۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۴۷۰۲۴۷
مدیر مدرسه علمیه امام مهدی کرمان:

ربا تعادل روحی انسان را از بین می برد

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج) کرمان گفت: ربا تعادل روحی انسان را از بین می برد چنانچه در این آیه با عنوان " شیطان دیوانه اش می کند به گونه ای که ربا را مثل خرید و فروش می داند " از آن تعبیر کرده زیرا شیطان همواره سعی دارد حرام و گناه را برای انسان، زیبا جلوه دهد چنانکه حضرت آدم (ع) را وسوسه کرد تا از درختی که منع شده بود بخورد تا فرشته شود.
حجت الاسلام والمسلمین حسین افاضاتی، مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج) کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام والمسلمین حسین افاضاتی، مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج) کرمان شب گذشته در مسجد امام حسین خیابان مهدیه کرمان در جلسه سبک زندگی اسلامی در آیات  و روایات در رابطه با اهمیت تغذیه در قرآن و روایات اظهار داشت:  خداوند در آیه 51 سوره مؤمنون غذای پاک و مطهر را شرط رسیدن به عمل صالح معرفی می کند و با امر به خوردن غذای پاک نشان می دهد تا چه اندازه رسیدگی به بدن لازم است از این رو هیچ گونه آسیب به بدن؛ آنگونه که مرتاضان رفتار می کنند را تأیید نمی کند.

وی تاکید کرد: باید پاک و مطهر بودن غذا هم از جهت نجاست و پاکی و هم از جهت حلال و حرام بودن مورد توجه قرار گیرد از این رو پیامبر گرامی اسلام (ص) در کتاب کافی جلد 12 صفحه 216 فرمودند: از ماهی نخورید مگر آنهایی که پوستشان دارای پولک است.

حجت الاسلام افاضاتی افزود: این موضوع تا آنجا اهمیت دارد که امام علی (ع) نیز بر مرکب پیامبر (ص) سوار می شدند و در بازار با صدای بلند اعلام می کردند که ماهی ای که پولک ندارد حرام است در حالی که متاسفانه امروز در این زمینه توجه چندانی صورت نمی گیرد و حتی شاهد فروش خرچنگ هستیم.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حرمت ربا و سنگینی احکام خرید و فروش ابراز داشت: ربا معامله را حرام می کند و برکت را از مال می برد از این رو شناخت احکام خرید و فروش برای تجّار لازم است چنانکه امام علی (ع) در صفحه 447 نهج البلاغه فرمودند: هر کس تجارت کند اما فقه را متوجه نشود، گرفتار ربا می شود.

این کارشناس دین با اشاره به آیه 275 سوره بقره خاطر نشان کرد: ربا تعادل روحی انسان را از بین می برد چنانچه در این آیه با عنوان " شیطان دیوانه اش می کند به گونه ای که ربا را مثل خرید و فروش می داند " از آن تعبیر کرده زیرا شیطان همواره سعی دارد حرام و گناه را برای انسان، زیبا جلوه دهد چنانکه حضرت آدم (ع) را وسوسه کرد تا از درختی که منع شده بود بخورد تا فرشته شود.

وی ادامه داد: اکنون که آگاهی مردم افزون شده و زمینه یادگیری آنان افزایش یافته اگر دچار ربا شوند قطعا باید آن مال اضافه را به صاحبش بازگردانند زیرا آیات قرآن در زمینه ربا بسیار سخت و سنگین هستند.

حجت الاسلام افاضاتی ضمن اشاره به آیه 276 سوره بقره گفت: ربا اضافه ای است که در معامله دو کالای همجنس صورت می گیرد و یا آن زیادتی است که در هنگام قرض از سوی قرض دهنده شرط می شود از این رو در معنای لغت نیز ربا همان سود و زیاده است که البته بر خلاف ظاهرش، برکت را از مال می برد و موجب نابودی و هلاکت انسان می شود.

وی افزود: اما طبق این آیه خداوند انسان را به صدقه دادن تشویق می کند که بر خلاف ظاهرش ( که کم شدن مال است) مالمان را پر برکت و زیاد می کند همانگونه که خداوند زکات را موجب برکت مال معرفی می کند زیرا ماهیت زکات را رشد و نمو قرار داده است.

این استاد حوزه تشریح کرد: متاسفانه امروزه عقد معاملات آنگونه که باید، رعایت نمی شود از این رو یا وام نگیرید و یا تلاش کنید عقد شرعی روشن باشد و در این زمینه از عالمی کمک بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

وی عنوان داشت: شکل بانکداری امروزما اسلامی نیست در چنین بانکداری ای ربا صورت می گیرد ومانند کشورهایی که اقتصادشان بر مبنای ربا بنا گذاشته شده مشکلات اقتصادی زیادی به همراه می آورد پس لازم است در این زمینه دقت کنیم.

وی افزود: پولی که در بانک قرار داده می شود و بدون هیچ کارکرد درستی سود می دهد، ربا است زیرا سپرده صرفا با شرط سود دهی در معامله صورت گرفته در حالی که اگر این پول در بازار قرار می گرفت پویایی بیشتری داشت و تجارت را رونق می داد و در سطح کلان نیز سبب رشد اقتصادی جامعه می شد اما اکنون دست به دست می چرخد و وارد بازار تجاری نمی شود.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) مطرح کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که ابایی ندارد که مالش از کجا کسب می شود خدا نیز ابایی ندارد که او را در آتش افکند بنابراین لازم است معامله روشن باشد تا نه مال نابود شده و نه بی برکتی حرام، سبب نابودی دنیا و آخرتمان شود.

وی در پایان با اشاره به این شبهه که ( با چیزهای حرام درمان های مؤثری صورت می گیرد )، گفت: این نظریه هیچ سند علمی معتبری ندارد علاوه بر آنکه در احادیث ما در کتاب کافی جلد 6 و 8 از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: خداوند در حرام شفا قرار نداده است پس بدانیم اینها امتحانات الهی است./9703/202/ب3

ارسال نظرات