۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۴۷۱۶۷۱
حجت الاسلام حسینی:

وحی حقیقت تعالیم صحیح فطرت خداجوی بشر است

کارشناس مسائل دینی نیروی ملکوتی درونی انسان که راه درست را به او نشان می دهد را اساس هدایتگری بشر به سوی افق ها و آرمان ها توصیف کرد و گفت: در مقابل این نیرو قدرتی حیوانی قرار دارد که انسان را به سوی خود خواهی ها و شهوات دعوت می کند.
آفتاب شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حمید حسینی در برنامه آفتاب شرقی که از شبکه اول سیما پخش شد به تحلیل تعریف دین از منظر جوامع مختلف انسانی پرداخت و اظهار داشت: به طور عمومی در جوامع انسانی از منظر مردم دو نگاه متفاوت به دین وجود دارد؛ بر این اساس دین باوری بر مدار دین داری به معنای این که دین وظیفه ای است تحمیلی و انسان باید بدون هیچ قید و شرطی زیر بار انجام احکام آن برود یکی از این ابعاد فکری را در جوامع شکل داده است.

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این که در تحلیل نگاه اول به دین مؤاخذه مؤمن در مقابل عمل نکردن بی قید و شرط احکام دین نتیجه بی دینی توصیف شده است، عنوان داشت: دومین نگاه دین داری در جوامع انسانی بر این حقیقت استوار است که دین حقیتقی فطری است وخداوند متعال پیامبری درونی برای هر انسانی قرار داده است که بر اساس وجدان و فطرت راه درست را به او نشان می دهد؛ چراکه انسان ذاتا شرور نیست بلکه درون او نیرویی برای تمایل قوی به سوی خوبی وجود دارد.

حجت الاسلام حسینی به تبیین منطق قرآن کریم در تشریح حقیقت دین پرداخت و گفت: قرآن کریم برای بیان حقیقت دین با این ادبیات به تحلیل معانی اصیل دین پرداخته است که همه انسان ها با فطرت آفریده شده اند و به دین و یا یک گروه خاصی تعلق ندارند؛ بر این اساس قرآن کریم با اشاره به این که درون انسان دو نیرو وجود دارد به تحلیل کنش های اجتماعی حاصل از آن پرداخته است.

کارشناس مسائل دینی نیروی ملکوتی درونی انسان که راه درست را به او نشان می دهد را اساس هدایتگری بشر به سوی افق ها و آرمان ها توصیف کرد و اظهار داشت: در مقابل این نیرو قدرتی حیوانی قرار دارد که انسان را به سوی خود خواهی ها و شهوات دعوت می کند.

وی تاکید کرد: اگر انسان خود به خود به عقل، وجدان و فطرت الهی خود عمل کند نیازی بر حضور رسولان هدایتگر نخواهد بود؛ این در حالی است که تاریخ گواه می دهد که خداوند متعال پیامبران و ائمه علیهم السلام را برای بهره گیری بشر از قدرت خداجوی انسان به رسالتی بزرگ مبعوث کرده است.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به منابع روایی فطرت خدا جوی انسان ابراز داشت: در تبیین این حقیقت امام علی(ع) چنین می فرمایند«انسان عقل و وجدان را دفن می کند»؛ بر این اساس خاصیت هوای نفس منحرف کردن روح حقیقت جوی انسان از مسیر حق است.

کارشناس برنامه تلوزیونی آفتاب شرقی به تحلیل حقیقت وجدان در انسان پرداخت و اظهار داشت: حقیقت وجدان درون انسان تبعیت از هوای نفس نیست بلکه حقیقت وجدان همان مؤلفه های خدا جوی روح است که انسان را به سوی حقیقت هدایت می کند؛ بر این اساس در روایات تصریح شده است که«آنچه برای خودت می پسندی برای دیگران نیز بپسند».

وی افزود: باید توجه داشت که وجدان قدرت درک دارد چنانچه که می داند نسبت به خیلی از مسائل بی اطلاع است و قبل آن که بخواهد نظری یا قضاوت داشته باشد باید آگاهی های لازم را به دست آورد؛ بر این مدار حقیقت وحی معنا گرفته و مفهوم واقعی خود را در بین گزاره های دینی پیدا می کند./837/202/ب3

 

ارسال نظرات