۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۴۶۹۸۶۴
مدیر مرکز تخصصی امام خمینی شیراز مطرح کرد؛

ضرورت پژوهش‌های عمیق و گسترده در حوزه‌های علوم اسلامی

مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره) شیراز گفت: متأسفانه در رشته‌های تخصصی همچون تفسیر، علوم قرآن، کلام، فلسفه، تاریخ، اخلاق، روانشناسی و مانند آن کار اجتهادی گسترده صورت نگرفته است.
پژوهش

حجت‌الاسلام محمدرضا خادم، مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره) شیراز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه‌های علمیه گفت: تبیین یک موضوع از تأکیدات قرآن و سیره پیامبر(ص)‌ و ائمه اطهار(ع) است.

وی در ادامه با اشاره به آیه قرآن که می‌فرماید «لتبین للناس» افزود: از مهم‌ترین وظایفی که خداوند به عهده پیامبر(ص) گذاشته است تبیین است و ائمه هدات در این راستا با تشکیل جلسات درس این مهم را ادامه داده‌اند.

حجت‌الاسلام خادم اظهار داشت: در طول اعصار گذشته حوزه‌های علمیه با پژوهش‌های عمیق به اسلام ناب محمدی عمق بخشیده و شیفتگان معارف ناب را از این آبشخور سیراب کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه از جهت فقه و اصول فقه پژوهش‌های عمیق و گسترده‌ای صورت گرفته است و درس‌های خارج حوزه که نمونه بارز این تحقیقات است پاسخگوی بیشتر معارف دینی و شبهات است.

مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره) شیراز بیان کرد: متأسفانه در رشته‌های تخصصی همچون تفسیر، علوم قرآن، کلام، فلسفه، تاریخ، اخلاق، روانشناسی و مانند آن کار اجتهادی گسترده صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: این کم‌کاری به‌گونه‌ای است که به‌طور مثال تا قبل از حضرات آیات خویی، و معرفت در زمینه علوم قرآنی شیعه، کتاب مهمی در زمینه علوم قرآنی تدوین نشده بود.

حجت‌الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: در سیستم‌های آموزشی موفق، خروجی سیستم، پژوهشگرانی هستند که در اثر آشنایی با روش‌های پژوهش و به‌وسیله جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات، توانایی تولید  نظریه‌های جدید برای حل مشکلات و توسعه کمی و کیفی موضوعی خاص به دست آورده‌اند.

مدیر مرکز تخصصی امام خمینی(ره) شیراز بیان کرد: در حال حاضر به دلیل آموزش محور بودن نظام تعلیم و تربیت، بسیاری از طلاب مهارت استفاده از کتاب‌های علمی مرجع را ندارند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سیستم پژوهش محور، استفاده از کتاب‌های مرجع نخستین ابزار کار محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام خادم اظهار داشت: با به وجود آمدن رشته‌های تخصصی در حوزه، امید است پژوهش‌های عمیق و گسترده‌ای در همه حوزه‌های علوم انسانی به‌طور جدی در قالب پایان‌نامه‌های سطح ۳ و ۴ مراکز تخصصی صورت پذیرد./302/919/ب1

ارسال نظرات