۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۴۶۴۵۳۹
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری:

استناد به قرآن و سنت روش امام رضا در ترویج معارف الهی بود

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری به اهمیت مقابله امام رضا(ع) با افکار باطل اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) با استدلال محکم از آیات قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) معارف الهی را در جامعه جاری و ساری می فرمودند.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم عزاداری امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) که در مسجد اعظم ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: امام رضا(ع) را به خاطر حضور در مناظره هایی که مامون عباسی با دعوت از تمام علمای عصر خود ترتیب می داد و پاسخگویی حضرت به تمام سوالات و شبهات، عالم آل محمد(ص) نامیده اند.

وی افزود: امام هشتم(ع) 20 سال دوران امامتشان طول کشید که 10 سال آن با خلافت هارون ستمگر، پنج سال امین و پنج سال مامون فاسد مصادف بود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به گسترش سرزمینهای اسلامی در دوره عباسیان، خاطرنشان کرد: در آن عصر بزرگترین امپراتوری جهان در دست عباسیان بود و آنان به خاطر نفوذ و جایگاهی که اهل بیت(ع) در نزد مسلمانان داشتند همواره ایشان را تحت نظارت و تعقیب خود قرار می دادند.

وی با بیان اینکه کسانی که در طول دو قرن گسترش سرزمینهای اسلامی به این دین گرویدند مردم جاهل یا متفکرانی بودند که رسوبها، افکار و باورهای قبلی خود را می خواستند با احکام دین اسلام تطبیق دهند، ادامه داد: یهودیان، مسیحیان، پیروان حضرت یحیی(ع)، بودائیان و مشرکان از جمله گروه های تازه مسلمان شده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز تصریح کرد: امام رضا(ع) چه در مدینه و چه در چند سال آخر عمر شریف خویش در خراسان به مقابله با ورود افکار و احکام سایر ادیان به دین اسلام پرداخته و معارف ناب دین محمدی(ص) را ترویج دادند.

وی افزود: هنگام تشریف فرمایی امام به خراسان مامون دستور تشکیل جلسات علمی با حضور عالمان جهان داده و امام رضا(ع) قبول کردند، چرا که عالم شیعی هرگز از بحث و مناطره کناره نمی گیرد و این سنت را از ائمه معصومین(ع) فرا گرفته اند.

رییس دانشگاه قم توضیح داد: عالمی اهل جدل و پر معلومات با امام به مناظره پرداخت و امام فرمودند هر سوالی داری مطرح کن و امام با کمال احترام و آرامش سوالهای او را جواب دادند و در نهایت او گفت که تمام شهرها و دیارها را گشته ام و کسی نبود که پاسخ سوالهایم را بدهد و در نهایت او به دست امام مسلمان شده و از مدافعان جدی ایشان شد.

وی ادامه داد: با یکی از بزرگان مسیحی درباره کلماتی که در انجیل وجود دارد بحث فرمودند و درباره حضرت عیسی(ع) فرمودند که ما ایشان را به عنوان پیامبر الهی می پذیریم ولی ایشان نقطه ضعفی داشتند و آن کمی عبادت بود که او فریاد زد و گفت این سخن درستی نیست و امام فرمود اگر درست نیست و عیسی(ع) خدا را عبادت می کرد پس چرا ادعا می کنید که او خود خدا یا فرزند او است.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز گفت: امام رضا(ع) بین فرد و فکر و اندیشه او فرق گذاشته و به انسانی که فکر او باطل بود احترام می گذاشتند و عالم مسیحی در پایان مناظره هر چند که ایمان نیاورد ولی اعتراف کرد که امام رضا(ع) فردی محترم هستند.

وی در ادامه یادآور شد: امام(ع) در مناظره با فرد یهودی از او چرایی قبول پیامبری حضرت موسی(ع) را پرسیدند و او گفت چون معجزات متعدد داشتند، حضرت فرمودند پس چرا فقط معجزات و پیامبری ایشان را قبول داری و معجزات و پیامبری دیگر انبیا را انکار می کنی؟ قرآن معجزه جاوید پیامبر الهی(ص) است و حاضرم معجزه بودن آن را به شما ثابت کنم.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: در بحث با مسیحی دیگری چرایی تصور پسر خدا بودن حضرت عیسی(ع) را پرسیدند و وقتی گفت چون پدر ندارد فرمودند که حضرت آدم نه پدر داشتند و نه مادر پس چرا به پسر خدا یا خدا بودن ایشان اعتقادی ندارید؟

وی به اهمیت مقابله امام رضا(ع) با افکار باطل اشاره و تصریح کرد: امام رضا(ع) با استدلال محکم از آیات قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) معارف الهی را در جامعه جاری و ساری می فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز خاطرنشان کرد: در روایات است که امام رضا(ع) به سلمانی که موهای سر ایشان را اصلاح می فرمود عنایت ویژه فرموده و مزد او را چند برابر دادند تا به ما آموزش دهند که مزد کارگر را تمام و کمال دهید، ولی آن فرد سلمانی فرمودند که آقاجان اگر قصد عنایت به من حقیر دارید خواسته دیگری از شما دارم و آن اینکه هنگام جان دادن بر بالینم حاضر شده و شفاعتم فرمایید.

وی افزود: مدتی از این ماجرا گذشته بود و امام در مجلس مامون حاضر بودند که ناگهان فرمودند به فردی قول داده ام که در هنگام جان دادن بر بالین او باشم و الان وقت عمل به قولم رسیده است.

رییس دانشگاه قم در پایان ضمن تقدیر از صبوری و رفتار شایسته مردم ارومیه با اقلیتهای مختلف دینی و مذهبی، گفت: در ارومیه مذاهب و ادیان مختلف وجود دارد و مردم این شهر طبق فرمان امام رضا(ع) با طرفداران دیگر فرق با احترام، تحمل و مدارا رفتار کرده و در مقابل پای باورها و اعتقادات خود محکم ایستاده و به نسلهای بعدی انتقال می دهند./201/936/ب1

ارسال نظرات