۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۴۶۹۶۴۰
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

رسالت حوزه پرورش طلاب تراز انقلاب اسلامی است

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که همه تلاش مدیران و اساتید مدارس علمیه باید تربیت و پرورش طلابی در تراز انقلاب اسلامی باشد، گفت: جامعه اسلامی امروز نیازمند طلابی انقلابی و اخلاقی به منظور دفاع از دین و انقلاب است.
امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در نكا، حجت الاسلام محمدباقر محمدي لاييني، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در جلسه آزمون طلاب حوزه علمیه محمدیه مسجد جامع شهرستان نکا،‌ اظهار داشت: هر امتحان و آزموني در اين جهان يادآور آزمون آخرت است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي با تشکر و تقدیر از طلاب که زحمت کشیدند، درس خواندند و امروز براساس روال عادی در میان ابناء بشر در جلسه آزمون امتحان حاضر شدند، افزود: فراگيري علم و دانش در مراحل مختلف زندگي از مسائل مهمي است كه بايد مورد توجه باشد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با مهم ارزیابی کردن مسأله تحیق و پژوهش در حوزه های علمیه، این مسأله را دارای تاریخی کهن در حوزه دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته علما و فقهای دینی اهمیت بسیار زیادی به مسأله پژوهش در حوزه قائل بودند که اثرات و برکات آن امروز در قالب تألیفات گسترده ای موجود است.

حجت الاسلام محمدی لائینی حوزه های علمیه را مهم ترین پایگاه های تولید علم در جامعه دینی معرفی کرد و افزود: رونق فعالیت های علمی در حوزه های علمیه در گرو تقویت مسأله تحقیق و پژوهش است که باید با جدیت دنبال شود.

امام جمعه نکا با اشاره به این که اساتید حوزه رسالت سنگینی در تقویت مسأله تحقیق و پژوهش در حوزه علیه بر عهده دارند، گفت: باید مهارت های پژوهشی با بهره گیری از ظرفیت های موجود در میان طلاب تقویت شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلاب حوزه برای امر پژوهش و تحقیق نیازمند توانایی و مهارت های لازم در این حوزه هستند، خاطرنشان کرد: اساتید حوزه باید در ابتدا مهارت های پژوهشی را به خوبی برای یک طلبه تبیین کنند تا یک طلبه بتواند گام های بعدی را در این حوزه بردارد.

حجت الاسلام محمدی لائینی با تأکید بر این که طلاب نباید با مسأله تحقیق و پژوهش غریبه باشند، تصریح کرد: خوشبختانه امروز امکانات مناسبی در مدارس علمیه به منظور انجام کارهای پژوهشی برای طلاب فراهم است، این در حالی است که این امکانات در گذشته فراهم نبود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که مسأله پژوهش در حوزه علمیه باید همگام با مسائل آموزشی مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: به حتم توجه ویژه به مقوله پژوهش موجب تقویت بنیه علمی طلاب خواهد شد.

مسؤول حوزه علمیه نکا در بخش دیگری از سخنان خود همچنین بر ضرورت توجه به مسائل اخلاقی و تهذیبی در حوزه تأکید کرد و گفت: سیره عملی علمای دین بهترین الگو برای طلاب جوان حوزه علمیه است.

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان این که همه تلاش مدیران و اساتید مدارس علمیه باید تربیت و پرورش طلابی در تراز انقلاب اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی امروز نیازمند طلابی انقلابی و اخلاقی به منظور دفاع از دین و انقلاب است.

امام جمعه نكا گفت: انسان بايد از هر فرصتي در اين دنيا براي بهره مند شدن در آخرت استفاده كند و بداند همه برنامه هاي مختلف ما در اين دنيا براي آخرتي است كه وعده داده شده است و به همین دلیل بايد رضاي خداوند در همه اعمال و رفتار ما هويدا باشد.

حجت الاسلام محمدي لاييني با تشکر از اساتیدی که تلاش کردند تا امروز طلاب جوان آموخته‌های خودشان را به عرصه ظهور بگذارند؛ يادآور شد: یک روزی زمین آنچه در درون دارد را بیرون می ریزد و تخلیه می‌شود؛ سرزمین دل و جان شما، چهار سال آموخت، حالا باید تخلیه علمی شود و آنچه که آموختید را در صفحه‌ای کاغذ بیاورید.

وي افزود: سراسر زندگي ما امتحان و آزمايش است و به همین دلیل بايد ما در همه زندگي خود، درس هاي مختلف را به خوبی بیاموزیم و براي روز آزمون آماده باشيم و طوري عمل كنيم كه انگار همين فردا روز امتحان و حساب و كتاب ما است.

امام جمعه نكا با بیان اين‌كه در کنار هر آزمون علمی و غیر علمی، یک آزمون اخلاقی هم وجود دارد، گفت: بايد آداب و مقررات جلسه امتحان را رعایت کنیم و مسائل اخلاقی را در نظر ب‌گیریم و در طول امتحان به تذکرات توجه ‌کنیم، حضور به موقع داتشه باشيم و بدانيم اين مسائل، حاشیه‌های اخلاقی يك آزمون است که گاه از متن، مهم تر است.

حجت الاسلام محمدي لائيني افزود: هر لحظه باید به یاد آزمون روز قیامت هم باشیم و بدانيم همچنان كه در قرآن وعده داده شده است؛ دنیا محل امتحان و گذر است، گذری عمر بـه قـدرى عـمر كوتاه دنيا به سرعت مى گذرد كه در يك چشم به هم زدني وقت عزيمت به سوي خداوند است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «هر وقت روزه گرفتید، به یاد گرسنگی روز آخرت هم باشید» خاطرنشان کرد: و به همین دلیل از هر فرصت مشابه با آخرت، انسان باید به یاد آخرت باشد.

امام جمعه نكا گفت: یک روز در جلسه آزمون آخرتی هم قرار می‌گیریم و آنجا آزمونش بسیار دقیق و سخت است كه از هم اكنون بايد براي امتحان آخرت آماده باشيم./1317/202/ب2

ارسال نظرات