۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۴۶۴۲۱۷
آيت‌الله سیدان تشریح کرد؛

ویژگی‌های مؤمن از دیدگاه امام حسن مجتبی

آیت‌الله سیدان گفت: از امام حسن(ع) پرسیدند؛ انسان با شخصیت چه خصوصیاتی دارد، حضرت در پاسخ فرمودند، انسان با شخصیت دارای سه خصوصیت است؛ در دینش بخیل است و دین خود را به راحتی نمی‌فروشد، حق تمام مردم را رعایت می‌کند و به حقوق دیگران احترام می‌گذارد.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان شب گذشته در حسینیه بیت الرضا (ع) مشهد به مناسب ایام سوگواری دهه آخر صفر به سخنرانی پرداخت و ضمن تسلیت این ایام، گفت: اگر بخواهیم تنها به امامت، حضرت حسن مجتبی (ع) ایمان داشته باشیم، واجب بودن اطاعت کردن از ایشان کفایت می‌کند.

وی افزود: اما در ارتباط با شخصیت ایشان باید آشنایی بیشتری کسب کرد. یکی از راه‌های آشنایی بیشتر توجه به آیاتی است که نشان می‌دهد قطعا امام حسن (ع) جزء پنج تن از آل عبا محسوب می‌شوند. به عنوان نمونه در آیه ۳۳ سوره احزاب که به آیه تطهیر معروف است امام حسن مجتبی (ع) به طور قطع یکی از آن پنج نفر هستند.

آیت‌الله سیدان در توضیح بیشتر چگونگی تطابق امام حسن (ع) با آیه تطهیر اظهار داشت: خداوند در این آیه می‌فرمایند که عده‌ای را پاک و پاکیزه قرار داده است به گونه‌ای که هیچ ناپاکی در آن‌ها وجود ندارد. تمام علمای جهان اسلام اتفاق نظر دارند که امام حسن مجتبی (ع) یکی از همان افرادی هستند که در این آیه خداوند فرموده است آن‌ها را از هر آلودگی پاک کرده است.

وی در ادامه به نمونه دیگری از آیات قرآن کریم که در ارتباط با امام حسن (ع) است، اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام (ص) در تمام طول نبوت خویش زحمات زیادی برای هدایت امت اسلامی کشیدند. در بخشی از آیه ۲۳ سوره شوری خداوند می‌فرماید أجر زحمات پیامبر اکرم (ص) دوستی نزدیکان ایشان است. در تفسیر این آیه نیز بزرگان اسلام تأیید کرده‌اند که امام حسن (ع) جزئی از این افراد هستند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه امام حسن (ع) را دارای ویژگی‌های بسیار برجسته‌ای در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی دانستند و در ارتباط با اخلاق ایشان (ع) ابراز داشت: روایت کرده‌اند حضرت امام حسن (ع) با جمعی از یاران خود به باغ خویش در اطراف شهر مدینه رفتند. این باغ کوچک بود و دارای در ورودی. امام (ع) در می‌زنند و غلامی که از باغ نگهبانی می‌داده است، می‌پرسد؛ کیست؟ امام (ع) جواب می‌دهند اما غلام در را باز نمی‌کند. مدتی می‌گذرد، یاران امام خسته می‌شوند و به امام (ع) پیشنهاد می‌دهند که از بالای دیوار وارد باغ شوند و غلام را تنبیه کنند. امام (ع) این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد و به طرف مدینه باز می‌گردند.

آیت‌الله سیدان در ادامه گفت: بعد از اینکه امام (ع) با یارانشان چند قدم از باغ دور می‌شوند غلام در را باز می‌کند و خود را به امام (ع) می‌رساند و عذر می‌خواهد. می‌گوید از غلامان دیگر درباره صبر و حلم شما بسیار شنیده بودم، می‌خواستم بدانم آن‌ها راست می‌گویند یا خیر. امام (ع) با دیدن این رفتار، غلام را آزاد کردند و باغ را نیز به او هدیه دادند.

وی با بیان این‌که امام حسن (ع) دارای سخنان بسیار ارزشمندی هستند، ابراز داشت: از امام (ع) پرسیدند؛ انسان با شخصیت چه خصوصیاتی دارد، حضرت در پاسخ فرمودند، انسان با شخصیت دارای سه خصوصیت است؛ انسان با شخصیت در دینش بخیل است و دین خود را به راحتی نمی‌فروشد. دوم، فردی که حق تمام مردم را رعایت می‌کند و به حقوق دیگران احترام می‌گذارد.

آیت‌الله سیدان در ارتباط با سومین خصوصیت انسان با شخصیت، گفت: فرد با شخصیت اموال خود را اصلاح می‌کند یعنی اگر مالی از مردم در اموال او باشد آن را خارج می‌کند و باز می‌گرداند همچنین حقوق شرعی خود را می‌پردازد./201/862/ب1

ارسال نظرات