۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۴۷۰۹۴۸
کارشناس رسانه ملی:

گزینشی عمل کردن به دین سبب دوری از معنویت می شود

حجت الاسلام عباسی ولدی با بیان این که مشکل ما ایمان نداشتن به آن مسائلی است که خداوند و اهل بیت(ع) به ما گفته اند، گفت: برخی اعمال از جمله نیکی به پدر و مادر، خوش اخلاقی و سخاوت راه معنویت را به شدت آسان می کند.
حجت الاسلام محسن عباسی ولدی حجت الاسلام محسن عباسی ولدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن عباسی ولدی عصر امروز در هیأت آل یاسین قم اظهار داشت: خداوند در مسیر معنویت، میانبرهایی قرار داده است و راه را به شدت کوتاه و آسان می کند که یکی از آنها نیکی به پدر و مادر است.

کارشناس رسانه ملی خوش اخلاقی را از دیگر صفاتی دانست که مسیر معنویت را هموار می کند، گفت: در عین حالی خوش اخلاقی که یک صفت است اما راه رسیدن به دیگر صفات خوب را هم باز می کند؛ سخاوت یکی دیگر از صفت هایی به شمار می رود که خداوند برای چنین کسی درب توفیق را باز می کند.

وی افزود: مشکل ما ایمان نداشتن به آن مسائلی که خداوند و  اهل بیت(ع) به ما گفته اند؛ مشکل مسلمانان از ابتدا تاکنون این بوده که دین را گزینشی عمل می کردند.

حجت الاسلام عباسی ولدی ضمن بیان روایتی تصریح کرد: شیطان گفت غضب و خشم وسیله ‌من است که به وسیله آن انسان های برگزیده را از راه بهشت منع‌ می کنم؛ امام صادق(ع) فرمودند خشم، کلید همه بدی ها است؛ به حق باید روی این روایت فکر کرد.

نقش خوش اخلاقی در تربیت فرزندان

وی دوری از خشم را عاملی برای برکت زندگی عنوان کرد و گفت: اگر خشم از زندگی دور شود برکت به زندگی می آید؛ بسیاری از بچه هایی که در خانواده های مذهبی بزرگ شده اند، اما از راه به در شدند، به خاطر بد اخلاقی پدر و مادر یا برادر و خواهر بزرگترشان است؛ راه بیمه کردن بچه ها در این اوضاع و زمان، خوش اخلاقی است.

کارشناس رسانه ملی اظهار داشت: امام علی(ع) فرمودند خشم است که کینه های نهفته را بر می انگیزد و نتیجه تقابل دو خشمگین، بر انگیختگی کینه ها می شود؛ در روایات توصیه شده که در هنگام خشم، تصمیم بگیرید که چیزی نگویید.

وی افزود: امام معصوم(ع) فرمودند شعبه ای از جنون، تندی و خشم است؛ در روایت دیگری آمده است از خشم دوری کن که اول آن دیوانگی و آخر آن پشیمانی است؛ بهترین وقتی که شیطان به خوبی بر انسان غلبه می کند، زمان خشم است.

حجت الاسلام عباسی ولدی با بزرگ شمردن گناه ترساندن یک فرد به ویژه فرزندان و کتک زدن آنان گفت: در جهنم دری است که هیچ کسی وارد آن نمی شود، مگر کسی که خشم خود را با معصیت خدا فرو می نشاند.

وی ضمن بیان ذکرهایی برای فرونشاندن خشم، به اثر گفتن ذکر در هنگام خشم اشاره و تصریح کرد: در روایات بیان شده که در هنگام خشم، گفتن ذکر «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»، ذکر «صلوات» و «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» بسیار تأثیرگذار است.

کارشناس رسانه ملی با بیان این که کار صلوات، نرم کردن دل است، خاطرنشان کرد: از آیت الله بهجت(ره) درباره راه فرونشاندن خشم سؤال شد که این عالم گفت برای درمان خشم، با توجه صلوات بفرستید./822/202/ب3

ارسال نظرات