پايان كار اختلاف افكندن در جامعه آتش است
به گزارش خبرنگارخبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، روز شنبه در درس تفسير خود در مسجد اعظم در ادامه تفسير سوره مباركه ذاريات گفت: خدا به پيامبر(ص) فرمود به آنان بگو وقتي قيامت قيام ميكند آنقدر بر آسمانها و زمين سنگين است كه اي پيامبر(ص) تو هم از پا در ميافتي، در قيامت زمان و مكان كلا برچيده ميشود، برخي افراد محققانه ميپرسند كه بساط قيامت كي لنگر مياندازد، «يسئلونك عن الساعة أيان مرسها» اين سؤال محققان اسلامي است.
وي ادامه داد: سؤال يك عده درباره قيامت استهزايي است، برخي از پيامبر(ص) ميپرسند كه آنچه كه به ما وعده دادي كي فراميرسد، اين سؤال از روي استهزا است، كسي كه با گمان و تخمين زندگي ميكند راحتي را از دست ميدهد، كسي كه با گمان حركت ميكند هر روز به يك سمتي سرگردان است، اينها كساني هستند كه در غمره و نسيان هستند، فرمود اينها در گودال هستند و با سهو آميختهاند.
مفسر برجسته قرآن كريم با اشاره به حديثي مبني بر اينكه علم پنهان است و كليد آن سؤال است، اظهار كرد: سؤال براي فهم اشكالي ندارد و نعمت است، در حديث ديگر هم است كه خوب سؤال پرسيدن نصف علم است، از طرح سؤال علمي عدهاي بهره ميبرند اما سؤالهاي برخي استهزايي است، اينها ميپرسند كه كي قيامت اتفاق ميافتد، به آنان بايد گفت كه در قيامت كي و كجا رخت برميبندد و شما وقتي كه سوخت و سوز كرديد ميفهميد كه قيامت كجا اتفاق ميافتد.
وي بيان كرد: فرمود يك وقت شما از يك مكاني به مكان ديگر و از يك زماني به زمان ديگر ميرويد، آنجا جاي سؤال هست، اما يك وقت است كه سؤال و جواب برداشته ميشود، مثل اينكه به شما ميگويند كه نظام سپهري چند سالش است، اينجا جاي سؤال دارد اما يك وقت يك چيزي ثابت است و مثلا كسي ميتواند بپرسد كه »دو دو تا ميشود چهارتا» چند سالش است، اين سؤال اشتباه است، ديگر نميتوانيم بگوييم كي و كجا قيامت اتفاق ميافتد، براي همين خداوند ميگويد مرگ بر كساني كه با ظن و گمان پيروي ميكنند.
حضرت آيتالله جوادي آملي با بيان اينكه در بهشت خستگي نيست، چون زمان و مكان از آن برداشته ميشود، اظهار كرد: خستگي و گذشت و سكون مال چيزهايي است كه متغير هستند، اگر چيزي ثابت بود ديگر خستگي در آن راه ندارد، ما از تدريج به لاتدريج ميرويم، مانند اينكه ما بپرسيم اين «دو دو تا ميشود چهارتا» خسته نميشود از اين، اين سؤال اشتباه است، ثابتات زمانمند نيستند، اولين و آخرين را بخواهند جمع كنند، ديگر كسي نميماند، ديگر زمين و زماني باقي نميماند، خستگي و گذشت زمان و اينها مال ساكن است نه ثابت، اگر چيزي ثابت بود، از دگرگوني و پيري و خستگي منزه است.
وي ادامه داد: بهشت درجاتي دارد و همان طور هم جهنم هم دركاتي دارد، انسان ممكن است بميرد و دفعتا ببيند كه گر گرفته است، شما گفتيد كه معاد كي است، اين كه سعي كردي جامعه را آلوده كني، و جامعه را پاره پاره كنيد، اين همان آتش كنوني شما است، فرمود اين نار از درون شما برميخيزد، شما گفتيد كه معاد كي است، ما اين معاد را از دل شما درآورديم، اين همان آتشي بود كه در مدت عمر روشن كرديد، همين آتشي را كه شما داشتيد، همين را گفتيد كه دروغ است در درون خودتان بوده است./914/پ202/ج