۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۴۶۳۷۴۷
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

معنای توکل و تفویض حرکت کردن و واگذاری نتیجه به خداوند است/ ملزومات تفویض بنابر روایتی از امام صادق

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه تفویض و توکل کردن به معنای تنبلی کردن و از حرکت باز ایستادن نیست، گفت: امام صادق(ع) هرکدام از پنج حرف تفویض را نمادهای یک حکم لازم برای تفویض می‌دانند و می‌فرمایند باید برای داشتن تفویض حکم هرکدام را به جا آوریم.
آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجد قبا ملک شهر، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، با موضوع توکل، گفت: امام صادق (ع) می‌فرمایند تفویض مرکب از 5 حرف است که هرکدام معنایی دارد و کسی که احکام این پنج معنا را رعایت کند توانسته است تفویض را عملی کند.

 

توکل، کمک خواستن از خداوند در عین تلاش برای رسیدن به مطلوب است

آیت الله مهدوی ادامه داد: معنای توکل و تفویض این است که انسان تلاش و کوشش بکند اما در عین حال نتیجه و حاصل را به خداوند واگذار کند، توکل و تفویض به معنای تنبلی و سستی نیست، توکل و تفویض کمک خواستن از خداوند در عین تلاش و کوشش برای رسیدن به نتایج مطلوب و مشروع در زندگی است، اینکه اشخاص از یکدیگر کمک بخواهند ایرادی ندارد ولی اینکه نقش خداوند در این یاری رسانی را فراموش کنیم و از یاد ببریم تمام هستی ما و بقای ما وابسطه و نیازمند به خداوند است تفکری غلط است.

وی با بیان اینکه مؤثر مستقل در زندگی انسان فقط خداوند است، تصریح کرد: این خداوند است که در ابتدای خلقت سرمایه زندگی را به ما می‌دهد و غیر خدا کسی مستقل نیست بلکه همه تحت عنایت و قدرت خداوند هستند، کسی نمی‌تواند انتظار داشته باشد بدون حرکتی کمکی از خدا برسد، بلکه باید بدانیم اصل حرکات و افعال ما از سوی خداوند صادر می‌شود اما لازم است که ما هم حرکتی انجام دهیم ولی باید توجه داشته باشیم در این حرکت ما مستقل از خداوند نیستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: اصل در همه مسائل خداوند است، اگر کمک خدا نباشد هیچ حرکتی نمی‌توانیم انجام دهیم، امام صادق(ع) هرکدام از پنج حرف تفویض را نمادهای یک حکم لازم برای تفویض می‌دانند و می‌فرمایند باید برای داشتن تفویض حکم هرکدام را به جا آوریم.

 

توکل کردن به معنای تعلل و تنبلی نیست

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: در روایت امام صادق(ع) ذکر شده است حرف تاء در تفویض به معنای ترک دنیا و دنیا پرستی است، باید بدانیم اعطاء از خداوند است و اعمال از ما است، لذا توکل تعلل و تنبلی کردن و از حرکت باز ایستادن نیست بلکه لازمه توکل حرکت کردن و استفاده از سرمایه خودمان است.

وی با بیان اینکه ترک دنیا به معنای عدم دلبستگی و تعلق به دنیا است، اظهار کرد: در روایت حرف فاء به معنای درک فانی بودن کل دنیا است، اشاره دارد به آیه ای از قرآن کریم که می‌فرماید همه چیز در دنیا فانی و نابود شدنی است، باید بدانیم همه چیز فانی خواهد شد و کل دنیا از بین خواهد رفت، البته این به معنای دلسردی و دست برداشتن از تلاش و کوشش در زندگی نیست، بلکه باید درک این موضوع را داشت که همه چیز متعلق به خدا است و غیر خدا فانی است.

امام جمعه موقت اصفهان، در ادامه عنوان کرد: واو در کلمه تفویض به معنی وفای به عهد است، خداوند تعهد کرده است که اگر ما به او توکل کنیم او کفایت خواهد کرد و تفویض کارها به او موجب خواهد شد خداوند ما را رها نکند، اگر ما دست به خداوند بدهیم او ما را محکم خواهد گرفت تا زمین نخوریم، این یعنی اینکه باید بدانیم اگر دستمان را به سمت خدا دراز کنیم خداوند دست ما را خواهد گرفت، خداوند رساننده به نتیجه است و در تفویض باید تصدیق کنیم وفای به عهد خدا را و تصدیق کنیم وعده الهی را.

 

نادیده گرفتن خداوند در امور زندگی به دلیل جهل افراد است

آیت الله مهدوی در ادامه تبیین معانی حروف کلمه تفویض در روایت امام صادق(ع) تصریح کرد: یاء در تفویض به معنای یأس از خویشتن و یقین داشتن و امید داشتن به خداوند، برخی افراد جاهل و مغرور خیال می‌کنند همه چیز به خود آنها و توانایی آنها وابسطه است، اینکه در همه امور خداوند را نادیده می‌گیرند تنها به دلیل ضعف بینش و جهل آنها است، اگر چه خداوند در برابر جهل آنها صبر خواهد کرد، وهابیون حتی حاضر نیستند در ابتدای کلام خود حتی در خطبه نماز جمعه بسم الله بگویند و مقید هستند که بسم الله نگویند، این به علت جهل عمیق آنها است.

وی با بیان اینکه کسی که از خود مأیوس باشد و همه چیز را تحت قدرت خداوند بداند کارهایش را به خدا واگذار خواهد کرد تا خداوند او را یاری کند، گفت: کل جهان اینطور است که همه چیز آن نظیر سایه‌ای است که به حقیقت دیگری متصل است و آن حقیقت خداوند است، اگر انسان مأیوس از پروردگار خود شود و یقین به لطف او نداشته باشد توکل خود به خداوند و در نتیجه یاری خداوند را از دست خواهد داد به همین دلیل است که یأس از خود و یقین به خداوند در تفویض مهم است.

 

چشم داشتن به غیر خدا به دلیل خالی نبود باطن از غیر خداوند است

عضو مجلس خبرگان رهبری درادامه افزود: حرف ضاد در تفویض به معنای ضمیر و ضرورت است، به این معنا که باطن انسان و ضمیر انسان یک صافی و فیلتر باشد برای غیر خدا و چیزی جز خداوند را به خود راه ندهد، کسانی نظیر آل سعود که درونشان اینطور نیست به یاری و حمایت غیر خدا نظیر آمریکا و اسرائیل چشم دارند، ضرورت به این معنا در تفویض اهمیت دارد که بدانیم همه چیز ضرورت وصل به خداوند دارد، یعنی ضروری است که همه چیز را متصل به خداوند کنیم، یعنی درک کنیم و ایمان داشته باشیم همه دنیا ضرورتا وصل به خداوند است و این مسأله در تفویض و توکل ما لازم است.

وی با اشاره به ادامه روایت امام صادق(ع) پیرامون تفویض، گفت: امام می‌فرمایند کسی که تفویض به خداوند داشته باشد روز را آغاز می‌کند با دینداری و سالم از آفات روز را خواهد کرد و پایان شب را با عافیت در دین خواهد داشت، عافیت در دین یعنی افکار مضر و اخلاق بد در ما نباشد و از افکار و اعمال و خصلتهای مضر و ناپسند خالی باشیم./1304/201/ب3

ارسال نظرات