۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۴۶۸۹۸۸
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد:

کسب‌ و کار بر مبنای مبانی فقهی و اسلامی، مانع از فساد اقتصادی می‌شود

رییس تبلیغات اسلامی بجنورد گفت: کسب‌ و کار و فعالیت بازاریان بر اساس مبانی فقهی و اسلامی مانع از بروز مشکلات و آسیب‌ها و فسادهای اقتصادی و اجتماعی می‌شود.
حجت الاسلام هدایتی - رییس تبلیغات اسلامی بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد، امروز در دومین دوره آموزشی «مکاسب» ویژه اصناف مختلف در مرکز استان خراسان شمالی، اظهار کرد: توجه کامل انسان به باری تعالی در همه امور زندگی به‌ ویژه در کسب‌ و کار سبب افزایش درآمد، رزق و روزی و آرامش در زندگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نگاه اقتصادی اسلام با نگاه غرب تفاوت عمده‌ای دارد، اضافه کرد: یکی از تفاوت های نگاه اقتصادی اسلام با غرب این است که دین مبین اسلام کسب هر نوع سود و خوردن هر مالی را مشروع نمی‌داند؛ از این‌ رو باید کسب درآمد بر اساس اصول و قاعده باشد، در غیر این صورت درآمد کسب‌شده حرام بوده و قابلیت استفاده ندارد.

حجت‌الاسلام هدایتی خاطرنشان کرد: در روایات متعددی که از اهل بیت(ع) نقل شده، کسبه به چهار قسم تقسیم‌بندی شده‌اند که در این رابطه می‌توان به کاسب مشرک، منافق، کافر و فاسق اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این چهار قسم هر یک از جهات مختلفی مورد خشم و مذمت خداوند متعال قرار دارند، تصریح کرد: بر این اساس باید به این نکته توجه داشت که کسب‌ و کار به‌ عنوان یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر اقتصاد جامعه و خانواده باید دارای چهارچوب مشخص و دقیق بوده و از مبانی فقهی و اسلامی تبعیت کند تا شاهد مشکلات و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی نباشیم.

رییس تبلیغات اسلامی بجنورد گفت: در واقع کسب‌ و کار و فعالیت بازاریان بر اساس مبانی فقهی و اسلامی مانع از بروز مشکلات و آسیب‌ها و فسادهای اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

حجت‌الاسلام هدایتی با اشاره به اینکه در اسلام کسب‌ و کار به چهار گروه کسب‌ و کارهای حرام، مستحب، مکروه و مباح تقسیم شده است، ادامه داد: به همین دلیل کسبه و بازاریان باید همواره دقت داشته باشند که کار بیهوده و خلاف موازین اسلامی و قانونی انجام ندهند.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی بجنورد، تصریح کرد: عمر انسان مانند ابری گذرا در گذر بوده و کسی در زندگی اجتماعی و فردی موفق خواهد بود که از فرصت‌های به دست آمده به‌ درستی استفاده کرده و با انجام کارهای درست زندگی خوبی برای خود و خانواده خود رقم بزند.

وی اضافه کرد: در این راستا کسب‌ و کاری که انسان برای امرار معاش و ایجاد فرصت‌های مناسب در زندگی در پیش می‌گیرد باید با موازین اسلامی همخوانی داشته باشد؛ چرا که اسلام بهترین راه را برای زندگی بشر ارائه داده است.

حجت‌الاسلام هدایتی با بیان اینکه در اسلام کار و تلاش برای تأمین معاش نوعی عبادت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: یاد خدا در همه حال به انسان آرامش می‌دهد؛ از این‌ رو توجه به خداوند در زندگی و کار، افزون بر ایجاد آرامش روحی و روانی، به رزق و روزی انسان هم برکت می‌بخشد./9314/202/ب2

ارسال نظرات