۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۶۵۱۵۷
عضو حقوقدان شورای نگهبان:

رسالت جمهوری اسلامی ایران گسترش اخلاق محمدی در عرصه جهانی است

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به این که شیطان به خدا و پیامبران و معصومین(ع) اعتقاد داشت و اعمال او درست بود، گفت: آنچه شیطان را به انحراف کشاند و سبب تکبر او در برابر خداوند و عدم سجده بر حضرت آدم(ع) شد اخلاق بد او بود.
محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به اینکه  در دین سه دسته اعمال وجود دارد که شامل اعمال اعتقادی، احکام عملی و اصول وفروع دین یعنی راه چگونه زیستن و آداب معاشرت که همان اخلاق نام دارد می شود، گفت: انسان باید هرسه بخش از این احکام را مهم بداند.

وی افزود: انسان اگر بخواهد از پیامبران الگو برداری کرده و آنها را الگوی خود قرار دهد از میان این اعمالی که گفته شد، مهم ترین عملی را که باید انتخاب کند اخلاق است که البته اگر کسی بخواهد اخلاق خوبی داشته باشد باید دارای اعتقادات خوبی باشد زیرا حتی اگرکسی عمل خوبی انجام دهد ولی همراه با پشتوانه اعتقادی نباشد؛ عملش ماندگار نخواهد بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: شیطان به خدا، پیامبران و معصومین(ع) اعتقاد داشت و اعمال خود را به درستی انجام می داد به گونه ای که شش هزار سال خداوند را عبادت کرد اما چون اخلاق خوبی نداشت در برابر خداوند تکبر ورزید و به حضرت آدم (ع) سجده نکرد در نتیجه دچار گمراهی ،خطر سقوط و تباهی اعمال شد.

اسماعیلی با اشاره به این سؤال مستشرقین که مطرح می کنند چگونه پیامبری که از جامعه جاهلیت و بی فرهنگی بیرون آمده و حامی و پولی نداشته است، توانسته دینش را در تمام دنیا گسترش بدهد، تصریح کرد: قرآن کریم در پاسخ به این سوال مستشرقین می فرماید که «اخلاق نیک پیامبر(ص) سبب این تحول شده و خداوند در ادامه آیه خطاب به پیامبر(ص) می فرماید که اگراین اخلاق نرم را نداشتی، تند گو و تند خو بودی و مردم از اطرافت پراکنده می شدند».

وی افزود: البته گاهی درشتی لازم است اما برای جذب دیگران به دین نباید با خطای دیگران خطاکارانه برخورد کرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد: در خانواده نیز اگر پدر تند خو و بد رفتار باشد، اعضای خانواده اش با او هماهنگ نمی شوند و در این زمینه مثلی عربی  وجود دارد که بیان می کند که اگر به کسی نیکی کنی او را بنده خویش کرده ای؛ بنابراین اصل جمهوری اسلامی و رسالت ما به عنوان مؤمن و شیعه علوی باید گسترش فضای اخلاق در جامعه باشد./968/203/ب3

ارسال نظرات