۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۴۷۵۵۸۰
معاون پژوهش حوزه های علمیه خبرداد؛

انتشار سالانه دو هزار و 500 مقاله و 140 نشریه علمی در حوزه

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه در سال دو هزار و 500 مقاله و 140 نشریه در حوزه تولید می شوند که تا به امروز نادیده گرفته شده اند، گفت: به همین دلیل در جشنواره کتاب سال حوزه آینده مقالات علمی و نشریات پژوهشی هم مورد تقدیر قرار می گیرند.
حجت الاسلام میر معزی معاون پژوهش حوزه های علمیه در  نشست خبری کتاب سال حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در نشست خبری هجدهمین همایش کتاب سال حوزه با اشاره به برگزاری جشنواره کتاب سال حوزه اظهار داشت: این جشنواره سالها است که در حوزه برگزار می شود و در آن از برترین کتاب هایی که حوزویان در موضوعات مختلف دینی و علوم اسلامی و انسانی منتشر می کنند تقدیر و تجلیل می شود.

وی افزود: تجربه نشان داده است این جشنواره در حد زیادی در راستای اهداف خود موفق بوده است و معاونت پژوهش حوزه های علمیه نیز برنامه ها و حرکت های علمی را برای توسعه و ترویج پژوهش در سطح کشور در نظر دارد و حاصل و نتیجه برنامه ها در این جشنواره به معرض ارزیابی و سنجش گذاشته می شود و در هر سال از طریق این برنامه است که میزان پیشرفت خود را در فعالیت های پژوهشی ارزیابی می کنیم.

حجت الاسلام میرمعزی با بیان اینکه در جشنواره کتاب سال حوزه آینده مقالات علمی و نشریات پژوهشی هم مورد تقدیر قرار می گیرند، عنوان داشت: امیدواریم اگر مانعی به وجود نیاید این مسأله را هم در کنار کتاب سال داشته باشیم، چراکه در سال دو هزار و 500 مقاله و 140 نشریه در حوزه تولید می شوند که تا به امروز نادیده گرفته شده اند.

وی با بیان اینکه کتاب های حوزه از نظر محتوا و استاندارهای علمی و مطابقت با نیازهای پژوهشی ارتقا پیدا کرده اند، ابراز داشت: هرسال در ارزیابی که از این جشنواره صورت می گیرد، نقاط ضعف و قوت بررسی می شود و برای ارتقای جشنواره برای سال های بعد برنامه ریزی می کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به اولویت های پژوهشی حوزه های علمیه در کتاب سال حوزه، عنوان داشت: در تمام فعالیت های پژوهشی که در سطح حوزه صورت می گیرد ما به معاونت پژوهشی که نقش ستادی برای تقویت پژوهش داریم، از نتایج جشنواره کتاب سال برای برنامه ریزی های آینده استفاده می کنیم، چراکه ما همواره به دنبال ارتقای پژوهش در عرصه مطالعات دینی هستیم.

وی تصریح کرد: معاونت پژوهش حوزه های علمیه در مدیریت جدید با حضور آیت الله اعرافی به دنبال تحولی بنیادین در فضای پژوهش حوزه هستیم و در این راستا طرح های متعددی را در دست داریم که از جمله آن طرح نظام جامع پژوهش است که در این طرح چشم انداز پژوهش در حوزه ها و سیاست ها و اقدامات کلان به صورت جامع دیده شده است.

حجت الاسلام میرمعزی با اشاره به ضرورت نظام آموزش پژوهش محور در حوزه های علمیه، ابراز داشت: نظام آموزش رایج به سمت نظام حافظه محور و منقطع از تحقیق و تحلیل سوق پیدا کرده است و از همین رو ما می خواهیم این مسأله را آسیب شناسی و تحلیل کنیم و در یک طرح کلان بحث پژوهش را از مدارس مقدماتی تا سطوح عالی و درس خارج توسعه بدهیم و به آن نقش محوری اعطا کنیم.

وی ادامه داد: بحث دیگر ساماندهی مراکز پژوهشی حوزه است که در موضوعات دینی تحقیق می کنند و به این نتیجه رسیدیم یک نهادی که این مراکز را ساماندهی کرده و از تکرارها و کارهای موازی جلوگیری کند و به سمت نیازهای پژوهش راهنمایی کند نیاز است و به همین جهت جلساتی برگزار کرده ایم و این مسأله را با جدیت پیگیری می کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با ابراز تأسف از اینکه تا کنون یک ساز و کار مشخص و معینی که کتاب های برگزیده در راستای اهداف کلان مورد استفاده کاربردی قرار بگیرند، تعریف نشده است، ابراز داشت: باید با ارتباطاتی که معاونت پژوهشی با نهادهای برنامه ریزی و اجرا دارد این مسأله اصلاح شود، اگر چه طبق مسائل برنامه ریزی نشده و غیرساماندهی شده این مسأله صورت می گیرد و کسانی که به این کتاب ها نیاز دارند مراجعه کرده و از آن کتاب ها استفاده می کنند.

وی ابراز داشت: برگزیدگان این جشنواره بعد از پایان همایش به بنیاد ملی نخبگان که در حوزه تأسیس شده است معرفی می شوند و از این طریق مورد حمایت ها و برنامه های بعدی حوزه قرار می گیرند./1330/202/ب3

ارسال نظرات