همایش اهل بیت و عرفان شیعی در شیراز آغاز به کار کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، نخستین همایش «اهلبیت(ع) و عرفان شیعی با تأکید بر سیره رضوی» با پیام حضرت آیتالله جوادیآملی پیش از ظهر امروز در شیراز آغاز به کار کرد.
بر اساس این گزارش، حضرت آیتالله عبدالله جوادیآملی، از مراجع تقلید، در پیام خود که به صورت ویدئویی پخش شد، اظهار داشت: عرفان غیر از اخلاق و فلسفه و کلام است، عرفان عبارت از علمی است که با عین هماهنگ است نه با ذهن، اگر معلوم وجود شیء باشد عرفان و اگر ماهیت باشد حکمت و فلسفه و علوم عقلی و نقلی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه عرفان شیعی متأخذ از قرآن و سیره و سنت اهل بیت (ع) است، افزود: نمونهای از عرفان شیعی در بیانات حضرت امیر (ع) آمده که میفرمایند آنچه در جهان یافت میشود شامل آغاز، انجام و صراط مستقیم است که به این انجام ختم میشود.
حضرت آیتالله جوادیآملی تصریح کرد: از انجام به عنوان معاد و شرایط و اوصاف و درجات بهشت و جهنم یاد شده و آنچه بین مبدأ و معاد قرار دارد صراط مستقیم است که به وسیله وحی، نبوت و امامت انبیا و اوصیا ترسیم میشود و سایر امور جهان به این اصول سهگانه باز میگردد.
این مفسر قرآنی بیان کرد: کسی که از مبدأ خبر میآورد و جامعه بشری را تا معاد راهنمایی میکند انبیا و اولیا هستند و بشر اما به برهان مکلف است نه عرفان، زیرا عرفان مقام والایی است که نیل به او مقدور احدی از آحاد غیرمعصوم نیست.
وی ادامه داد: عرفان در مکتب شیعه نافله است نه فریضه، آنچه فریضه است برهان و دلیل است بدین معنا که عرفان برای بشر و پیروان اهل بیت نافله است و منظور از نافله مستحب مستقر نیست چنان که نافله در اسلام به دو معنی به کار میرود.
حضرت آیتالله جوادیآملی افزود: یک نافله به آن معنا است که ترک آن بدون بدل جایز است مانند نماز مستحبی، چنان که به برخی امور مستحب یا نافله گفته شده اما منظور این نیست ترک آن بدون بدل جایز است بلکه برترین مرتبه فضیلت مدنظر است چنان که گفته میشود نماز جماعت مستحب است و معنای آن این نیست که بدون بدل ترک آن جایز است بلکه معنای مستحب بودن نماز جماعت افضلالاعمال الواجب است که اگر گفتند نماز اول وقت مستحب است معنایش این است که کاملترین و فاضلترین اعمال واجب نماز اول وقت است.
این مفسر قرآنی بیان کرد: اصل نماز واجب است اما واقع کردن به صورت جماعت مستحب است و به هر تقدیر اینکه گفته میشود عرفان مستحب است بدین معنا اشاره دارد.
حضرت آیتالله جوادیآملی یادآور شد: با این اوصاف این صحیح نیست که کسی اهل قرآن و واجب نباشد و به عرفان بسنده کند از این رو توده مردم به برهان جایزند و افضل افراد سلوک در عرفان میکنند.
وی ادامه داد: اگر معلوم وجود بود علم آن عرفان و اگر ماهیت بود علم آن برهان نامیده میشود و از این منظر با قطع نظر از معلوم، تقسیم علم ممکن نیست.
این عالم قرآنی متذکر شد: بین مبدأ و معاد مراحل رسالت، وحی و نبوت و امامت وجود دارد که توسط ائمه شیعه به عرفان شناخته شده و سپس در برهان بیان شده است، از این رو شیعه در مبداشناسی راه اصلی را عرفان میداند و برهان را به دنبال عرفان میپندارد که وقتی اصل معروف روشن شد مبرهن کردن آن دشوار نیست.
وی افزود: در مورد معاد نیز چنانکه امیرالمؤمنین علی (ع) میفرمایند: پرده و حجاب را خود انسان در برابر چشمان خویش آویخت که در روز قیامت کنار زده میشود، این پرده روی چشم انسان است نه روی واقع و این حجاب را خود انسان میبافد و میدوزد و میآویزد و روی چشمان خود میآویزد و پرده اما از چشم خیلیها کنار میرود و دوزخ و تلخکامی آن را مشاهده میکنند.
حضرت آیتالله جوادیآملی در ادامه گفت: وجود مبارک امیرالمؤمنین (ع) فرمودند اگر پردهها کنار برود برای من بیتفاوت است، چراکه نه پردهدوزم نه پردهآویز و جمال و جلال الهی نیز پرده ندارد و این بیان حضرت ارشاد به نفی موضوع است به این معنا که آن واقع معلوم، مشهود و معروف امیرالمؤمنین است که با عرفان معاد را شناخته است.
وی ابراز داشت: وجود مبارک حضرت امیر در آن خطبه بلند که وصف متقیان صادر کرد فرمود مؤمنان وارسته و متقیان کسانیاند که گویا بهشت و جهنم را میبینند و هم از این رو احسان مقامی از مقامات سالکان الهی است که انسان طوری خدا را عبادت کند که گویا خدا را مشاهده میکند و بداند اگر او خدا را نمیبیند خدا او را میبیند.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: در عرفان شیعی درباره پیروان این راه و مکتب قرآن و عترت آمده شما اهل نظر باشید تا اهل بصر شوید، اهل نگاه باشید تا اهل دیدن شوید، اهل برهان باشید تا اهل ایمان شوید و قدم بردارید تا برسید./203/919/ب1