۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۴۶۶۱۰۶
امام جمعه موقت اصفهان:

تارک امر به معروف و نهی از منکر در رتبه نافرمانان قرار دارد

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به عذاب عمومی قوم سبت، گفت: کسانی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک می کنند در رتبه افرادی هستند که خداوند را نافرمانی می کنند و همانند آنها عذاب خواهند شد.
حجت الاسلام ميردامادي، امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: توجه به باطن دنیا از نشانه های اولیای الهی است.

وی در ادامه مبحث امر به معروف و نهی از منکر افزود: نخستین و مهمترین مسأله در امر به معروف و نهی از منکر، شناخت معروف و شناخت منکر است و در این راستا ترک معروف و انجام منکر اگر در دایره واجب و حرام قرار گیرد، امر به معروف و نهی از منکر واجب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به داستان قرآنی قوم سبت اظهار کرد: قوم سبت یکی از معدود قومهایی استکه به خاطر نافرمانی خداوند عذاب شد، عذاب آنها به سبب صید کردن ماهی در روزهای شنبه بود که خداوند صید کردن ماهی را برای آنها در آن روز ممنوع اعلام کرده بود.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: برخی از صیادان قوم سبت فرمان خداوند را پذیرفتند و از صید کردن ماهی در روز شنبه دست کشیدند ولی برخی دیگر کانالهایی در مسیر رودخانه ایجاد کردند و با ایجاد یک واسطه به صید ماهی مشغول شدند، بعد از مدتی عذاب الهی متوجه آنها شد و همه آنها به شکل میمون درآمدند، پیامبرِ قوم سبت تعجب کرد و به خداوند عرضه داشت چرا همه افراد به شکل میمون درآمدند در حالیکه در میان آنها افرادی حضور دارند که فرمان خداوند را اطاعت کردند، خطاب آمد ای رسول من، برخی از آنها به سبب نافرمانی من و برخی دیگر به سبب ترک امر به معروف و نهی از منکر به این وضع گرفتار شدند.

استاد اخلاق حوه علمیه نتیجه گرفت: از داستان قرآنی اصحاب سبت نتیجه می شود که رتبه افرادی که خداوند را نافرمانی می کنند با رتبه افرادی که در مقابل نافرمانی کردن افراد دیگر سکوت اختیار می کنند، یکسان است و عذاب الهی متوجه هر دو گروه می شود.

وی از آن نماینده مجلسی که به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده بود برای هماهنگی با دنیا بهتر است روزهای یکشنبه تعطیل باشد، انتقاد کرد و گفت: اکثر نمایندگان مجلس متدین هستند ولی تعداد محدودی از آنها اصلاً شعور اسلامی ندارند، آیا خوب است بگوییم برای هماهنگی با دنیا باید اسلام و تشیع را کنار بگذاریم؟ تعطیلی روزهای جمعه برای مشغول کردن افراد به خودسازی است، برای این استکه با حضور در نماز جمعه از اوضاع جهان با خبر شویم.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در ادامه ابراز کرد: امیرمؤمنان(ع) در حکمت 432 نهج البلاغه دوازده صفت برای اولیای الهی ذکر کرده اند که توجه انسان به این صفات برای درک بهتر از وضعیت خودش، بسیار مناسب است.

امام جمعه موقت اصفهان با قرائت کردن متن عربی حکمت 432 نهج البلاغه توضیح داد: اولین صفت ولیّ خداوند از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) دنیا شناسی است، ولیّ خداوند برخلاف انسانهای عادی با ظاهر دنیا کاری ندارد و به باطن دنیا که رو به فنا می رود توجه می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه دنیا طلبی را یکی از بزرگترین آفات جوامع اسلامی برشمرد و با بیان داستانی از صدر اسلام خاطرنشان کرد: زمانی پیامبر(ص) به همراه اصحابشان در حال حرکت بودند که بوی بسیار متعفنی توجه آنها را به خودش جلب کرد، بعد از جست و جو متوجه شدند این بو ناشی از لاشه بز گندیده ای است.

وی در ادامه داستان افزود: در اطراف آن لاشه چند سگ برای رسیدن به لاشه متعفن بز با یکدیگر می جنگیدند، با مشاهده این صحنه پیامبر(ص) خطاب به اصحابشان فرمودند، مَثَل دنیا مَثَل لاشه گندیده بز است و آن سگها مَثَل افرادی هستند که برای رسیدن به دنیا با یکدیگر می جنگند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی آل سعود را دنیا طلب خواند و ابراز کرد: دنیا امروزی دنیا اسلحه و دلار شده است، آل سعود با پیروی با رؤسای یهودی خودش و برای رسیدن به منافعش، بسیاری از مؤمنان کشورهای مسلمان را به خاک و خون می کشد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه اعتقاد آخرت طلبان بر اساس آیات معروف «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ» شکل گرفته است، تبیین کرد: آخرت طلبان هرگز آلوده به زرق و برق دنیا نمی شوند و می دانند در حلال الهی حساب است و حرام الهی عقاب است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ارث خوریها و بد دهنی کردن به دیگران را از مصداقهای رفتاری افراد دنیا طلب دانست و گفت: افرادی که خودشان را مقروض دیگران می کنند به سبب این استکه دنیا را نشناخته اند، بر اساس آیه هفتم سوره روم که می فرماید «یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ»، غفلت از آخرت نشانه انسانهای دنیا طلب است.

وی در پایان به دومین صفت اولیای الهی از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: اولیای الهی برخلاف انسانهای دنیا طلب به آینده دنیا یعنی آخرت مشغول هستند و زندگی خود را بر اساس جهان ابدی تنظیم می کنند./201/867/ب1

ارسال نظرات