۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۴۶۹۵۶۳

تاریخ شفاهی شهدای طلبه تهران گردآوری می شود

نشسست سه روزه تاریخ شفاهی، سیره پژوهان شهدای طلاب استان تهران با عنوان «پلان بی پلاک» در حوزه هنری تبلیغات اسلامی برگزار شد.
تاریخ شفاهی شهدای طلبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسن میلانی، رییس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی امروز در جمع شرکت‌کنندگان دوره آموزشی سیره پژوهان شهدای طلاب استان تهران با عنوان «پلان بی پلاک»، اظهار داشت: نشسست سه روزه تاریخ شفاهی، سیره پژوهان شهدای طلاب استان تهران با عنوان «پلان بی پلاک» درباره فنون مصاحبه و اهمیت تاریخ شفاهی به همت واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

وی افزود: مدرسان این نشست محمد قاسمی پور، رییس دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری، داود خدایی مسؤول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان آذربایجان شرقی و فیاض و آتشگران از کارشناسان ادبیات پایداری حوزه هنری به مدت سه روز در دانشگاه امام حسین(ع) بوده است.

میلانی استفاده از دبیران از استان آذربایجان شرقی را نشان از پتانسیل و ظرفیت های ادبیات پایداری این استان عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر به ویژه در سال جاری حوزه‌هنری استان آذربایجان‌شرقی نیز در راستای عمل به دستورات و منویات مقام معظم رهبری، حفظ و اشاعه‌ فرهنگ ایثار و شهادت و ثبت این ناگفته‌ها فعالیت‌های مختلفی انجام داده است.

رییس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی گفت: از جملف این فعالیت ها، برگزاری نشست‌های تکمیلی تاریخ شفاهی با حضور مدرسین مجرب استانی و کشوری دو نشست تخصصی تاریخ شفاهی با حضور اعضاء تاریخ شفاهی حوزه‌ی هنری استان، فعالان و نویسندگان این حوزه انجام گرفت و مباحثی چون فنون مصاحبه، بازنویسی، تدوین، گویاسازی، پاورقی‌نویسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: شناسایی نیروها و اعضای جدید برای حوزه‌ ادبیات پایداری و انقلاب نیز از جمله فعالیت هایی بوده که در طول سال جاری به انجام رسیده است و در این راستا مکاتباتی با اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفت و برای اعضا دوره‌های آموزش فن مصاحبه و تک‌خاطره نگاری آموزش داده شد.

همچنین داود خدایی، مدرس دوره سیره پژوهان شهدای طلاب استان تهران با عنوان «پلان بی پلاک» در خصوص برگزاری این نشست گفت: در نشست سه روزه فوق در خصوص کلیات تاریخ شفاهی، آگاهی پیش از مصاحبه، ملاحظات مصاحبه (باید ها و نباید ها)، شناخت شخصیت و روش گردآوری داده های تاریخی مباحثی مطرح شد.

وی یادآور شد: درباره موضوع مصاحبه نیز اعم از محدوده پرداختن به موضوع مورد نظر از نظر بعد زمانی، مکانی، تشکیلاتی یا به محدوده یک عملیات یا چند عملیات، از منظر کدام گروه و دسته و تیپ و ... مباحثی پرداخته شد.
مسؤول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان آذربایجان شرقی ادامه داد: تاریخ شفاهی یکی از شیوه های پژوهش در تاریخ است که به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی بر اساس دیدگاه‌ها، شنیده‌های شاهدان و ناظران و مهم‌تر از همه بر اساس عملکرد و اقدامات فعالان یک ماجرا از طریق ضبط و ثبت ازطریق وسایل و تجهیزات صوتی و تصویری می‌پردازد.

خدایی مشکل عمده در راستای هدفمند نبودن جمع‌آوری آثار و خاطرات رزمندگان و فعالین انقلاب را نبود سیستم جامع و فراگیر عنوان کرد و گفت: تعدادی از سازمان‌ها و همچنین اشخاص حقیقی به صورت کاملا انحصاری با این قضیه برخورد می‌کنند و از ارایه اطلاعات به علاقه‌مندان و خاطره‌نگاران خودداری می‌کنند که این امر موجبات هدر رفت انرژی، زمان و امکانات را سبب می‌شود./935/203/ب2

 

ارسال نظرات