۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۴۷۰۱۹۰
استاد حوزه و دانشگاه قم:

نقل منابع در آثار پژوهشی مانع از دزدی علمی می شود

معاون آموزشی سابق مدرسه علمیه سطح سه الزهرا(س) ارومیه گفت: نقل منابع افزون بر اعتبار بخشی به آثار از دزدی علمی که به خاطر غفلت پژوهشگر از این موضوع رخ می دهد، جلوگیری می کند.
هفته پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، الناز جهانپور، استاد حوزه و دانشگاه قم و معاون آموزشی سابق مدرسه علمیه سطح سه الزهرا(س) ارومیه عصر امروز در مدرسه علمیه زینب کبری(س) ارومیه، اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) و یاران ایشان برای جمع آوری احادیث و ثبت کتب روایی زحمت بسیاری کشیده و بسیاری از منابع درجه یک مکتب تشیع در عصر شیخ طوسی و کلینی گردآوری شده است که برای استفاده در تحقیقات و پژوهش و آدرس دهی معتبر هستند.

وی افزود: کتاب وسائل الشیعه حر عاملی از معتبرترین منابع عصر حاضر است و اگر ما این کتابها را نداشتیم امروز برای سلسله روایاتی که از پیامبر اکرم(ص) یا ائمه اطهار(ع) نقل می شوند منبعی نداشته و دچار مشکل می شدیم.

استاد حوزه و دانشگاه قم با بیان اینکه بهترین راه پرداخت زکات علم؛ پژوهش علمی به هر صورت و قالبی است که تحقیق درسی تا پایان نامه و مقالات علمی را شامل می شود، ادامه داد: برای نوشتن مقاله علمی باید از منابع معتبر استفاده کرد هر چند که امروزه استفاده از اینترنت کار ما را آسان کرده است اما هر مطلبی که در اینترنت جستجو می کنید باید به منابع آن برای فهمیدن صحیح یا غلط بودن مطلب رجوع کنید.

وی روش پرداخت زکات علمی طلاب را نشر علوم و معارف دینی عنوان و اضافه کرد: هر کس به اندازه استعداد و توان خود در این مسیر تلاش کند و طلبه ای که قدرت بیان و سخنوری نداشته اما توان گرفتن قلم به دست و نویسندگی را دارد باید از طریق نوشتن به این عرصه خدمت کند.

جهانپور با توجه به ضرورت فیش برداری از مطالب مهم در مطالعات عمومی این اقدام را برای رجوع به منابع معتبر به هنگام تحقیق و پژوهش بسیار مفید و موثر خواند و ابراز کرد: هنگام مطالعه سعی کنید کتاب مورد مطالعه را موضوع بندی کرده و بر اساس موضوعات اقدام به فیش برداری کنید، چرا که این اقدام رجوع به فیشها و یادداشتهای شخصی شما را سهل و آسان می کند.

معاون آموزشی سابق مدرسه علمیه سطح سه الزهرا(س) ارومیه  کپی برداری از مطالب علمی دیگران را بدون ذکر منابع دزدی علمی دانست و توضیح داد: نقل منابع افزون بر اعتبار بخشی به آثار از دزدی علمی که به خاطر غفلت پژوهشگر از این موضوع رخ می دهد، جلوگیری می کند.

وی با اشاره به آیات آغازین سوره الرحمن، گفت: نعمت بیان و تبیین از بزرگترین نعمات الهی است که در اختیار انسان گذاشته شده و این نعمت با مطالعه، علم و آگاهی تکمیل می‌شود و تحقیق و پژوهش راه دستیابی به علوم به ویژه علوم دینی و معرفتی است.

گفتنی است، بعد از ظهر امروز در حوزه علمیه زینب کبری(س) ضمن برگزاری مراسم گرامیداشت هفته پژوهش از اساتید و داوران جشنواره محمد بن خلیلان و طلاب شرکت کننده این مدرسه در جشنواره مورد اشاره تجلیل به عمل آمد./202/936/ب1

ارسال نظرات