنیم که امام سجاد(ع) در ابتدا مشکلات مردم را بیان می‌کنند سپس راه حل‌هایی را ارائه می‌دهد انسان چون یک موجود خاصی خلق شده است در خیلی اوقات نمی‌تواند وجود خود را درک کند.

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به روایتی از امیرمومنان(ع) پیرامون وجود ارزشمند انسان اظهار کرد: در جسم انسان یک جهان اکبر وجود دارد جهانی به مراتب بزرگ‌تر از دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم اما چون انسان شناختش نسبت به خودش بسیار کم است و تنها یک بخشی از وجود خود را درک می‌کند قادر نیست مشکلات و نیازمندی‌های خود را تشخیص دهد.

حجت الاسلام فرمانی در ادامه با بیان اینکه کتاب صحیفه سجادیه راه گشای مسائل پیچیده زندگی است ابراز کرد: این کتاب راه و روش و بینش صحیحی از زندگی را در اختیار انسان قرار می‌دهد از این رو ما وظیفه داریم هر روز این کتاب پرمعنا را بخوانیم و از آن بهره ببریم در برنامه‌های مطالعاتی خود این کتاب باید باشد.

 

 مصداق بارز و عینی علما پیامبر و اهل بیت هستند

وی در ادامه نشست و برخاست با علما را از مهم‌ترین برنامه‌های زندگی روزانه دانست و تصریح کرد: ما در بسیاری از مواقع چون نشست و برخاست با علما را از زندگی خود حذف کرده‌ایم خداوند متعال ما را عذاب می‌کند وقتی که انسان در محضر یک عالم یا رساله عملیه عالم باشد چون بسیاری از مطالب را می‌بیند و می‌فهمد از این رو دچار گناه نمی‌شود.

این کارشناس مذهبی در ادامه اضافه کرد: اگر انسان از نشست و برخاست با علما خود را محروم کند و به دنبال افراد جاهل، فاسق، غافل و یا خائن باشد تمام این موارد زمینه انجام گناه را برای انسان فراهم می‌کند و این امر موجب عذاب الهی می‌شود خود گناه عذاب محسوب می‌شود.

حجت الاسلام فرمانی در ادامه با بیان اینکه انسان در آن لحظاتی که گناه می‌کند به همان اندازه در عذاب الهی به سر می‌برد خاطرنشان کرد: ما وقتی گناه می‌کنیم آثار وضعی هم مترتب این گناه است به عنوان نمونه شخصی که شرب خمر می‌کند به اندازه‌ای عقل او ضایع می‌شود اما تبعات این شرب خمر تا هفت نسل باقی می‌ماند هم چنین در علم پزشکی هم ثابت شده است که این شرب خمر تا دویست سال در خون آن شخص باقی می‌ماند.

 وی در پایان گفت: در قیامت کسی که شرب خمر کرده باشد خداوند متعال در بهشت او را راه نمی دهد و در جهنم هم دچار عذاب خواهد بود ما باید بدانیم که عبادت خداوند یعنی بهشت و اطاعت او یعنی رحمت معصیت خداوند یعنی جهنم و سرپیچی از فرامین خداوند یعنی غضب الهی به عنوان نمونه کسی که راستگو باشد خود این راستگویی در فضای آن عالم نورانیت می‌آورد اما اگر کسی دروغ بگوید خود این دروغ در آن عالم ظلمت و تاریکی می‌آورد./۸۷۳202/ب3/

ارسال نظرات