۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۴۶۷۱۲۳
اصغرزاده:

افزایش نظارت مردم بر دولت کاهش فساد اقتصادی را به دنبال دارد

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عوامل پیش گیری از وقوع فساد اقتصادی در کشور، گفت: اگر مردم نظارت کافی از فعالیت های اقتصادی دولتی داشته باشند فساد اقتصادی کاهش پیدا می کند.
ابراهیم اصغرزاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم اصغر زاده کارشناس مسائل سیاسی در همایش «فساد در اقتصاد ایران» که بعد از ظهر امروز سه شنبه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به عوامل ایجاد فساد در جامعه، گفت: فساد در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است، این رویداد سیاسی و ایدئولوژیک نیز است، در جوامع ایدئولوژیک مسائل اقتصادی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است، وقتی یک دانشجو درباره کنکور، هزینه ها و پایان نامه های همیشه درگیر است درباره فساد تحصیلی می اندیشد.

وی ادامه داد: فساد مانند یک سرطان می تواند تمام حیاط جامعه را نابود کند، مساله فساد در قدیم در تمامی کشورها وجود داشته است، اما در قرن 20 فساد ذاتی امپریالیسم است و ما فکر نمی کردیم فساد در حکومت های دموکراسی نیز رخ دهد.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان معتقد هستند فروپاشی شوروی به دلیل فساد بوده است، شوروی که دارای زرادخانه های هسته ای بود به دلیل مسائل مالی از درون پاشید، کوبا در زمان کاسترو به خاطر  شخصیتی که داشت دوام آورد ولی پس از او ممکن است به مشکلاتی دچار شود.

کارشناس مسائل سیاسی، گفت: در ایران نیز مساله فساد در جایگاه مهمی قرار دارد و البته این موضوع به ایدئولوژیک ایران فقط بستگی ندارد، سوال اینجاست که آیا فساد می تواند جدا از ایدئولوژیک آغاز شود. پس از 28 مرداد 4 تحول اساسیی در ایران رخ داد، اصلاحات ارزی، انقلاب اسلامی، جنگ و تحریم ها از جمله عواملی بود که رابطه مردم با حکومت و خود را دچار دگرگونی کرد، تصور برای انقلاب کردن این بود که می توان فساد را از بین برد.
 
وی ادامه داد: قانون اساسی برای نابودی فساد نوشته شد، زمانی که جنگ رخ داد تصور می شد جنگ سبب اتحاد مردم شود ولی برخی به ثروت اندوزی مشغول شدند، پس از انقلاب گروه های که در زمان شاه در اقتصاد نقش داشتند مانند بخش بورژوا یا سرمایه دار صنعتی دچار گسست شدند زیرا انقلابی ها می گفتند فساد شاه در سرمایه صنعتی است.

اصغرزاده در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: رابطه بازار و روحانیت یک شرایط امن برای بازاریان ایجاد کرد تا دید خود در بازار را تغییر داده و موقعیت خود را بهبود بخشند، بخشی از جامعه پس از جنگ فقیرتر شدند، بنابراین دولت دست به کار شد تا جنس ارزان وارد کشور شود البته این عامل سبب ایجاد فساد شد ولی این اقدام به خاطر فقر جامعه بوده است، این روند در دوره های بعدی نیز رخ داد.

وی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب برخی از روستایان به سمت شهر ها آمدند و می بینیم حاشیه شهر ها 15 تا 20 میلیون جمعیت دارد، این مناطق کمترین استانداردها را دارا می باشند، تصور این بود که پس از جنگ این مشکلات برطرف شود که نشد.

استاد دانشگاه اظهار داشت: اما در ابتدا نگاه این بود برای اینکه از شرایط جنگی خارج شویم به سمت گسترش بخش خصوصی برویم، دولت سازندگی تصور می کرد که دولت بزرگ عامل عقب افتادگی است و اگر این دولت کوچک شود بخش خصوصی بهبود یافته و شکاف طبقاتی از بین می رود، این تصور باعث شد در دولت هاشمی سیاست آزاد سازی اقتصادی اتفاق بیافتد.

وی افزود: در آن زمان پس از مجلس سوم من بازداشت شدم و مدتی در سلول انفرادی مورد بازجویی قرار گرفتم برای سخنرانی هایم در مجلس که مخالف سیاست های دولت بودم.

اصغرزاده ادامه داد: پیش از انجام سیاست های تعدیل یا انقباضی اگر تکلیف برخی چیزها روشن نشود امکان گذشت از مشکلات نخواهد بود، به طور مثال افرادی که در ابتدای  انقلاب ثروتمند می شدند ثروت خود را در صنعت داخلی سرمایه گذاری نمی کردند زیرا این ثروت به خاطر رانت های موجود و باد آورده بوده است.

وی ادامه داد: وقتی مردم دولت و مسوولان را تحت نظارت داشته باشند مشکل برطرف می شود و اگر دولت قدرتمند و مردم ضعیف باشند فساد رخ داده و این فساد ذاتی خواهد شد. در جریان دولت آقای موسوی به خاطر تغییر قیمت ارز، دولت به برخی ارز دولتی می داد و کالاهایی با قیمت پایین وارد کنند اما با آن کالاها با قیمت آزاد فروحته می شد و این اتفاق در دولت آقای هاشمی نیز رخ داد.

اصغرزاده در ادامه گفت: باید احزاب، مطبوعا و گروه ها به عنوان دیدبان بر چرخش مالی کشور نظارت کنند تا خویشاوند سالاری از بین رود.

وی، گفت: این که دولت اصلاحات با شعار ایران برای ایرانیان است شروع به کار کرد ولی ضعیف عمل کرد بحثی نیست ولی دولت اصلاحات برای کاهش فساد قدم های مناسبی انجام داد، در آن زمان نرخ رشد اقتصادی به رغم کاهش قیمت نفت و محدودیت های خارجی افزایش یافته و مثبت بود.

استاد دانشگاه، ابراز داشت: در دولت احمدی نژاد که درآمد نفتی مناسبی داشتیم نرخ فساد در جامعه افزایش یافت؛ در زمان احمدی نژاد غارت شدن توسط خود مردم دیده شد، چرا باید مردم ایران تن به یک سیستمی دهند که تن به خودغارتگری دهند و دولت تصور کند تمام اموال متعلق به خودش است. آیا این اقدام مردم ریشه در ایدئولوژیک آنان داشت. احمدی نژاد دولت را زمانی تحویل گرفت که دولت دارای پرونده های فساد چند میلیاردی بود اما در زمان تحویلش به آقای روحانی پرونده فساد چند ده هزار میلیاری برجا گذاشت.

وی افزود: جامعه به یک نوع تصویر دست یافت که دولت می گفت، دولت احمدی نژاد می گفت اموال و منصب متعلق به دولت و شخص است، ریشه این تفکر در نگاهی است که دولت احمدی نژاد به کل جامعه داد و این نگاهی است که بخشی از اصولگرایان دارند.
اصغرزاده با اشاره به تصور برخی از دولتمردان، گفت: دولت فاسد می گوید در جامعه اسلامی ما خودی و غیر خودی داریم، خودی کسی است که در گروه من است و غیر خودی شهروند درجه دو است، خودی به مقام بالایی دست می یابد ولی غیر خودی اینگونه نیست، این نگاه می گوید من رانت هایی را ایجاد می‌کنم که بخش هایی از جامعه که با من هستند از امکانانت بیشتری برخوردار خواهند بود.

وی افزود: یعنی افرادی در این جامعه رشد می کنند که خودی هستند، نگاه ایدئولوژیک این خطرات را دارد و البته بدون ایدئولوژیک نمی توان زندگی کرد، فساد یعنی استفاده از منصب خویش، فردی که فاسد می‌شود در یک کشور دموکراتیک مورد مواخذه قرار می گیرد، اما در نظامات ایدئولوزیک این نگاه وجود ندارد بلکه نگاه می شود آیا این فرد ارتباط با ایدئولوژیک دارد و چه اقداماتی را انجام داده است.


کارشناس مسائل سیاسی، ادامه داد: جامعه خودش نباید در مقابل فساد قباهت زدایی کند، به ویژه جامعه ای که دینی است، باید معیارهایی معرفی شود تا جامعه دچار آگاهی شود، مردم ضد فساد هستند اما می بینیم همه رشوه می دهند و می گویند اگر رشوه ندهیم کار پیش نمی رود، حدود 35 میلیارد از نظام نظارتی خارج است، بسیاری از گروه های اجتماعی یا وزارت خانه ای فرار مالیاتی قانونی دارند.

تحریم و حمله نظامی انقلاب را نابود نمی کند
 
وی ادامه داد: اینکه برخی تصور می کنند واگذاری های اموال بیت المال روش مناسبی است بدانند این اقدام تبعات خطرناکی داشته است. ما از تهدید و تحریم و حمله نظامی ترسی نداریم ولی فساد از داخل می تواند سبب فروپاشی نظام شود به ویژه زمانی که این فساد رنگ ایدئولوژیک بگیرد.

اصغرزاده تاکید کرد: من تصور می کنم راه علاج برای مبارزه با فساد به خودآگاهی رسیدن جامعه است، باید آزادی مطبوعات و حزب ها وجود داشته باشد، نباید یک خبرنگار برای افشای فساد شهرداری به زندان رود.

وی افزود: من با این موضوع که برخی از روحانیون دست فروشی کنند یا مسافرکشی کنند مشکلی ندارم اما با افرادی مواجه می شویم که در انقلاب اسلامی به قدرت وابسته شده و دارای اموال و خدم و حشم های مختلف شده و دیگر نگاه عدالت محور به جامعه ندارند. من از آقای روحانی برای دور زدن تحریم ها حمایت می کنم، زیرا با از بین رفتن تحریم شفافیت اقتصادی اتفاق افتاده است.

اصغرزاده در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی براینکه کدام نقطه ار تاریخ ایران را نفطه تاریک اقتصادی می دانید، گفت: دولت احمدی نژاد را که خود را عقل کل می دانست و تصمیماتش  منجر به تحریم های ناگواری شد را نقطه تاریک پس از انقلاب می دانم./811/پ201/ج

ارسال نظرات