۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۴۷۳۴۴۹
امام جمعه موقت اصفهان:

ارضای معقول خواهش‌‌های فطری معلول درک فانی بودن دنیا است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: انسانی که دنیا را به عنوان عالم فانی باور کند، خواهش های فطری اش را از راه معقول ارضا می کند.
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: میزان بهرمندی هر انسان از عبادات مختلف وابستگی صد در صد به معرفت او از عالم غیب دارد.

وی در ابتدا با مروری بر مبحث شبهای گذشته که راجع به معرفت الله بود، افزود: بر اساس مطالبی که در شبهای گذشته بیان کردیم میزان بهرمندی هر انسان از عبادات مختلف، به میزان معرفت او از عالم غیب وابسته است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی بصیرت را یکی از لوازم معرفت الله دانست و اظهار کرد: بصیرت مهمترین رکن در تشخیص حق از باطل است که فقدان آن می تواند انسان را دچار اشتباهات محاسباتی اساسی کند و مسیر زندگی او را به طور کلی تغییر دهد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه علت گمراهی خوارج جنگ نهروان بی بصیرتی آنها بود، خاطرنشان کرد: افرادی که روزی از مریدان امیرالمؤمنین(ع) بودند به سبب بی بصیرتی یک مرتبه از راه امام علی(ع) جدا شدند تا جایی که تصمیم به قتل ایشان گرفتند و نقشه قتل خود را به دست ابن ملجم عملیاتی کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: کج فهمی و بی بصیرتی خوارج جنگ نهروان موجبات خلود آنها را در آتش جهنم فراهم آورد، گاهی بی بصیرتی تبعاتی دارد که قابل جبران نیست و انسان را بدبخت می کند، به همین سبب باید سعی کنیم با تحقیقات کامل راه دوست و راه دشمن را از یکدیگر تمییز دهیم و راه دوست را انتخاب کنیم.

وی چهارمین راه کسب معرفت الله را در توجه به فطرت یکسان انسانها دانست و اظهار کرد: نیازهای فطری از جمله نیازهایی هستند که برای به بار نشستن به مراقبت نیاز دارند و باید به آنها توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: یکی از نیازهای فطری انسانها، نیاز به نیایش و کرنش در برابر معبود استکه به سبب بی بصیرتی گاهاً دچار انحراف شده است و افرادی را مشغول گاو پرستی و افرادی دیگر را به بت پرستی مشغول کرده است.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: هر چیزی که به صورت فطری به آن علاقه مند هستیم، جزئی از نیازهای فطری ما است و خداوند حکیم بعد از آفرینش انسان با فطرت خاص، راه های ارضای نیازهای فطری را در بیرون از وجود او قرار داده است، مثلاً برای نیاز فطری تشنگی، آب را آفریده یا برای نیاز گرسنگی، غذا را آفریده است، همچنین برای ارضای نیاز جنسی، جنس مخالف را آفریده و دستور به ازدواج داده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه همه انسانها از مرگ فرار می کنند و فطرت انسان بقا طلب است، تبیین کرد: یکی از راه های اثبات معاد و جهان باقی توجه به آفرینش انسان به صورت بقا طلب است چرا که دنیا مکانی برای بقا نیست و این نیاز فطری انسان در دنیا پاسخ داده نخواهد شد، امیرالمؤمنین(ع) نیز در روایتی به بقا طلب بودن انسان اشاره می کنند و می فرمایند، برای بقا خلق شده اید و برای فنا خلق نشده اید.

وی ابراز کرد: دنیای فانی مکانی برای کشتهای اخروی است، اگر کسی باور کند روزی از دنیا خواهد رفت، هرگز آلوده به دنیا نمی شود و خواهشهای فطری اش را از راه معقول ارضا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به آیه پنجم سوره علق که می فرماید «عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ» اظهار کرد: این آیه به علومی که به صورت فطری به انسان تعلیم داده شده است اشاره دارد و منشأ آموزش این علوم را خداوند می داند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه برخی از علوم اکتسابی و برخی دیگر فطری است، ادامه داد: علم طلبی و جهل گریزی یکی دیگر از نیازهای فطری انسانی است، پس ریشه طلب علوم اکتسابی نیز علوم فطری استکه خداوند در وجود ما پایه ریزی کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با توجه به آیه سی ام سوره روم که می فرماید «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ» اظهار کرد: انسان فطرتی دین جو دارد و دین نیز هدایت کننده انسان به سمت فطرت است./201/867/ب1

ارسال نظرات