۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۴۷۸۴۳۳

همایش همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در تانزانيا برگزار شد

همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامي، رايزني فرهنگي كشورمان در تانزانيا همايش «همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و عقلانیت با نگاهی به معارف رضوی» را برگزار كرد.
تانزانيا

به گزارش خبرگزاری رسا، دانشگاه دارالسلام، شورای ادیان برای صلح تانزانيا و بنیاد فرهنگی بین‌المللی امام رضا (ع)، رايزني فرهنگي كشورمان را در برگزاري اين همايش كه در سالن امکرومه دانشگاه دارالسلام برپا شد، ياري رساندند.

در مراسم افتتاحیه این همایش که با حضور علی جمعه، وزیر فرهنگ، ارتباطات، توریسم و ورزش زنگبار، مسوول بخش بانوان شورای عالی مسلمانان تانزانيا، موسي فرهنگ، سفیر ايران در دارالسلام، ريیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه دارالسلام، عده زیادی از اساتید و ده‌ها نفر از دانشجویان دانشگاه برگزار شد، خانم هِنری روز موزالی، ريیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه دارالسلام با بيان سخناني گفت: دین بدون عقلانیت مضر است و ممکن است مفسده ایجاد کند و عقلانیت بدون دین، کارایي ندارد و راه به جای نمی‌برد.

در ادامه این مراسم سفیر ایران در دارالسلام نیز طی سخنانی اظهار كرد: در جمهوری اسلامی ایران همزیستی ادیان در حد عالی وجود دارد و نظام جمهوری اسلامی ایران دین و عقلانیت را با هم آمیخته است.

وي ضمن ستودن همزیستی موجود بین ادیان در تانزانیا افزود: اختلافات مذهبی امری عادی است؛ ولی می‌باید به جای تأکید بر اختلافات، بر نقاط مشترک تأکید کرد.

فرهنگ در ادامه با تأکید به اينكه، کسانی که به نام دین دست به اقدامات جنایت‌آمیز می‌زنند از سلامت عقلی برخوردار نیستند، اذعان كرد: تنها راه همزیستی بین ادیان پرهیز از خشونت است.

وزیر فرهنگ زنگبار نیز طی سخنانی با اشاره به سفرش به ایران، گفت: در مراسم افتتاحیه مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ شاهد عالی‌ترین سطح همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در اين كشور بودم.

وي همچنين با تشکر از میهمان‌نوازی ایرانیان، با اشاره تاریخ مشترک ایران و زنگبار بر تصمیم کشورش بر ارتقای این روابط تأکید کرد.

سيد جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد فرهنگی بین‌الملل امام رضا (ع) یکی دیگر از سخنرانان مراسم افتتاحیه بود. وي ضمن اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 که به تازگي و با حضور دو تن از شخصیت‌های مهم تانزانیا، برگزار شد، گفت: من از شهری توفیق شرکت در این گردهمایی را یافته‌ام که میزبان امام علی بن موسی الرضا (ع) است.

وي با تأكيد بر اينكه امام رضا (ع) یکی از بزرگ‌ترین منادیان گفت‌وگو و عقلانیت میان مذاهب و ادیان است، گفت: اين امام همام، با تأکید بر محوریت عقل در دین، آن را راستین‌ترین دوست انسان می‌نامد.

جعفري در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انسان خوشبخت در نگاه ارباب ادیان، انسانی است که به اعتدال وجودی برسد، همو که از وی با عنوان عاقل تعبیر شده است و نقطه مقابل آن جهل است تا جایی که امام رضا (ع) می‌فرمایند: «دوست هر کس عقل او و دشمن هر کس جهل اوست».

مدیرعامل بنیاد فرهنگی بین‌الملل امام رضا (ع) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات امروز جهان از ناحیه افراط‌گرایی گفت: عقل همان عدل است و عدل، میوه شیرین عقل و عقل‌گرایی است و نتیجه مبارک این سلوک عقلانی و عادلانه، آرامش و رأفت و مهربانی است به خویشتن خود، به طبیعت، به خالق هستی و به هم‌نوعانش.

خانم شمیم خان، رييس بخش بانوان شورای عالی مسلمانان تانزانيا با اشاره به سفر اخيرش به ایران براي شرکت در مراسم افتتاحیه مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 تأکید کرد كه در این مراسم عده‌ای غیرمسلمان دعوت شده بودند.

وي افزود: از تانزانیا دو نفر دعوت بودند؛ من و وزیر فرهنگ زنگبار. در حالی ما دعوت بوديم كه هر دو اهل سنت هستیم. این نشان عالی از همزیستی ادیان در ايران است.
وي ضمن محکوم کردن گروه‌های افراطی كه با نام دين فعاليت مي‌كنند، نتیجه دامن زدن به اختلافات را خونریزی فساد و دانست.

کشیش گودا، ريیس شواری ادیان تانزانيا هم در سخنراني خود اظهار كرد: با کمال تأسف، برخی از کج‌اندیشان و دشمنان مردم با صرف اموال خود در پی ایجاد اختلاف بین ادیان هستند و این هم در بین مسیحیان وجود دارد و هم در بین مسلمانان.

وي تأكيد كرد: مردم باید اتحاد خود را حفظ کرده و گول سوءتبلیغات‌ها را نخورند. نباید اجازه داد كه احساسات مردم علیه یکدیگر تحریک شود.

ارايه مقالات علمي

با اتمام آيين افتتاحيه اين همايش، صاحبان مقالات علمي به ارايه نظران خود در موضوع همايش پرداختند. در اين بخش از همايش مقاله «ادیان آفریقایي و امنیت درونی و بیرونی ملت‌ها» از سوی اوراریست ماگوتی، عضو هیأت علمی دانشگاه دارالسلام، مقاله «نقش گفت‌وگوهای مبتنی بر عقلانیت در زندگی صلح‌آمیز پیروان ادیان از دیدگاه و منظر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)» از سوی محمود واعظی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران، مقاله «عقلانیت، ایمان و سیاست اجتماعی» از سوی جوزفت موهوزا و مقاله «تجدیدنظر باورهای دینی به عنوان منابع و ترویج درگیری‌های مذهبی» از سوی خانم هلن لایور، خوانش شد.

نوبت بعد از ظهر این همایش هم با سخنراني علی باقري، رایزن فرهنگی ایران در تانزانيا با عنوان «عقلانیت ابزاری، عقلانیت ارتباطی و عقلانیت دینی در نظر امام خمینی(ره)» آغاز شد.

آخرین سخنران این همایش هم الدوف میهانجو، ريیس دپارتمان دین و فلسفه دانشگاه دارالسلام بود./982/ب102/د

ارسال نظرات