۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۴۶۹۵۱۴
امام جمعه موقت اصفهان:

یکی از عوامل اصلی هلاکت جوامع، رواج رباخواری است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان روایات متعددی در زمینه تأثیرات مخرب رباخواری، گفت: یکی از پیامدهای بسیار خطرناک رباخواری، ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه است و جامعه ای که اختلاف طبقاتی در آن زیاد شود محکوم به نابودی است.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: تقلید جاهل از عالم یک امر کاملاً عقلانی است.

وی در ابتدا با تأکید بر عقلانی بودن مسأله تقلید جاهل از عالم، افزود: تقلید یک امر عادی و عقلانی است که انسان در طول زندگی خود مکرراً و در همه زمینه ها از جمله مراجعه به اهل فن در مشاغل مختلفی همچون پزشکی از آن استفاده می کند، به همین سبب در احکام دینی نیز بر مسأله مراجعه به متخصص دین شناس تأکید شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به آیه هفتم سوره انبیاء و صد و بیست و دوم سوره توبه، ادامه داد: قرآن نیز بر مسأله تقلید جاهل از عالم اشاراتی دارد و آن را یک امر کاملاً عقلانی می داند، در مسائل دینی دو راه اجتهاد و تقلید وجود دارد که به سبب اقتضائات شغلی جامعه همه افراد نمی توانند به اجتهاد در دین برسند و باید از مجتهدان دین که متخصص و دین شناس هستند، تقلید کنند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه در زمان پیامبر(ص) نیز افرادی برای بازگو کردن مسائل دینی به شهرهای مختلف سفر می کردند، تشریح کرد: محدودیت پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) در تعدد حضور مکانی، سبب تربیت عالمان و متخصصان دینی فراوانی برای تربیت افراد گوناگون در نقاط مختلف دنیا شد و این افراد با داشتن مجوز از رهبران دینی به منظور احیای مسائل دین، در میان مردم قرار می گرفتند و اجتهاد می کردند.

تأثیرات مخرب رباخواری

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه به مبحث وسیع و فراگیر ربا پرداخت و با بیان روایتی از امیرمؤمنان(ع) در زمینه ربا، توضیح داد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، اگر کسی وارد کسب و کار شود ولی احکام کار و فقه تجارت را نداند، ناگزیر غرق در ربا می شود.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از تجار و کاسبان از فقه مربوط به تجارت اطلاعی ندارند و معمولاً به ربا آلوده هستند، بی اطلاعی از احکام دین در هر زمینه ای سبب انحراف انسان در آن زمینه می شود و این انحراف بر همه مسائل زندگی او اثر منفی خواهد گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان یک داستان، خاطرنشان کرد: ورود یک خبرنگار به زیر زمین یک مغازه بریان فروشی و مشاهده امعاء و احشاء گندیده مرغ در آن مغازه، سبب حضور بازرس و پلمپ شدن آن مغازه بریان فروشی شد، استفاده از مواد اولیه نامطلوب برای تهیه غذا، نوعی کم فروشی به حساب می آید و روزی انسان را با مشکل مواجه می کند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه در میان کاسبان و تجار افراد متدین و متعهد زیاد هستند و با اشاره به داستانی از یک مغازه دار در زمان طاغوت، اظهار کرد: در دوران طاغوت زمانی گوشت به شدت کم شد و دولت برای جبران این کمبود گوشتهای منجمدی که ذبح غیر اسلامی شده بود را وارد کشور می کرد و مغازه داران را مجبور به فروش این گوشت کرده بود، از آن طرف این مسأله با انتقاد شدید مراجع رو به رو شد و ایشان استفاده از این گوشتها را حرام اعلام کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه افزود: در میان کاسبان و قصابان یک قصاب متدین را می شناختم که برای پیروی از دستور مرجعش، چندین ماه کار و کاسبی خود را تعطیل کرد.

وی با بیان روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، هر قرضی در آن سود باشد، ربا است، گفت: فعالیت بعضی از بانکها در زمینه پرداخت و دریافت کارمزدهای بانکی با تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان قانونی و حلال است، البته مشروط به اینکه قراردادهای اسلامی همچون مضاربه بین طرفین منعقد شود.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به داستانی از زمان حضور وجود مبارک امام صادق(ع)، تبیین کرد: روزی امام صادق(ع) مبلغ هزار دینار به تاجری می دهند و به او می فرمایند، از این پول در این معامله استفاده کن و بخشی از سود آنرا به من بده، بعد از مدتی آن تاجر خدمت امام صادق(ع) می آید و علاوه بر هزار دیناری که حضرت به او داده بودند، هزار دینار دیگر به عنوان سود به امام صادق(ع) پرداخت می کند، امام به او می فرمایند، سودی که آوردی سود بسیار زیادی است.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه داستان گفت: تاجر در پاسخ به امام صادق(ع) عرض می کند وقتی به شهر رسیدیم متوجه کم بودن کالایی شدیم که برای فروش آن اقدام کرده بودیم، در آن زمان با تاجران قسم خوردیم که از مبلغ بالای پیشنهادی یکی از تجار، کمتر نفروشیم و این سود بالا به خاطر فروش خوبی است که داشته ایم، امام صادق(ع) سود پول را به تاجر پس می دهند و به او می فرمایند، این سود مال خودت، بردار و در روز قیامت خودت پاسخگوی مردم نیازمند باش.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان روایات متعدد در زمینه ربا، توضیح داد: 90 درصد دین کسب روزی حلال است، به همین سبب اگر روزی انسان حرام شود انسان به بیراهه کشیده خواهد شد، تاجر رباخوار به سبب ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه فاجر است و جایگاه ابدی انسان فاجر آتش جهنم است.

وی رباخواری را یکی از عوامل بدبختی کشور آمریکا دانست و افزود: دو قطبی شدن مالی جوامعی همچون آمریکا به سبب ایجاد اختلافات طبقاتی بین اقشار مختلف جامعه است، تا جایی که گفته می شود 99 درصد جامعه فقیر هستند و 1 درصد جامعه در ثروت خود غوطه ور شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: اگر جامعه از لحاظ اقتصادی دو قطبی شود محکوم به نابودی است، بعد از این همه فریادی که رهبر معظم انقلاب در زمینه حقوقهای نجومی داشتند، برخی قصد قانونی کردن این مسأله را دارند و این به معنای ایجاد اختلاف طبقاتی شدید در جامعه است، که عده ای در آن جامعه از کثرت ثروت خفه می شوند و عده ای به نان شب محتاج هستند.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان با بیان روایتی عجیب از پیامبر(ص) در زمینه ربا، اظهار کرد: پیامبر(ص) می فرمایند، زمانی بر امت من فرا می رسد که یک نفر پیدا نمی شود مگر اینکه ربا می خورد و اگر انسانی بسیار پرهیزکار باشد گرد ربا بر جسمش می نشیند./867/201/ب2

ارسال نظرات