۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۴۶۶۶۵۵
در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات؛

نقش آموزه های دینی در هنر معماری اسلامی بررسی شد

منتظر القائم به تأثیر آموزه های دینی در معماری اسلامی اشاره کرد و مساجد را به عنوان تجلی گاه هنر اسلامی مورد بررسی قرار داد.
نشست نقش آموزه های اسلامی در معماری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی « نقش آموزه های دینی در هنر معماری اسلامی» عصر امروز با ارائه اصغر منتظر القائم عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و نقد حجج اسلام رضا کرمی استاد حوزه و دانشگاه و تقی قرائتیکارشناس فقه هنر و دبیری علمی حجت الاسلام غفوری در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در آغاز این نشست حجت الاسلام محمد غفوری با بیان این که هر ملتی هنر و معماری خاص خود را دارد، ابراز داشت: پیش از اسلام هم ما با هنرها و معماری های مختلف مواجه هستیم ولی پس از ورود اسلام به ایران این تصور به وجود آمده است که معارف دین اسلام تأثیری در معماری در ایران گذاشته است.

وی با بیان این که تأثیر مکتب تشیع و آموزه های اهل بیت(ع) در هنر معماری باید بررسی شود، افزود: در کنار آموزه های دینی اسلام در هنر و معماری اسلامی و معماری اسلامی باید نقش آموزه های تشیع در مقایسه با عموم فرهنگ اسلام مورد بررسی قرار گیرد.

منتظر القائم در آغاز بحث با بیان  این که عشق و علاقه معماران و هنر مندان به دین سبب خلق آثار جاودان در معماری ایرانی شده است، اظهار داشت: هنر اسلامی از مسجد شروع شد و اولین بنای اسلام در عصر نبوی مسجد النبی بود و چون مسجد النبی از لحاظ جغرافیایی درست در مرکز قلعه های یصرب قرار داشت تمدن نوین عربستان را می توان با هنر اسلامی عجین دانست.

وی با بررسی ویژگی بنای مساجد در دوره های مختلف اسلام به تأثیر سبک های مختلف معارف اسلامی در معماری اسلامی پرداخت و گفت: در هر دوره بنا بر تأکید دولت حاکمه بر بُعدی از ابعاد اسلام شاهد بروز نمادهای آن در بناهای تاریخی هستیم.

استاد هنر دانشگاه اصفهان تمام هنرهای به کار رفته در معماری را متناسب با فلسفه دانست و افزود: در معماری اسلامی همه چیز بر مدار توحید و راهنمای انسان به سمت خداوند است و می توان این حکمت را در شکل گنبد ها، طاق ها مناره ها و دیگر اجزای معماری مشاهده کرد.

در ادامه این نشست علمی حجت السلام کرمی با اشاره به نقش آموزه های اسلامی در معماری ابراز داشت: به فراخور هر نحله فکری که در اسلام بر سر کار آمده است آموزه های همان نحله فقهی، کلامی و یا عرفانی در معماری مشاهده می شود.

وی هنر اسلامی را سبب بیداری و حرکت به سمت خدا توصیف کرد و گفت: برخلاف هنر از دیدگاه اومانیستی که به منظور غفلت و فراموشی مشکلات انسان است در اسلام بر هنری تأکید می شود که انسان را از غفلت برهاند و به سمت خدا راهنمایی کند.

استاد حوزه و دانشگاه مسجد را تجلی گاه هنر اسلامی خواند و افزود: آموزه های اسلامی در معماری اسلامی موج می زند و نشانه های آن در ساخت مساجد به عنوان رکن اصلی شهر در اسلام نمایان است.

در ادامه حجت الاسلام قرائتی، کارشناس فقه هنر، با اشاره به این که در گذشته از هنر اسلامی در مساجد استفاده می شده است، گفت: امروز همه اموراتمان غربی شده و جمهوری اسلامی نتوانسته است از هنر برای بیان آرمان ها و اهداف خود در معماری استفاده کند.

وی با بیان این که ما حوزویان باید بستر را برای شکوفایی هنر در جوانان فراهم کنیم، گفت: در اسلام هنر در خدمت ایمان است و نه تنها باید هنر را در ساختمان های خود نشان دهیم بلکه باید هنر را در معنویات و افکار خود پرورش دهیم تا بتوانیم افکار مردم را هنرمندانه به سمت خدا هدایت کنیم./843/202/ب3

ارسال نظرات