۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۴۷۳۶۳۹
استاد اقتصاد توسعه:

روند کاهشی نرخ رشد جمعیت در ایران نگران کننده است

محمودی با بیان این که نخبگان ما هنوز نسبت به مسأله کاهش نرخ جمعیت احساس خطر نمی کنند، گفت: باید برای اصلاح روند کاهشی رشد جمعیت از نهادهای غیر رسمی مانند طلاب حوزه علمیه استفاده کرد.
محمدجواد محمودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد محمودی، مسؤول سیاست گذاری شورای راهبردی جمعیت، پیش از ظهر امروز در دومین نشست شورای راهبردی جمعیت که در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و با حضور آیت الله اعرافی برگزار شد، با بیان این که فعالیت از طریق نهادهای رسمی در زمینه رشد جمعیت بی فایده است، اظهار داشت: کشورهایی که در این زمینه به نتیجه رسیده اند به وسیله نهادهای غیر رسمی و مردمی این کار را انجام داده اند.

وی تشکیل شورای راهبردی جمعیت را در راستای بکار گیری نهادهای غیر رسمی در زمینه رشد جمعیت عنوان کرد و افزود: نباید فعالیت خود را وابسته به دولت کنیم.

ریاست اسبق مرکز مطالعات جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه با بیان این که نرخ رشد جمعیت ایران مانند گذشته روندی کاهشی دارد این وضعیت را خطرناک ارزیابی کرد و گفت: از سال 1380 رشد جمعیت روند کاهشی داشته است و امسال برای اولین سال است که نرخ رشد موالید منفی شده است.

وی با بیان این که کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران اتفاقی نیست و ما این وضعیت را پیش بینی کرده بودیم، اظهار داشت: با توجه به این که این روند کاهشی ادامه دارد در سال های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد مگر این که سیاست های جدی در این باره اتخاذ و عملیاتی شود.

استاد اقتصاد توسعه اظهار داشت: اخیرا طرح تشویقی مرخصی دو هفتگی تولد فرزند برای پدران به مجلس رفت که به وسیله نمایندگان به استهزا گرفته شد؛ این نشان می دهد که ما نتوانسته ایم نخبگان را نسبت به این مسأله حساس کنیم و حتی بسیاری از نخبگان نرخ باروری و نرخ رشد جمعیت را نمی دانند چیست.

وی با بیان این که کمیسیون تحقیقات مجلس تقریبا در بحث رشد جمعیت کار تحقیقاتی جدی نکرده است، خاطرنشان کرد: اگر ما نتوانیم این موضوع را برای نخبگان جامعه و حوزه تبیین کنیم در آینده نمی شود انتظار داشت که نتیجه خوبی بگیریم./843/202/ب3

ارسال نظرات