۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۴۷۵۴۸۶
آیت الله مهدوی:

دستگیری و اقدام عملی برای هدایت افراد، بالاتر از دعا کردن است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع)، گفت: شایسته است انسانی که توفیق به عصمت پیدا کرده در رساندن افراد گناهکار به مقام عصمت، دعا کند و برای هدایت آنها به صراط مستقیم، اقدام عملی انجام دهد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: امور معنوی غیر حسی و غیر تنازعی است.

وی در ادامه مبحث راه های رسیدن به عصمت افزود: احتمال بروز حسادت در امور مادی وجود دارد و این حسادت نتیجه حسی بودن و تنازعی بودن امور مادی است، یعنی در اختیار داشتن یک مال یا وسیله از سوی یک شخص منجر به خارج شدن آن مال و یا وسیله از دست شخص دیگر می شود و موجبات به وجود آمدن حسادت از جانب شخصی که فاقد مال یا وسیله است نسبت به شخصی که دارای مال یا وسیله است را به وجود می آورد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: حسادت یک بیماری است که احتمال دارد شخص حسود را به اقدامی علیه طرف مقابلش وادار کند، مثلاً ممکن است شخص حسود برای خارج کردن مال یا وسیله از دست طرف مقابلش اقدامی غیر عقلانی مرتکب شود یا با حسرت ورزیدن نسبت به مال یا وسیله آن شخص مالدار، موجبات چشم زخم خوردن به وسیله را فراهم آورد و باعث از بین رفتن مال یا وسیله شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امور معنوی قابل تنازع و حسی نیست، اظهار کرد: امور معنوی به سبب غیر تنازعی بودن و حسی نبودن، می تواند در دو نفر به طور جداگانه در حدّ اعلا وجود داشته باشد.

امام جمعه موقت اصفهان توضیح داد: اگر شخصی حدّ اعلای ایمان، اخلاق و عمل را داشته باشد، این برخورداری شخص، به ایمان، اخلاق و عمل دیگران ضرری وارد نمی کند، به همین سبب حسادت در این امور معنایی ندارد.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان اینکه زکات دادن مخصوص امور مادی نیست، تشریح کرد: انسانی که توفیق رسیدن به مقام عصمت را پیدا می کند، نزد خداوند آبرومند می شود و دعایش به منزلگاه اجابت نزدیکتر است، به همین سبب اهل بیت(ع) به شخصی که به مقام عصمت رسیده است توصیه می کنند که برای افراد گناهکار دعا کنند.

رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) ادامه داد: دعا کردن انسانی که به مقام عصمت رسیده است برای افرادی که در این مقام قرار ندارند، به منزله زکات او در امور معنوی به حساب می آید.

استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: شیرینی رسیدن به مقام عصمت وصف ناشدنی است، از طرفی مقام عصمت یک انسان به مقام عصمت شخص دیگر ضرری نمی زند، به همین دلیل توصیه شده است افراد معصوم برای افراد گناهکار دعا کنند.

وی در پایان با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند، شایسته است کسانی که توفیق عصمت پیدا کرده اند بر اهل گناه ترحم کنند، اذعان کرد: بالاتر از دعا کردن انسان معصوم در حق شخص غیر معصوم، دستگیری و اقدام عملی برای هدایت او است./202/867/ب1

ارسال نظرات