۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۴۶۸۱۴۱
مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

40 مدرسه علمیه در آذربایجان‌شرقی فعالیت دارند

مدیر حوزه های علمیه استان آذربایجان‌شرقی از تحصیل 5 هزار طلبه در 40 مدرسه علمیه این استان خبر داد و گفت: 11 مدرسه علمیه در تبریز فعالیت دارد.
حجت الاسلام والمسلمین علی انتظاری، مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی انتظاری، مدیر حوزه های علمیه استان آذربایجان‌شرقی امروز در همایش «نقش وحدت حوزه دانشگاه در تحقق گفتمان انقلابی‌گری» که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزوی در استان پرداخت و اظهار داشت: 5 هزار طلبه در 40 مدرسه علمیه استان تحصیل می کنند.

وی با بیان این‌که طلاب مدارس علمیه خواهران و برادران استان به لحاظ سطح آموزشی و پژوهشی همواره در رتبه‌های برتر کشور قرار داشته‌اند، خاطرنشان کرد: 11 مدرسه علمیه در تبریز وجود دارد، اما هنوز پاسخگوی خیل مشتاقان تحصیل در حوزه های علمیه استان به ویژه تبریز نیستیم، اما با توجه به تاکید رهبر انقلاب امیدواریم تا سال 1404 تعداد طلاب استان به 10 هزار نفر برسد.

حجت الاسلام والمسلمین انتظاری از برگزاری مراسم تجلیل از 110 طلبه نخبه در تبریز خبر داد و گفت: استقبال جوانان و نوجوانان طی سال‌های اخیر برای تحصیل در حوزه های علمیه به قدری چشمگیر بوده که از این لحاظ استان آذربایجان‌شرقی جزو سه رتبه برتر کشور قرار دارد تا جایی که برای قبول‌شدگان در آزمون ورودی نیز ظرفیت پذیرش نداریم.

امام جمعه جلفا با بیان این‌که مدیریت حوزه‌های علمیه استان زیر نظر شورای هفت نفره علمی به ریاست نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی اعمال می شود، تصریح کرد: حوزه علمیه تقوامحوری و علم‌محوری را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه ضرورتی مهم برای نظام اسلامی است، اظهار داشت: امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنانی مختلف؛ گسترش ارتباطات و تعاملات و همچنین تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه را مورد تأکید قرار داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین انتظاری با بیان این‌که بایستی نسبت به عملکرد حوزه و دانشگاه در راستای تحقق وحدت آسیب‌شناسی صورت گیرد، تصریح کرد: البته این به تنهایی کار یک دستگاه نیست و نخبگان علم و حوزه نیز باید دور هم جمع شوند، این همایش‌ها به تنهایی کافی نبوده و باید به فکر کسب خروجی مطلوب و قابل مشاهده باشیم.

همچنین محمدرضا پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز در سخنانی با بیا این‌که شهید مفتح نماد وحدت حوزه و دانشگاه است، اظهار داشت: طبق گفته شهید مفتح بین دو قشر روحانی و دانشگاهی نباید اختلاف باشد زیرا مقدمه شکست خواهد بود. دانشگاهیان باید با علوم انسانی و زهد و تقوا وارد شوند و حوزویان نیز باید به علوم روز مطلع باشند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه و حوزه مرکزی برای ترقی کشور است، اما در سایه با بی‌توجهی می‌تواند به مرکزی برای تمام انحرافات جامعه نیز تبدیل شود. طبق فرمایش امام راحل دشمن هیچ وقت دست از تهاجم فرهنگی خود بر نداشته و برای مقابله با آن باید نخبگان هر دو نهاد وارد عمل شوند.

پورمحمدی گسترش معنویت در جامعه و تبلیغ بیشتر دین را رسالت حوزه و آگاهی دانشگاهیان با علم روز دنیا و شناسایی راه‌های مقابله با تهاجم دشمن را رسالت دانشگاهیان دانست و خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در شرایط امروز جامعه ضروری بوده، چرا که این دو نهاد موتور محرک نظام هستند./935/202/ب2

 

ارسال نظرات