۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۴۶۴۴۸۰
مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان:

ارائه تصویر کاریکاتورگونه از دین سبب دین گریزی جوانان می شود

حجت الاسلام ارزانی ارائه تصویر کاریکاتورگونه و ناموزون از اسلام را سبب دین گریزی جوانان دانست و گفت: ما نتوانسته ایم تصویر حقیقی اسلام را به جوانان نشان دهیم، اسلام با آمیزه ای از محبت و عقلانیت انسان را به مقصد می رساند.
حجت الاسلام ارزانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، پیش از ظهر امروز در امامزاده اسحاق هرند، گفت: معصومین(ع) فرموده اند عقل چیزی است که انسان به وسیله آن عبادت خدا را می کند و بهشت را با آن کسب می کند و ما دنبال این عقل هستیم که ثمره آن علم می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اصفهان ادامه داد: این همان علمی است که امام رضا(ع) با آن «عالم آل محمد» لقب می گیرد و مردم به واسطه آن امام(ع) را امام رئوف می دانند و دوست دارند، در تعریف دین اگر همه اندیشمندان جمع شوند نمی تواندد تعریف دقیقی را ارائه کنند، امام اگر دین را به 3 حوزه تقسیم کنیم، یکی از این حوزه ها باور و اعتقادات مردم است.

وی افزود: عرصه احکام و واجبات دین و عرصه اخلاقیات هم 2 عرصه مهم دیگر دین هستند، این 3 عرصه به همراه یکدیگر مجموعه دین را تشکیل می دهند، اما اعتقادات و باورها در دین اسلام جایگاه ویژه ای دارند، به همین دلیل در کتاب شریف اصول کافی که به زمان اهل بیت(ع) هم نزدیک است، اولین باب، باب الصلوه یا باب الصوم نیست، بلکه نخستین باب، باب العقل است.

حجت الاسلام ارزانی اظهار داشت: بعد از باب العقل، باب العقل و الجهل و سپس درباه علم و صفات عالمان بحث می شود، یعنی اساس هر دینی عقلانیت و تعقل است، به همین دلیل هم در ابتدای همه رساله های عملیه مراجع تقلید ما، تقلید در اصول دین جایز شمرده نشده است، اسلام تأکید ویژه ای بر عقلانیت دارد.

مدیر کل فرهنگ و  ارشاد اصفهان ‏ابراز داشت: خداوند در وجود انسان پیامبر درون را که همان عقل است در درون انسان قرار می دهد و همچنین پیامبران بیرونی که همان انبیای الهی از آدم تا خاتم(ص) هستند را برای ما قرار داده است، در واقع پیامبران بیرونی و ظاهری آمده اند تا پیامبر درونی و باطنی که همان عقل است را به سمت خداوند سوق دهند.

وی گفت: حال باید ببینینم که ما چگونه می توانیم عقلانیت و علم و خردورزی را در جامعه ترویج کنیم که این شعار اصلی تشیع است، اساس تشیع بر عقلانیت و محبت و مودت است، روایات زیادی داریم که انسان یا باید عالم باشد، یا متعلم باشد و یا اینکه عالمان و متعلمان را دوست داشته باشد.

حجت الاسلام ارزانی تصریح کرد: امام رضا(ع) در سال 200 هجری به دعوت همراه با نوعی اجبار مأمون عباسی از مدینه به خراسان تشریف می آورند و در این مسیر از اهواز، اقلید فارس، کویر یزد و نیشابور عبور می کنند و از ابتدای حرکت تا لحظه استقرار در خراسان، مأمون سعی می کند تا فضای مناظره را برای برخورد با امام(ع) ایجاد کند.

مدیر کل فرهنگ و  ارشاد اصفهان ‏بیان داشت: مأمون دنبال این بود تا مکتب و دکانی را در مقابل مکتب اهل بیت(ع) قرار دهد تا به اینگونه بتواند مکتب اهل بیت(ع) را کمرنگ کند، به همین دلیل دستور داد تا کتابهای ارسطو و برخی دانشمندان دیگر را ترجمه کنند و اندیشمندان از ادیان مختلف را نزد خود جمع می کرد تا جایگاه علمی خود را به رخ بکشد و می خواست تا فضای ایجاد شود که امام رضا(ع) در برابر دانشمندان سایر مکاتب قرار گرفته و مغلوب آنان شود.

وی گفت: یکی از روشهای تبلیغ و ترویج دین، معرفی دین از طریق اغنای مطالب از راه مناظره است و بر خلاف تصور مأمون این مناظرات سبب می شد تا مقام  والای علمی امام(ع) روز به روز بیشتر به همگان ثابت شود، به همین دلیل هم مأمون تاب نیاورد و تنها 3 سال پس از ورود امام(ع) به خراسان، نقشه به شهادت رساندن ایشان را کشید.

حجت الاسلام ارزانی اظهار داشت: مأمون قصد داشت تا در کنار امام(ع) فضایی را برای تنفس راحت حکومت خود ایجاد کند، اما موفق نشد و استدلالهای اغنایی و جلسات درس و بحث امام(ع) تأثیر بسیاری بر شناسایی امام(ع) و مقام حقیقی ایشان از سوی مردم داشت، امام رضا(ع) حدود 20 سال امامت داشتند که 17 سال آن را در مدینه بودند و از همان ابتدای امامت مقام علم بی مانند ایشان همواره مطرح بوده است.

مدیر کل فرهنگ و  ارشاد اصفهان ‏ابراز داشت: امام رضا(ع) فرمودند «اگر مردم زیباییهای کلام ما را بدانند و بدانند که کلام ما از ناحیه خداوند است، قطعاً از ما پیروی می کنند»، خود آشنایی با سبک زندگی امام(ع) علم می آورد، کیفیت بروز و ظهور امام(ع) در جامعه بسیار روشنگر است، امام رضا(ع) می فرماید« مودت و نیکی مردم به یکدیگر نصف عقل است»، مردم ما در حوزه محبت واقعاً چیزی برای اهل بیت(ع) کم نمی گذارند و این بسیار مهم است، اسلام با آمیزه ای از محبت و عقلانیت انسان را به مقصد می رساند.

وی افزود: وسیله حرکت و کمال انسان ابتدا نیاز به عقلانیت دارد تا بتواند مسیر خود را انتخاب کند، بعد از عقلانیت نوبت سوخت و انرژی و نیروی محرکه برای حرکت و کمال است، این نیروی محرکه در تشیع همان محبت اهل بیت(ع) است، اگر سوخت موجود باشد، اما وسیله و مسیر نباشد، محبت هم به درد ما نخواهد خورد، البته رفتار ائمه معصومین(ع) و مهربانی آنها با مردم بسیاری را از راه محبت جلب اسلام و تشیع کرد، تشریح سیره رفتاری ائمه(ع) و یاران ایشان در جامعه و در صحنه های مختلف بسیار سازنده است و جوانان را جذب دین می کند و الگوبرداری از این رفتارها جامعه ما را می سازد.

حجت الاسلام ارزانی بیان داشت: عده ای معتقدند که امروز جوانان دین گریز شده اند، اما بنده معتقدم که جوانان دین گریز نشده اند، هر تصویری که کاریکاتوری باشد و تصویر افراد در آن در جاهایی بزرگتر و جاهایی کوچکتر از اندازه واقعی آنها نشان داده شده باشد، سبب خنده دار شدن آن چهره می شود، ناموزون نشان دادن هر چیزی آن را در چشم مردم نازیبا جلوه می دهد، اگر تصویری ناموزون و کاریکاتورگونه از اسلام به جوانان معرفی شود، آنها زیباییهای اسلام را نخواهند دید و لذا ما خیال می کنیم جوانان دین گریز شده اند، در حالی که چنین نیست، بلکه ما نتوانسته ایم آنگونه که باید تصویر حقیقی اسلام را به آنها نشان دهیم./201/869/ب1

ارسال نظرات